Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 22:11
  #1
Medlem
Hej FB!

Införskaffade mig en Husaberg FE450 från 04 att ha som leksak och hobby. Den fungerar klockrent och går som ett spjut men den har en liten liten skavank som stör mig och som jag misstänker kanske kan bli ett större problem med tiden.. När jag håller in kopplingen och lägger i växel så blir det ett kärringstopp när den är "kall" och när den är varm börjar cykeln rulla trotts att kopplingen är i botten. Den biter alltså inte helhjärtat.. har skruvat på den lille röde och försökt justera in den för att få det att sluta men utan framgång. Misstänker därför att att det är något annat och har valt att vända mig hit för hjälp!

Några tips? Är min första hoj och är i nuläget okunnig men villig att lära mig!

Mvh
Citera
2017-06-12, 04:58
  #2
Medlem
Kanske luft i oljan som gör att den inte tar helt eller för låg oljenivå?

https://youtu.be/wwVEz8uoJfo
__________________
Senast redigerad av aphuset 2017-06-12 kl. 05:01.
Citera
2017-06-13, 23:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
Hej FB!

Införskaffade mig en Husaberg FE450 från 04 att ha som leksak och hobby. Den fungerar klockrent och går som ett spjut men den har en liten liten skavank som stör mig och som jag misstänker kanske kan bli ett större problem med tiden.. När jag håller in kopplingen och lägger i växel så blir det ett kärringstopp när den är "kall" och när den är varm börjar cykeln rulla trotts att kopplingen är i botten. Den biter alltså inte helhjärtat.. har skruvat på den lille röde och försökt justera in den för att få det att sluta men utan framgång. Misstänker därför att att det är något annat och har valt att vända mig hit för hjälp!

Några tips? Är min första hoj och är i nuläget okunnig men villig att lära mig!

Mvh

Du har fel olja som smörjer kopplingen, dvs den motorolja du har i motorn fungerar inte med din koppling.
Citera
2017-06-14, 17:24
  #4
Medlem
Var nere vid den lokala MC-butiken. Dom sa att jag troligen bara måste lufta och fylla på med olja.. Kopplingen är Magura och det står att man endast ska använda mineralolja. Jag sa detta till han i butiken men han sålde Motul DOT 5.1 till mig och sa att det fungerar lika bra och att det är det han kör i sina hojar. Har nu läst på i både manual och online innan jag stoppar det i min hoj och majoriteten säger mer eller mindre "dont fucking put that in your bike you dumb piece of shit". Detta leder till nästa fråga, vem har rätt?

Mvh
Citera
2017-06-15, 20:17
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
VDetta leder till nästa fråga, vem har rätt?
Tillverkaren, använder du det tillverkaren specificerar så har du gjort rätt, inte billigt men rätt.
Citera
2017-06-21, 12:23
  #6
Medlem
Ninjincs avatar
Jag fann denna:
http://husaberg.org/mechanical/3129-clutch-fluid.html

"The slave cylinder is mounted on the transmission, and is subject to engine /transmission oil. The type of seals used in brake systems (DOT 3,4,5) are not oil resistant. So since they they have to be oil resistant, they use mineral oil in the clutch hydraulic system IMHO."

Så Husaberg har en egen konstruktion mot vad som är vanligt inom mc-världen, så det var nog därför den lokala mc-butiken rekommenderade normal hydralvätska vilket är fel.
Citera
2017-06-21, 20:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
Hej FB!

Införskaffade mig en Husaberg FE450 från 04 att ha som leksak och hobby. Den fungerar klockrent och går som ett spjut men den har en liten liten skavank som stör mig och som jag misstänker kanske kan bli ett större problem med tiden.. När jag håller in kopplingen och lägger i växel så blir det ett kärringstopp när den är "kall" och när den är varm börjar cykeln rulla trotts att kopplingen är i botten. Den biter alltså inte helhjärtat.. har skruvat på den lille röde och försökt justera in den för att få det att sluta men utan framgång. Misstänker därför att att det är något annat och har valt att vända mig hit för hjälp!

Några tips? Är min första hoj och är i nuläget okunnig men villig att lära mig!

Mvh
Om en crossmotor stått oanvänd en tid så är det inget ovanligt att en våt koppling inte frikopplar helt. Se till att byta till fräsch växellådsolja om du inte gjort det. Det blir ofta bättre när man kört några timmar. Växellådorna brukar vara stryktåliga då många glömmer eller struntar i att frikoppla när de växlar under tävlingar och liknande situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
Var nere vid den lokala MC-butiken. Dom sa att jag troligen bara måste lufta och fylla på med olja.. Kopplingen är Magura och det står att man endast ska använda mineralolja. Jag sa detta till han i butiken men han sålde Motul DOT 5.1 till mig och sa att det fungerar lika bra och att det är det han kör i sina hojar. Har nu läst på i både manual och online innan jag stoppar det i min hoj och majoriteten säger mer eller mindre "dont fucking put that in your bike you dumb piece of shit". Detta leder till nästa fråga, vem har rätt?

Mvh
Nu har du redan fått svar på att det skall vara olja och inte glykolbaserad bromsvätska. Häll inte i fel och spola rent noggrant om du redan gjort det, eftersom packningarna kommer fara illa av fel sort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback