Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 08:43
  #1
Medlem
Jag har Googlat runt lite men vet inte om man kan lita på olika sidor osv. Hursomhelst så har jag ett par ETH som jag skulle vilja skicka till min lokala dator och sen spara ner allt på ett USB-minne och lägga undan så jag har det sparat offline. Just nu ligger mina ETHs hos btc-e.com.

Hur ska jag göra detta smidigast? Jag vill helst slippa ladda ner en hel blockchain som med Bitcoin.
Citera
2017-06-12, 09:29
  #2
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
Jag har Googlat runt lite men vet inte om man kan lita på olika sidor osv. Hursomhelst så har jag ett par ETH som jag skulle vilja skicka till min lokala dator och sen spara ner allt på ett USB-minne och lägga undan så jag har det sparat offline. Just nu ligger mina ETHs hos btc-e.com.

Hur ska jag göra detta smidigast? Jag vill helst slippa ladda ner en hel blockchain som med Bitcoin.
Det finns flera "light weight walllets" (naturligtvis även för Bitcoin) du kan välja mellan så du slipper ta hem hela kedjan.

Det du behöver göra är att välja en du litar på. Exempelvis https://www.myetherwallet.com/ är en som välkänd och lätt att jobba med. Men, jag kan inte garantera att de är och förblir pålitliga. Det beslutet behöver du ta själv efter att du försökt samla tillräckligt med info på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av 284JD3
ett par ETH som jag skulle vilja skicka till min lokala dator
Vet inte om du är medveten om att dina ETH aldrig finns på din dator. Det enda du har lokalt är dina privata nycklar och det är de som du skall vara extremt försiktig med och alltid skydda med flera backuper. Dina ETH finns enbart i nätverket och nycklarna ger dig ensamrätt att spendera dem.

Är man maximalt paranoid* och inte har tänkt att spendera sina pengar på ett tag utan bara vill ha dem säkert förvarade, så kan man hitta en enklare programvara som enbart har möjligheten att skapa privata nycklar och generera adresser från dessa. Man behöver fortfarande lita på att den här programvaran gör rätt, annars är pengarna förlorade på en adress som inte hör ihop med nycklarna. Den här programvaran kan man då köra på en dator som är permanent offline (och helst helt nyinstallerad med FDE, annars vore vi inte paranoida). Efter att man skapat nycklarna så tar man bra backuper på dem (krypterat på flera stickor) och sen använder man den generade adressen online (från en annan dator) och flyttar Ether dit.

Noterad dock att det finns gott om chanser att göra bort sig helt på egen hand här om man inte vet vad man gör. Var och en måste välja den metod man själv känner sig mest trygg med.

*Förföljelsen av oss paranoida måste upphöra nu!
Citera
2017-07-07, 01:20
  #3
Medlem
Fördelen med att spara dem offline är uteslutande säkerhetsmässig?

Och på ett USB-minne för att den inte ska kunna nås genom intrång i din dator?

Finns det inte så pass säkra wallet-sidor att det är säkrare att förvara dem där? Det blir ju ett litet glapp där som jag antar att coinsen är rätt så oskyddade på, när man för dem till och från USB-minnet. Samtidigt finns det en viss risk att USB-minnet tappas bort, skadas, blir stulet etc.

Själv fick jag alla mina bitcoins konfiskerade av FBI någon gång runt mitten av 2013 så jag vet att det kanske inte alltid är det roligaste att förvara saker online. Men det bör ju finnas möjligheter att genom att sprida sin förvaring till ett flertal olika wallet-hemsidor sprida riskerna så pass att det t.o.m blir säkrare än att förvara dem på ett USB-minne.

Jag vill själv börja handla lite med kryptovalutor nu. Har inte gjort det mer än ytterst lite där 2013 och därefter inte alls. Men vill börja igen. Undrar därmed vilka wallet-sidor som är bäst för förvaring av olika valutor (inte uteslutande en särskild valuta).
Citera
2017-07-09, 13:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Fördelen med att spara dem offline är uteslutande säkerhetsmässig?

Och på ett USB-minne för att den inte ska kunna nås genom intrång i din dator?

Finns det inte så pass säkra wallet-sidor att det är säkrare att förvara dem där? Det blir ju ett litet glapp där som jag antar att coinsen är rätt så oskyddade på, när man för dem till och från USB-minnet. Samtidigt finns det en viss risk att USB-minnet tappas bort, skadas, blir stulet etc.

Själv fick jag alla mina bitcoins konfiskerade av FBI någon gång runt mitten av 2013 så jag vet att det kanske inte alltid är det roligaste att förvara saker online. Men det bör ju finnas möjligheter att genom att sprida sin förvaring till ett flertal olika wallet-hemsidor sprida riskerna så pass att det t.o.m blir säkrare än att förvara dem på ett USB-minne.

Jag vill själv börja handla lite med kryptovalutor nu. Har inte gjort det mer än ytterst lite där 2013 och därefter inte alls. Men vill börja igen. Undrar därmed vilka wallet-sidor som är bäst för förvaring av olika valutor (inte uteslutande en särskild valuta).

Hur många Bitcoin hade du när FBI konfiskerade coinsen och varför gjorde de detta ? Fick du tillbaka något ?
Citera
2017-07-11, 22:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Hur många Bitcoin hade du när FBI konfiskerade coinsen och varför gjorde de detta ? Fick du tillbaka något ?
Jag tror jag hade runt fem stycken och jag har aldrig ens bett om att få dem tillbaks. Känns inte som om de hade brytt sig oavsett hur snyftigt jag hade skrivit. "Snälla FBI min mamma gråter varje dag. Jag vill köpa henne en present så hon blir glad igen. Men jag har inga pengar. Snälla skicka mina bitoins". Är ju ändå 0% chans.
Citera
2017-09-02, 09:27
  #6
Medlem
Guzs avatar
En basic fråga om My Ether Wallet. Jag skapade en plånbok nyss.

Man ska ju välja ett lösenord + ladda ner en fil.

Dessutom kan man välja att skriva ut sin publika och sin privata nyckel.

Fråga: är dessa metoder utbytbara då man loggar in? Jag levde nämligen i tron att man är rökt om man förlorar filen och/eller lösenordet, men man verkar ju komma åt sin plånbok helt enkelt med den privata nyckeln också. Är det nåt jag missförstått?
Citera
2017-09-02, 10:21
  #7
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
En basic fråga om My Ether Wallet. Jag skapade en plånbok nyss.

Man ska ju välja ett lösenord + ladda ner en fil.

Dessutom kan man välja att skriva ut sin publika och sin privata nyckel.

Fråga: är dessa metoder utbytbara då man loggar in? Jag levde nämligen i tron att man är rökt om man förlorar filen och/eller lösenordet, men man verkar ju komma åt sin plånbok helt enkelt med den privata nyckeln också. Är det nåt jag missförstått?

Du ska skydda din privata nyckel, aldrig använda den för att öppna någon plånbok.

När du loggar in i MyEtherWalllet då använder du en json fil som är en krypterad version av din privata nyckel samt det lösenord du skapade till den.

Lösningen att använda en krypterad json fil med lösenord är mycket säkrare än att använda en privat nyckel i klartext...
Citera
2017-09-02, 10:40
  #8
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Du ska skydda din privata nyckel, aldrig använda den för att öppna någon plånbok.

När du loggar in i MyEtherWalllet då använder du en json fil som är en krypterad version av din privata nyckel samt det lösenord du skapade till den.

Lösningen att använda en krypterad json fil med lösenord är mycket säkrare än att använda en privat nyckel i klartext...

Jo, men om man skulle förlora json-filen och/eller lösenordet så kommer man alltså åt allt med den privata nyckeln?
Citera
2017-09-02, 10:42
  #9
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jo, men om man skulle förlora json-filen och/eller lösenordet så kommer man alltså åt allt med den privata nyckeln?

Ja.
Citera
2017-09-02, 10:49
  #10
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Ja.

Ok, bra. Tackar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback