Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-13, 22:14
  #13
Medlem
1 mil 2 gånger per dag, dagligen, från att ha sprungit nån gång i månaden? Du. Kommer. Att. Bli. Skadad.
Konditionsträning påverkar inte bara kondition, det är givetvis även jobbigt för andra delar av kroppen. Knäna, benen, fötterna, ryggen... allt belastas vid löpning.
Citera
2017-06-14, 08:53
  #14
Medlem
qwertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Go all in or get all out!

Är ett säkert sätt att bli skadad! :-)

Jättefina tider du gör, gott!
Men du måste köra lugna pass emellanåt annars lär du bli skadad
och då är du inte snabb alls ;-)

Skulle def hålla mig till ett löppass om dan (om ens det) så här i början.
Komplettera gärna med något, spinning/cykel kanske, ta något du gilla.
Citera
2017-06-14, 18:44
  #15
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queerish
1 mil 2 gånger per dag, dagligen, från att ha sprungit nån gång i månaden? Du. Kommer. Att. Bli. Skadad.
Konditionsträning påverkar inte bara kondition, det är givetvis även jobbigt för andra delar av kroppen. Knäna, benen, fötterna, ryggen... allt belastas vid löpning.

Hehe, jag överdrev egentligen väldigt medvetet när jag skrev det hypotetiska träningsupplägget ("1 milx2 varje dag + styrketräning 4 ggr/vecka + kampsport 5 ggr/vecka"). Ville försöka nyansera diskussionen då BenitoPolymem tydligen anser att man - över en natt - kan gå från att springa 1 gång i månaden till 2 gånger om dagen utan några problem. Själv är jag ingen överträningsförnekare, så risken att jag ska skada mig är väldigt låg, men tack ändå för omtanken!

Citat:
Ursprungligen postat av qwerta
Är ett säkert sätt att bli skadad! :-)

Jättefina tider du gör, gott!
Men du måste köra lugna pass emellanåt annars lär du bli skadad
och då är du inte snabb alls ;-)

Skulle def hålla mig till ett löppass om dan (om ens det) så här i början.
Komplettera gärna med något, spinning/cykel kanske, ta något du gilla.

Tack så mycket! Bra poäng där! Troligtvis så kommer jag springa ca. varannan dag till en början och variera mellan olika hastigheter och sträckor. Då kan jag köra styrketräningen de dagar då jag inte springer, så att jag håller styrke- och konditionspass separat. Huvudmålet med löpträningen är att få ner milen till 40. Så nu är det officiellt! Det ska visst öka motivationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback