Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 17:02
  #1
Medlem
Jag vill så gärna lägga upp regnbågsbilder på mina sociala medier men vågar inte för att jag inte vill bli förknippad med någonting jag inte är. Har absolut ingenting emot hbtq-människor men jag tycker att det är fel att de ska ha patent på regnbågen, ett naturfenomen som borde tillhöra alla. Vad tänker ni när ni ser folk lägga up regnbågsbilder, tänker ni automatiskt att personen tillhör hbtq? Kan man inte införa ett system som förbjuder att natursymboler och naturfenomen används i olika politiska grupper och flaggor? Såg också en lampa jag tyckte var snygg, en halvmåne med en stjärna i mitten, men då kom jag på att det är en islamisk symbol och jag är inte muslim. Har ingenting emot islam men vill som sagt inte bli förknippad med någonting jag inte är.
Citera
2017-06-11, 17:08
  #2
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Jag vill så gärna lägga upp regnbågsbilder på mina sociala medier men vågar inte för att jag inte vill bli förknippad med någonting jag inte är.
Det här låter jobbigt. Varför tänker du så mycket på vad andra människor eventuellt kan dra för förhastade slutsatser om dig utifrån vilka kulörer som finns i bilderna på dina sociala medier?

Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Har absolut ingenting emot hbtq-människor men jag tycker att det är fel att de ska ha patent på regnbågen, ett naturfenomen som borde tillhöra alla.
Du har missuppfattat sakläget: De har inget patent på det. Däremot har de använt sig av regnbågsflaggan i närmare 40 år och därför är det kanske inte så konstigt ifall folk kopplar regnbågsflaggan till HBTQ-grupper i första hand. Även Greenpeace använde sig av den i flera årtionden, för övrigt. Första dokumenterade användningen av regnbågsflaggan lär vara under tyska bondekriget på 1500-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Vad tänker ni när ni ser folk lägga up regnbågsbilder, tänker ni automatiskt att personen tillhör hbtq?
Jag tänker att de har lagt upp en regnbågsbild. Jag ska villigt erkänna att det inte händer mig särskilt ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Kan man inte införa ett system som förbjuder att natursymboler och naturfenomen används i olika politiska grupper och flaggor?
Jodå, det kan man. Chanserna till framgång är nog ytterst små i norra och västra Europa, men de är desto större i totalitära stater som Saudiarabien och Iran. Bortsett från att de senare nog inte är så sugna på att förbjuda halvmånen, förstås.
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-06-11 kl. 17:13.
Citera
2017-06-11, 17:16
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Jag vill så gärna lägga upp regnbågsbilder på mina sociala medier men vågar inte för att jag inte vill bli förknippad med någonting jag inte är. Har absolut ingenting emot hbtq-människor men jag tycker att det är fel att de ska ha patent på regnbågen, ett naturfenomen som borde tillhöra alla. Vad tänker ni när ni ser folk lägga up regnbågsbilder, tänker ni automatiskt att personen tillhör hbtq? Kan man inte införa ett system som förbjuder att natursymboler och naturfenomen används i olika politiska grupper och flaggor? Såg också en lampa jag tyckte var snygg, en halvmåne med en stjärna i mitten, men då kom jag på att det är en islamisk symbol och jag är inte muslim. Har ingenting emot islam men vill som sagt inte bli förknippad med någonting jag inte är.
Äh skit i vad folk tycker lägg upp dina bilder.
Citera
2017-06-11, 17:16
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Jag vill så gärna lägga upp regnbågsbilder på mina sociala medier men vågar inte för att jag inte vill bli förknippad med någonting jag inte är. Har absolut ingenting emot hbtq-människor men jag tycker att det är fel att de ska ha patent på regnbågen, ett naturfenomen som borde tillhöra alla. Vad tänker ni när ni ser folk lägga up regnbågsbilder, tänker ni automatiskt att personen tillhör hbtq? Kan man inte införa ett system som förbjuder att natursymboler och naturfenomen används i olika politiska grupper och flaggor? Såg också en lampa jag tyckte var snygg, en halvmåne med en stjärna i mitten, men då kom jag på att det är en islamisk symbol och jag är inte muslim. Har ingenting emot islam men vill som sagt inte bli förknippad med någonting jag inte är.

Jag upplever att ett förbud vore rimligt. Jag vill t ex använda rökelse men är rädd att man skall uppfatta att jag tillhör Hare Krishna. Hade man haft ett förbud för dem att använda rökelse hade det varit lättare. Eller kanske ett tvång att alla måste använda det.
Likadant med vår flagga! Ett kors! Jag är inte religiös och vill inte att folk tror att jag är någon modern korsriddare.
Citera
2017-06-11, 17:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag upplever att ett förbud vore rimligt. Jag vill t ex använda rökelse men är rädd att man skall uppfatta att jag tillhör Hare Krishna. Hade man haft ett förbud för dem att använda rökelse hade det varit lättare. Eller kanske ett tvång att alla måste använda det.
Likadant med vår flagga! Ett kors! Jag är inte religiös och vill inte att folk tror att jag är någon modern korsriddare.

Ja men kan man inte införa regler som säger att symbolen måste vara mer specifik, bara regnbågen som sådan är ju så himla basic. Man skulle kunna införa detaljer som visar på att personen exempelvis tillhör hbtq. Likaså månen och stjärnan, också väldigt simpel och för att det ska klassas som en islamisk symbol skulle man kunna lägga till fler saker så att det blir tydligare.
Citera
2017-06-11, 17:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Ja men kan man inte införa regler som säger att symbolen måste vara mer specifik, bara regnbågen som sådan är ju så himla basic. Man skulle kunna införa detaljer som visar på att personen exempelvis tillhör hbtq. Likaså månen och stjärnan, också väldigt simpel och för att det ska klassas som en islamisk symbol skulle man kunna lägga till fler saker så att det blir tydligare.
Visst, gör du så. Skriv ner några regler och lägg upp här
Citera
2017-06-11, 17:26
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är genom att använda regnbågen och inte bry sig om att hbtq-rörelsen använder den som man kan motverka att de ska ha ensamrätt på den. Om ingen utom pride-gänget använder sig av regnbågar så blir ju effekten just att regnbågen blir deras.
Citera
2017-06-11, 17:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är genom att använda regnbågen och inte bry sig om att hbtq-rörelsen använder den som man kan motverka att de ska ha ensamrätt på den. Om ingen utom pride-gänget använder sig av regnbågar så blir ju effekten just att regnbågen blir deras.

Det är så jag tänker också, använder de regnbågen tillräckligt mycket och ofta så blir det ju som deras symbol tillslut.
Citera
2017-06-11, 17:32
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Det är så jag tänker också, använder de regnbågen tillräckligt mycket och ofta så blir det ju som deras symbol tillslut.

Det har redan hänt i det här landet.
Citera
2017-06-11, 19:39
  #10
Medlem
När jag var i tonåren så kunde man inte hissa svenska flaggan utan att folk funderade på om man var nazist. Symboler laddad med betydelse, och ibland ändras den betydelsen.
Men liksom, en regnbåge är ju inte som om du lägger upp ett hakkors och ba: den betyder något annat för hinduister!
Var inte så ängslig
Citera
2017-06-12, 07:54
  #11
Medlem
Ogdens avatar
Jag tror inte att det finns en enda människa med huvudet ordentligt påskruvat som automatiskt tror att någon som lägger upp en bild på en regnbåge är HBTQ. Regnbågar är vackra, knäpp du dina kort och instagramma den och spänn av lite.
Citera
2017-06-12, 07:55
  #12
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback