• 1
  • 2
2017-06-11, 20:05
Medlem
Jag är riktigt ledsen och desperat
Min döda storebrors tjej håller på att sälja hans gamla kolonistuga, hon är pengakåt som få. Hon drev honom till självmord och nu säljer kolonistugan. Jag måste köpa tillbaka den men har inte en chans att skaka fram 275tkr
Snälla tips
Citera
2017-06-11, 20:11
Medlem
Var dom gifta? Eller varför ska hon få stugan? Sånt ärvs väl av föräldrarna/familjen vid dödsfall om inget annat är skrivet på papper?

Har ingen aning om vad du ska göra förutom att kolla upp om hon verkligen har rätt till stugan.
Citera
2017-06-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Var dom gifta? Eller varför ska hon få stugan? Sånt ärvs väl av föräldrarna/familjen vid dödsfall om inget annat är skrivet på papper?

Har ingen aning om vad du ska göra förutom att kolla upp om hon verkligen har rätt till stugan.

Nej dom var aldrig gifta, vet inte hur detta har gått till men på något sett har hon fått papper på stugan verkar det som.. hon är jävulskt manipulativ person skrämmande verkligen
Citera
2017-06-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addexo
Nej dom var aldrig gifta, vet inte hur detta har gått till men på något sett har hon fått papper på stugan verkar det som.. hon är jävulskt manipulativ person skrämmande verkligen

våld och hot om våld brukar fungera
Citera
2017-06-11, 20:40
Medlem
John-Pauls avatar
Efter din brors död så borde det ha blivit en utredning som bland annat visar om han ägde stugan eller inte och ägde han den eller del i den, så måste hans del ha blivit omsatt tillsammans med annat som han ägde och och dessa handlingar borde du ha rätt att ta del av.
Om hon inte äger den kan hon inte sälja den så hon äger den antagligen och vad hon gör med vad hon äger är kanske inte så intressant? Hur hon kom att äga den är däremot kanske intressant?
Senast redigerad av John-Paul 2017-06-11 kl. 20:42.
Citera
2017-06-11, 21:05
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2017-06-11, 21:12
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:

Det låter såklart inte kul. Nu är jag dessvärre dåligt insatt på exakt hur sambo- och ärvdalagen är uppbyggda.

Men det jag vet är att en sambo ärver inte en annan sambos egendom. Det gemensamma bohaget, eller bostad inskaffat för gemensamt bruk, är däremot en annan sak.

Det jag funderar över;
Testamente?

Är bouppteckningen klar och registrerad? I annat fall borde din familj verkligen gå igenom kvarlåtenskapen och ta hjälp av juridiskt ombud.
Citera
2017-06-11, 21:17
Medlem
Tack för tipsen och allt ! Ska kolla detta allt ni skrivit. Annars får jag jämna stugan med marken för hon ska fan inte sälja någonting !
Citera
2017-06-11, 22:12
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Annars får jag jämna stugan med marken för hon ska fan inte sälja någonting !
Du kanske ska ta och prata med en psykolog istället för att lägga över din ur sorg förpuppade vrede över din döde brors flickvän innan den blir till våld?
Citera
2017-06-12, 19:09
Medlem
Är bouppteckning gjord? Hade de inbördes testamente? Samboavtal?
Återkom gärna för mer tips.
Citera
2017-06-13, 00:01
Medlem
Kolonilotter brukar man inte få sälja. 🤔
Citera
2017-06-13, 00:19
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kolonilotter brukar man inte få sälja. 🤔

Man säljer _STUGAN_, lotten i sig får man prata med koloniföreningen om att överta arrende för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in