Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 12:47
  #1
Medlem
record-collectors avatar
Vi har massor av krukor och blomlådor på terrassen som vi har problem med att det blir myror i. Det är de små myrorna. Dels de små svarta men även i några krukor de små pissmyrorna.

Har hört att det funkar att vattna med urin så försvinner myrorna. Sant eller falskt?

Vill inte använda några bekämpningsmedel (typ Myrr) eftersom vi även har ett gäng krukor som vi har jordgubbsplantor i. Så därför skulle urin funka bra då de samtidigt skulle funka som ren gödning till plantorna. Ev "doft" kan vi helt och hållet bortse ifrån.

Det enda jag vet om myror och urin är att i länder där de har eldmyror så bekämpar de eldmyran med urin.
Citera
2017-06-11, 12:55
  #2
Medlem
En liten skvätt Fun Light vid sidan av krukorna. Vänta 3-4 dagar och myrkrypen finns inte längre.
Citera
2017-06-11, 13:24
  #3
Medlem
199797s avatar
Jag pissar alltid i mina blomkrukor, odlar också i min egna avföring.
Citera
2017-06-11, 13:30
  #4
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
En liten skvätt Fun Light vid sidan av krukorna. Vänta 3-4 dagar och myrkrypen finns inte längre.
Fun Light med Aspartam (vet inte om det finns längre?) har jag använt vid odling på friland och sprutat på myrorna med god effekt men vet inte hur det skulle fungera med att bara ställa en skål med Fun Light bland krukorna?
Citera
2017-06-11, 13:33
  #5
Medlem
mainfurers avatar
Kanel funkar rätt bra mot myror
Citera
2017-06-11, 13:36
  #6
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Jag pissar alltid i mina blomkrukor, odlar också i min egna avföring.
Att använda "produkten" från utedasset/torrklosetten som gödningsmedel har väl använts ända sedan människan kom till jorden och börjat odla. Något jag för övrigt kan rekommendera till alla istället för att hiva på kemikalier typ Blå Korn. Men frågan är väl snarare om jag skrämmer bort myrorna med urin?
Citera
2017-06-11, 14:59
  #7
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Kanel funkar rätt bra mot myror

Kanel fungerar inte "mot" myrorna på det sättet. Kanelen stör ut deras egna doftspår så att de inte hittar runt i sina slingor utanför boet. Efter ett par dagar har de gjort upp nya. Däremot kan hålla de på avstånd från hus/terasser osv genom att strö ut kanel runtom

OnT: Jag kör med myrr-pulver och det fungerar mot myrorna när de dyker upp. Dock får man pudra lite då och då efter någon vecka för att vara säker. Helst vid torrt väder.
Blev dock nyfiken på hur urin hjälper, är ju ingen dum idé att pissa lite vid den delen av huset där de ofta kommer tillbaka
Citera
2017-06-11, 15:04
  #8
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxbensgubben
Kanel fungerar inte "mot" myrorna på det sättet. Kanelen stör ut deras egna doftspår så att de inte hittar runt i sina slingor utanför boet. Efter ett par dagar har de gjort upp nya. Däremot kan hålla de på avstånd från hus/terasser osv genom att strö ut kanel runtom

OnT: Jag kör med myrr-pulver och det fungerar mot myrorna när de dyker upp. Dock får man pudra lite då och då efter någon vecka för att vara säker. Helst vid torrt väder.
Blev dock nyfiken på hur urin hjälper, är ju ingen dum idé att pissa lite vid den delen av huset där de ofta kommer tillbaka

Jaha där ser man, de ggr jag fått myror inne har det funkat rätt bra med kanel. Men de kanske drog nån annanstans :-)
Hade hus ett tag, då hade vbi några små kostiga röda myror under gångplattorna. Rev upp skiten och dränkte allt med myrr, fick upprepa detta hela sommaren men det gick inte få bort dessa.

Har även hällt på ättika och kokande vatten. Blev bra några dagar men inte mer.
Citera
2017-06-11, 15:47
  #9
Medlem
Har själv testat med att lägga ut tvättmedel där de kryper in. Av någon anledning så tycker de inte om det.
Citera
2017-06-11, 18:54
  #10
Medlem
Jodå Fun Light funkar bra. Kostar väl sisådär et tjuga för en flaska.

Har använt det både hemma och på kolonilotten med 100% resultat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback