Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 14:18
  #1
Medlem
Decentralizeds avatar
Hej! Jag är lite osäker på om jag placerade tråden i rätt forumdel, men mitt problem härstammar antagligen från att jag använder OS X. Om tråden ligger fel så får en moderator gärna flytta tråden till korrekt forumsdel.

Till mitt problem. Jag har laddat ned Windows 10 som .iso-fil och ska nu skapa en startbar USB-sticka för att kunna installera om Windows på en annan dator. Eftersom att mjukvaran Rufus inte finns till OS X så använder jag UNetbootin. Jag har formaterat USB-minnet i skivverktyg, med MS-DOS (FAT32) som format.

Väl inne i UNetbootin så lokaliserar jag filen och klickar sedan på ok. Då möts jag av felmeddelandet "No USB flash drives were found. If you have already inserted a USB flash drive, try reformatting it as FAT32".

Detta har jag nu provat flera gånger, men möts fortfarande av samma felmeddelande. Andra saker jag har gjort är:

- Provat olika USB-portar
- Provat olika USB-minnen (3st)
- Säkerställt att USB-minnena har tillräckligt med utrymme

Någon som vet hur jag ska lösa detta problem?
Citera
2017-06-11, 14:45
  #2
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Hej! Jag är lite osäker på om jag placerade tråden i rätt forumdel, men mitt problem härstammar antagligen från att jag använder OS X. Om tråden ligger fel så får en moderator gärna flytta tråden till korrekt forumsdel.

Till mitt problem. Jag har laddat ned Windows 10 som .iso-fil och ska nu skapa en startbar USB-sticka för att kunna installera om Windows på en annan dator. Eftersom att mjukvaran Rufus inte finns till OS X så använder jag UNetbootin. Jag har formaterat USB-minnet i skivverktyg, med MS-DOS (FAT32) som format.

Väl inne i UNetbootin så lokaliserar jag filen och klickar sedan på ok. Då möts jag av felmeddelandet "No USB flash drives were found. If you have already inserted a USB flash drive, try reformatting it as FAT32".

Detta har jag nu provat flera gånger, men möts fortfarande av samma felmeddelande. Andra saker jag har gjort är:

- Provat olika USB-portar
- Provat olika USB-minnen (3st)
- Säkerställt att USB-minnena har tillräckligt med utrymme

Någon som vet hur jag ska lösa detta problem?


Vad säger skivverktyg? hittar den USB-stickan. annars testa lsusb i terminalen.
Citera
2017-06-11, 19:06
  #3
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad säger skivverktyg? hittar den USB-stickan. annars testa lsusb i terminalen.

Skivverktyg hittar USB-stickan. Är det bara att skriva in "lsusb" i terminalen? Vad händer då?
Citera
2017-06-11, 19:47
  #4
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Skivverktyg hittar USB-stickan. Är det bara att skriva in "lsusb" i terminalen? Vad händer då?

lsusb är samma sak som att du ser grejor i skivverktyg. Det kommandot listar bara vad som är på USB-portarna.

Det verkar som datorn ser din USB-sticka, men kan inte använda den. Tyvärr har jag inget bra svar just nu.
Citera
2017-06-11, 23:38
  #5
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
lsusb är samma sak som att du ser grejor i skivverktyg. Det kommandot listar bara vad som är på USB-portarna.

Det verkar som datorn ser din USB-sticka, men kan inte använda den. Tyvärr har jag inget bra svar just nu.
Jag höll på och krånglade med det där förut och insåg att jag likt förbannat fick sätta mig vid en annan PC och fixa USB:et på. Jag vet ej vad som är problemet men det löste det iaf.
Citera
2017-06-21, 10:01
  #6
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag höll på och krånglade med det där förut och insåg att jag likt förbannat fick sätta mig vid en annan PC och fixa USB:et på. Jag vet ej vad som är problemet men det löste det iaf.

Det var exakt det jag gjorde. Brände .iso-filen på en USB-sticka med Rufus på W10 och det fungerade utmärkt. Däremot skulle jag vilja veta om det är någon som kan lösa detta problem ang. UNetbootin och OS X.

Rufus finns ju bara för Windows, någon som antingen kan lösa mitt problem med UNetbootin eller vet om det finns en annan mjukvara likt Rufus som gör samma sak?
Citera
2017-06-22, 13:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Det var exakt det jag gjorde. Brände .iso-filen på en USB-sticka med Rufus på W10 och det fungerade utmärkt. Däremot skulle jag vilja veta om det är någon som kan lösa detta problem ang. UNetbootin och OS X.

Rufus finns ju bara för Windows, någon som antingen kan lösa mitt problem med UNetbootin eller vet om det finns en annan mjukvara likt Rufus som gör samma sak?
Har du tankat hem rätt .iso så funkar ju dd i terminalen. (Dvs om din .iso redan är en "Live USB".)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-06-22 kl. 13:27.
Citera
2017-06-22, 14:51
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag höll på och krånglade med det där förut och insåg att jag likt förbannat fick sätta mig vid en annan PC och fixa USB:et på. Jag vet ej vad som är problemet men det löste det iaf.

Felet ligger nog i att datorns usb-drivrutin inte hade stöd för den storleken av USB-minnen du använde. Detta problem kan man speciellt få om man använder större USB-minnen än 32 Gb. Det brukar räcka med uppdatering av drivrutinen för att få det att funka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback