Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 14:48
  #1
Medlem
H4C35G36s avatar
Har ett eget aktiebolag med två anställda.

Jag bor på Hisingen och har kontor i Majorna. Om jag åker på ett möte med min bil från kontoret till Gamlestaden, får jag då ta ut 18,5 kr från bolaget skattefritt?
Citera
2017-06-13, 00:00
  #2
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Har ett eget aktiebolag med två anställda.

Jag bor på Hisingen och har kontor i Majorna. Om jag åker på ett möte med min bil från kontoret till Gamlestaden, får jag då ta ut 18,5 kr från bolaget skattefritt?

Okej. Stockholmsvarianten då:


Jag bor på Danderyd och har kontor i Vasastan. Om jag åker på ett möte med min bil från kontoret till Djurgården, får jag då ta ut 18,5 kr från bolaget skattefritt?
Citera
2017-06-13, 05:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Okej. Stockholmsvarianten då:


Jag bor på Danderyd och har kontor i Vasastan. Om jag åker på ett möte med min bil från kontoret till Djurgården, får jag då ta ut 18,5 kr från bolaget skattefritt?

Tjänsteresa som alla andra, ser ej något hinder däri.
Citera
2017-06-13, 06:17
  #4
Medlem
BigBusinesss avatar
Skatteverkets hemsida är nere som bekant, så jag kan inte gräva fram deras beskrivning.


Men eftersom du inte har arbetsplats på din hemadress får du räkna bort sträckan hemmet-arbetsplatsen först. Stört, jag vet.

Har du 1mil til jobbet och åker en mil åt andra hålet till en kurs får du alltså ingen avdragsrätt. Åker du däremot till arbetet efter kursen, samma dag får du dra av det.


Fattar att dessa regler låter bisarra. Ska leta fram länken när Skatteverket är uppe igen.
Citera
2017-06-13, 22:28
  #5
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Skatteverkets hemsida är nere som bekant, så jag kan inte gräva fram deras beskrivning.


Men eftersom du inte har arbetsplats på din hemadress får du räkna bort sträckan hemmet-arbetsplatsen först. Stört, jag vet.

Har du 1mil til jobbet och åker en mil åt andra hålet till en kurs får du alltså ingen avdragsrätt. Åker du däremot till arbetet efter kursen, samma dag får du dra av det.


Fattar att dessa regler låter bisarra. Ska leta fram länken när Skatteverket är uppe igen.


Hm. Låter konstigt. Nu är hemsidan uppe igen iaf.
Citera
2017-06-13, 23:34
  #6
Medlem
Längesedan jag läste de absurda reglerna, men i mitt huvud och kortfattat så tänker jag ungefär såhär (alldeles oavsett vilken bil jag kör) - utgångspunkten är att jag för egen maskin tar mig till och från mitt arbete (läs: kontor/huvudarbetsställe). Därifrån kan jag ta milersättning/kostnader på företaget oavsett.

Med andra ord; Du bor i Danderyd, kontor i Vasastan, möte i Danderyd = du kan rimligen ta skattefri milers. för sträckan från ditt kontor till mötet (upp till det egna samvetet om du de facto kört till kontoret för att vända på morgonkvisten).
Citera
2017-06-14, 20:40
  #7
Medlem
HarryHotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Okej. Stockholmsvarianten då:


Jag bor på Danderyd och har kontor i Vasastan. Om jag åker på ett möte med min bil från kontoret till Djurgården, får jag då ta ut 18,5 kr från bolaget skattefritt?


Jag skulle säga att det blir så här:

Om du åker tillbaka till kontoret efter mötet kan du ta ut milersättning för den faktiska sträckan.

Om du åker hem efter mötet kan du ta ut milersättning för den kortaste av sträckorna Djurgården - hem eller Djurgården - kontoret, möjligen bara om den sträckan är längre än sträckan hem -kontoret. För sträckan till mötet bör du kunna ta den faktiska sträckan.
Citera
2017-06-15, 06:42
  #8
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Hm. Låter konstigt. Nu är hemsidan uppe igen iaf.

Lyckad inte hitta ett spår av mitt påstående. Ger upp.

Ursäkta.
Citera
2017-06-16, 00:57
  #9
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Lyckad inte hitta ett spår av mitt påstående. Ger upp.

Ursäkta.

Sida 6 i denna:
https://www.skatteverket.se/download...-utgava-27.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback