Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-12, 09:22
  #1
Medlem
Är det Setralin som används oftast nu för tiden?

Dvs seratonin höjande medicinering.
Citera
2017-06-12, 10:24
  #2
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
De satte mig på sertralin först. Efter cirka två månader hade jag inte fått någon effekt så då satte de mig på mirtazapin. Men ja, sertralin är antagligen standard då jag känner andra som har denna.
Citera
2017-06-12, 10:45
  #3
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnxiouslyWaiting
De satte mig på sertralin först. Efter cirka två månader hade jag inte fått någon effekt så då satte de mig på mirtazapin. Men ja, sertralin är antagligen standard då jag känner andra som har denna.

Gick du upp några kilon ?
Citera
2017-06-12, 11:05
  #4
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Gick du upp några kilon ?

Inte just på sertralin men har erfarenhet av andra psykofarmaka med den bieffekten. Är rätt fåfäng av mig så det är helt oacceptabelt. Får ändå ångest om jag inte är nöjd med mitt utseende så då skonar jag hellre min lever.
Citera
2017-06-12, 12:37
  #5
Medlem
mjukmjukares avatar
Lider du av depression och ångestbesvär så är min rekommendation absolut att prova dig fram till någon lämplig medicin för att mota problemen. Att hitta rätt sort och dos kan vara svårt ibland och ta tid.
Man kan behöva byta några gånger. Vi är alla olika individer.
Och även om du hittar rätt tar det en viss tid innan den verkar fullt ut. Men ge det tid.
Kanske i kombination av t.ex KBT för att finna roten till problemen.

Att ta hänsyn till ev. viktökning tycker jag är helt oviktigt i förhållande till om du mår psykiskt dåligt.
Dessutom ökar inte alla i vikt.

Lycka till.
Citera
2017-06-12, 13:20
  #6
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Att ta hänsyn till ev. viktökning tycker jag är helt oviktigt i förhållande till om du mår psykiskt dåligt.
Dessutom ökar inte alla i vikt.

Lycka till.

Låter som att du inte har lätt att uppfatta dig själv som oattraktiv. Många människor har det och då hjälper det inte hur oviktigt du än tycker att det är.
Citera
2017-06-12, 14:46
  #7
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnxiouslyWaiting
Låter som att du inte har lätt att uppfatta dig själv som oattraktiv. Många människor har det och då hjälper det inte hur oviktigt du än tycker att det är.


Jag försöker bara ge en tanke om att om valet står mellan pest eller förkylning så är det kanske viktigare att lägga kraft på det allvarligare i första hand.
Detta hindrar inte att samtidigt bry sig om biverkningar.
Inget ont menat av mig med det.
Citera
2017-06-12, 15:29
  #8
Medlem
Asklords avatar
Oftast så är det Sertralin som dom testar med först då den anses som ganska skonsam.
Många som blivit hjälpta av den, dock är jag ingen av dom.
Citera
2017-06-12, 16:45
  #9
Medlem
AnxiouslyWaitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Jag försöker bara ge en tanke om att om valet står mellan pest eller förkylning så är det kanske viktigare att lägga kraft på det allvarligare i första hand.
Detta hindrar inte att samtidigt bry sig om biverkningar.
Inget ont menat av mig med det.

För någon som inte brottats med ätstörningar är det lätt att sitta här och säga det men för någon som har det spelar det som sagt ingen roll hur trivialt du tycker att det är. Jag antog inte att du hade onda avsikter för övrigt.
Citera
2017-06-12, 17:20
  #10
Medlem
RetroLovers avatar
Jag fick Paroxetin först. Gick upp i vikt och bytte därför till Sertralin. Sedan dess har jag gått ner de flesta kilon igen. Så i mitt fall har Sertralin varit snällt mot vikten.
Citera
2017-06-12, 21:01
  #11
Medlem
Hur stora doser tog ni? Har läst att 50mg är för lite som standard. Och att 100mg borde vara det man ska starta på?
Citera
2017-06-13, 07:43
  #12
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hur stora doser tog ni? Har läst att 50mg är för lite som standard. Och att 100mg borde vara det man ska starta på?


En läkare som bryr sig om sin patient går efter tankesättet: Bästa möjliga effekt på minsta möjliga dos.
Så det är bra att börja på mindre dos, får man inte önskad effekt så höjer man helt enkelt dosen successivt för att minska risken för mer biverkningar.

Med det sagt menar jag inte att man ska börja på omotiverat låga doser utan det är ju ett ställningstagande som tas efter patientens tillstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback