Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-12, 16:45
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Skulle snarare säga att du är idioten... som inte läst eller förstått facebook's användaravtal där du i princip frånsäger dig alla rättigheter gällande spridning och lagring av din personliga information.

Jag vet mycket väl vad jag skriver på. Vill Facebook sälja min totalt tomma information (jag har enbart namn) så är det helt okej. Jag har varken telefonnummer eller min egna mail kopplad till det.

Så ta och lugna dig nu, pundare.
Citera
2017-06-12, 18:45
  #26
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag vet mycket väl vad jag skriver på. Vill Facebook sälja min totalt tomma information (jag har enbart namn) så är det helt okej. Jag har varken telefonnummer eller min egna mail kopplad till det.

Så ta och lugna dig nu, pundare.

Är väl snarare du som är pundare som har mycket att dölja. Vi andra använder facebook ganska friskt, och det känns onödigt att ge ut ytterligare information i form av myndighetsuppgifter m.m.
Citera
2017-06-12, 20:38
  #27
Medlem
Karmans avatar
Klart anmärknigsvärt att Skatteverkets hemsida legat nere i ett dygn. Går inte att kolla företagets skattekonto, deklarera, momspengar... Nu måste de bevilja anstånd en vecka från det sidan är uppe igen (när det nu blir).

Att använda Facebook och Twitter som primära kanaler för information är också anmärkningsvärt. Har varit väldigt tyst om detta i media. Varför? Vill inte journlisterna spegla sin käraste institutions uppenbara förfall?
Citera
2017-06-13, 11:48
  #28
Medlem
Shamdons avatar
Tidigare trodde man att sajten skulle komma upp idag. För en stund sedan twittrade man att den förhoppningsvis skulle komma upp under onsdagen.

Detta är mycket anmärkningsvärt.
Citera
2017-06-13, 12:02
  #29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Tidigare trodde man att sajten skulle komma upp idag. För en stund sedan twittrade man att den förhoppningsvis skulle komma upp under onsdagen.

Detta är mycket anmärkningsvärt.

Ja, felet är tydligen av mycket allvarligare art eftersom inte ens backupsystem eller rutiner går att använda. Jag tror inte längre det rör sig om hårdvarufel (dessa hade man kunnat åtgärda inom 24 timmar) utan om någon form av intrång som gör att databaserna måste valideras (från loggar) och detta är väldigt tidskrävande.
Citera
2017-06-13, 12:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, felet är tydligen av mycket allvarligare art eftersom inte ens backupsystem eller rutiner går att använda. Jag tror inte längre det rör sig om hårdvarufel (dessa hade man kunnat åtgärda inom 24 timmar) utan om någon form av intrång som gör att databaserna måste valideras (från loggar) och detta är väldigt tidskrävande.

Jag lutar åt någon sorts hårdvaruhaveri ändå.

Det tar gärna längre tid än man tror att återställa hela miljöer om du behöver ta det från ett separat backupsystem. Att återställa enskilda maskiner, eller enskilda databaser går ofta relativt fort och enkelt.

Men säg att t ex lagringen havererat helt, den kanske dessutom är speglad men spegeln också är korrupt. Då kanske hela din virtuella miljö gått ner, domänkontrollanter, dhcp, dns, virtualiserade nätverksprylar, databaser osv.

När du då ska tillbaka så måste du börja med att få ordning på alla basfunktioner i infrastrukturen innan du ens kan börja fundera på att plocka tillbaka servrar/databaser som tillhandahåller externa tjänster.
Citera
2017-06-13, 19:46
  #31
Medlem
xorizovs avatar
Enligt dagens Industri som har pratat med Skatteverket beror det på en hårddiskkrasch och att man nu håller på att läsa tillbaka datan.

Citat:
Vad ligger bakom kraschen, är det vanligt slitage?

"Nej, det är mycket märkligt. Det är väldigt ny och modern utrustning, så det måste vara något konstruktionsfel eller något som har hänt.

http://www.di.se/nyheter/darfor-ligg...ets-sajt-nere/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback