Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-07-11, 11:07
  #61
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Där tror jag du träffar huvudet på spiken rent allmänmänskligt. I Sverige så har vi en mycket påtaglig "rättvisekänsla" som gagnat oss mycket för att bygga upp ett välfungerande halvsocaialistiskt land.

Känslan av att Sverige har ett oändligt ansvar för att hjälpa alla i hela världen är däremot problematisk. Dvs om männsikor i gemen faktiskt bekände sig till en världskommunism där alla tillgångar på jorden som finns just nu skall omfördelas till alla människor på jorden just nu så skulle det gå.

Nu är människor inte beredda att göra det. Därför vill man så gärna tro att vi kan ta in jättemängder lågproduktiva individer från andra länder och att detta skulle vara en ekonomisk fördel för Sverige.

Man ifrågasätter inte de orimliga påståendena och beräkningarna från propagandamaskinen. Enstaka ropande röster i öknen ignoreras eller t o m attackeras eftersom de är ett hot mot tron.

Sedan har vi en annan grupp: De som inte tror på propagandamaskien men som ändå inte förmår sig att säga att "jag tänker faktiskt på mig själv och mina närstående i första hand. Det är inget personligt men du kan tyvärr inte få bo i Sverige trots att ditt land är sunk, det finns helt enkelt en gräns för hur mycket jag delar med mig."

När de inte kan stå för sin egoism och helt enkelt säga att "ja livet är orättvist" så måste de istället intala sig att de fattiga i andra länder per definition är sämre människor som inte förtjänar att få det bättre. Då slipper man erkänna att man är egoist - något helt normalt men som vi från vaggan i Sverige fått lära oss är det fulaste ordet som finns. Då blir man rasist istället och upptas ständigt av en önskan att motivera varför de andra är sämre människor.

Många tycker att man när man blir anklagad för rasism i tid och otid glatt skall säga "jajamensan". JAg kommer aldig göra det för jag håller inte med om påståendet.

Blir jag däremot anklagad för att vara egoist så svarar jag otvivelaktigt "javisst". Alla människor är egoister.

Tror att du har helt rätt i en del av din analys - och tror att du har fel i en annan del av din analys.

"Det finns helt enkelt en gräns för hur mycket jag delar med mig" är en naturlig självbevarelsedrift som ytterst vilar på överlevnadsinstinkten. Det är skruvat att kalla självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt - som inkluderar de närstående - för egoism.

SAOB förklarar "egoism" som "sinnes o. viljeriktning som (endast) bestämmes av hänsyn till det egna jaget; vanl. i klandrande mening".

Jag tror inte, att svenskar "måste .. intala sig att de fattiga i andra länder per definition är sämre människor som inte förtjänar att få det bättre" för att motivera sin självbevarelsedrift. Gemene man vet - till skillnad från etablissemanget - att det finns en gräns för vad någon förmår.

Etablissemanget känner däremot ingen gräns för det de kallar för "Sveriges förmåga"/"vår förmåga" då de betraktar Svensson - men inte sig själva - som befolkningsutbytets arbetsträlar.
__________________
Senast redigerad av Meiji 2017-07-11 kl. 11:12.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback