Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-12, 01:50
  #1
Medlem
PixlJunkies avatar
Då och då kan jag få en lätt pinsamhetskänsla när jag blir medveten att jag har folk omkring mig när jag känner känslor, både positiva och negativa känslor. Vad kan det bero på? Har det med osäkerhet att göra? Konstigt fenomen. Kan det vara så att man blivit skambelagd när man visar sina känslor under barndomen?
__________________
Senast redigerad av PixlJunkie 2017-06-12 kl. 01:54.
Citera
2017-06-12, 01:53
  #2
Medlem
Watumeennes avatar
Det är väl inte pinsamt att ha känslor, däremot är det pinsamt att inte kunna kontrollera sina känslor. För det lär man sig göra under puberteten.
Citera
2017-06-12, 01:55
  #3
Medlem
PixlJunkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Watumeenne
Det är väl inte pinsamt att ha känslor, däremot är det pinsamt att inte kunna kontrollera sina känslor. För det lär man sig göra under puberteten.
Jo, det är jag väldigt bra på.
Citera
2017-06-12, 03:10
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Jo, det är jag väldigt bra på.
Menar du kontrollera eller dölja känslor?

Kontrollerade känslor kan vara väl uttryckta (poeter kan hyllas för träffsäkra skildringar av starka känslor). Att bara dölja känslor är inte till mycket nytta.
Citera
2017-06-12, 03:22
  #5
Medlem
RetroLovers avatar
Det är mycket konstigare med folk som är så neutrala och känslolösa att de har ständigt poker face. Charmigare att visa känslor.
Citera
2017-06-12, 06:02
  #6
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Kan det vara så att man blivit skambelagd när man visar sina känslor under barndomen?
Nu vet vi ju inte något om din uppfostran, men det låter ju inte osannolikt.
En eloge till dina föräldrar.
Citera
2017-06-12, 13:03
  #7
Medlem
Osäkerhet? Ingen vill att allt ska synas men det är normalt att ha känslor och reagera i alla möjliga situationer. Själv tycker jag att det är till överdrift det med att man inte ska säga vad man känner och har ett väldigt öppet ansikte som speglar det mesta tror jag. Det är värre när folk tror att man känner sådant som man inte gör. Men alla känner, och de som inte gör det är det något kraftigt fel på.
Citera
2017-06-13, 02:54
  #8
Medlem
Det låter som en möjlig orsak, att uppvisande av känslor skambelagts under barndomen. Kan säkert finnas andra orsaker också. Känner dock inte alls igen mig i fenomenet.
Citera
2017-06-13, 03:45
  #9
Medlem
Fiskmuskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Då och då kan jag få en lätt pinsamhetskänsla när jag blir medveten att jag har folk omkring mig när jag känner känslor, både positiva och negativa känslor. Vad kan det bero på? Har det med osäkerhet att göra? Konstigt fenomen. Kan det vara så att man blivit skambelagd när man visar sina känslor under barndomen?

TACK OCH HALELUJA! I'm not alone! Tror det är det att man blivit skambelagd eller att det varit tabu inom familen. Jag vet inte men skule gissa på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback