Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-15, 22:56
  #25
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är inte ovanligt att restauranger säljer matlådor från överbliven dagens till bra pris. Sålänge restaurangen får tillbaks råvarupriser och arbetskostnad så är det en win-win situation. Naturligtvis säljer vi inte dålig mat.
Du har nog missuppfattat TS fråga och jag misstänker att du inte jobbar i restaurangbranschen, men det är ekonomiskt och miljövänligt att sälja överbliven dagens till självkostnadspris.
Däremot "kvällens special" tillsammans med en rätt billig öl kan funka. Men billiga matlådor kan du glömma.
Citera
2017-06-16, 07:01
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det är inte ovanligt att restauranger säljer matlådor från överbliven dagens till bra pris. Sålänge restaurangen får tillbaks råvarupriser och arbetskostnad så är det en win-win situation. Naturligtvis säljer vi inte dålig mat.
Du har nog missuppfattat TS fråga och jag misstänker att du inte jobbar i restaurangbranschen, men det är ekonomiskt och miljövänligt att sälja överbliven dagens till självkostnadspris.

Vet du på ett ungefär hur många matlådor det kan tänkas handla om? Jag förstår att det är något som kan variera från dag till dag, mellan olika restauranger etc. Men det är viss skillnad på att sälja till exempelvis 10-15 matlådor till rabatterat pris, och att sälja 150+ matlådor på en dag. Alltså matlådor i form av rester från dagens rätt. Inte take away eller liknande.

Om en gäst kommer in och säger något i stil med: "Jag vill köpa samtliga matlådor med Dagens Rätt" eller "Jag vill endast ha kycklingen i matlådor, och inte tillbehören. Är detta okej?", skulle detta vara acceptabelt för de flesta restauranger? Är nyfiken eftersom TS vill köpa större mängder färdiglagat mat, och inte har något emot att endast köpa färdigstekt kycklingsfile som ett exempel.
Citera
2017-06-17, 00:23
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Nej, det är det inte, matkostnaden ska täckas, paketeringen till kunden skall täckas och överlämningen och inslagningen i kassan ska täckas, så ren förlustaffär att sälja något till självkostnadspris.

Sånt håller försvaret på, men inte företagare.

. slut

Inslagning i kassan? Hur menar du att det kostar företaget pengar?
Citera
2017-06-17, 09:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Inslagning i kassan? Hur menar du att det kostar företaget pengar?

Problemet med att sälja på så sätt som du påstår är lönande är att för det första kan du glömma att ha denna gäst som en vanligt ätande gäst på lunchen som alla andra. Folk har en benägenhet att alltid vilja ha så billigt som möjligt och för att få en restaurang eller vilket annat företag som helst att gå runt, så måste man kunna ta betalt för sig. Det andra är att folk har också en tendens att snacka, ganska troligt så står han där snart med sina kompisar som också vill ha billiga matlådor. Det kan väl hålla en eller annan gång till någon, men inte i det långa loppet. Ett annat problem är också risken finns nog att man inte tar hand om det som blir över på ett vettigt sätt och svinnet blir större än vad det borde, när dessa också ska ha mat.
Om du själv är inom restaurang som du påstår, så vet du nog att få företag är så kostsamma att driva som en restaurang.
Citera
2022-02-03, 15:28
  #29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Är det någon som har koll på hur apparna som säljer överbliven mat funkar idag?

Tog en titt på Karma och där verkade det nästan inte vara någon aktivitet alls. Den mat som fanns såldes till nära på orginalpris, men mest verkade appen användas för att sälja av gamla mackor på Ica och Konsum?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback