Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 12:04
  #1
Medlem
adressandrings avatar
Det är det jag hör dagarna i ända från människor runtomkring mig.

Citat:
Ååå, jag är så trött. Jag har en son/dotter som är i dagisåldern. Mitt jobb är fruktansvärt hårt, och jag jobbar 7,5 timmar per dag. Och så städar jag när jag kommer hem. Sen är jag så trött.

Det är så tråkigt att behöva höra alla dessa människor, som själva valt att ha familj och allt vad det innebär. Då får man faktiskt se till att ta tag i sig själv och sluta klaga.

Det här måste vara ett nytt fenomen, för 20 år sedan hörde man inte vuxna kvinnor och män klaga hela tiden på att de var trötta.

Vad är det här för trötthet som alla tror sig ha? Skulle man vara pigg efter jobbet? Eller tror man att pappa staten ska komma in och ta bort tröttheten?

När jag bodde utomlands för några år sedan hörde jag aldrig människor klaga på att de var trötta. Och det var lika lite sol på vintrarna som i Sverige. Regnade mer gjorde det också.
Citera
2017-06-11, 12:17
  #2
Medlem
Jag köper ditt resonemang.
Men du har ändå fel. För 20 år sedan tillhörde jag de med barn. Det gjorde även mina vänner.
Vi var oxå trötta.
Faktum är att alla med barn är trötta. Faktum är att alla med rutiner är trötta då just rutiner gör oss trötta. Jag lovar att människor med barn för 100 år sedan var lika trötta.
För 20 år sedan så gnälldes det.
Men det är detta jag ger dig rätt i. Både dagens o gårdagens föräldrar (jag) växte upp i en bortskämd värld. Därför klagar vi mer än tidigare generationer.
Citera
2017-06-11, 12:18
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Folk gnäller nog mer frikostigt idag, absolut. Samtidigt kan jag tänka mig att arbetsplatserna i större grad idag är mer krävande och stressiga än förr vilket gör familjelivet efter jobbet än mer skitsamt. Allt detta ackompanjerat till folksjukdomen sömnbrist. Tenderar att bli en rätt elak kombination.
Citera
2017-06-11, 12:53
  #4
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Jag tycker svenskar är gnälliga överlag alltid finns det någonting att klaga över hur dåligt väder vi har eller hur dyrt allting har blivit listan kan göra lååång.
Citera
2017-06-11, 12:55
  #5
Medlem
Internhumors avatar
Svenskarna gillar att fika. Mycket socker och koffein är inte en bra kombination. Har slutat att dricka kaffe och vardagen känns bättre. De trötta svenskarna skulle kunna prova att plocka bort alla easy-fixes och anpassa sitt liv till vad de egentligen känner i kroppen.
__________________
Senast redigerad av Internhumor 2017-06-11 kl. 13:00.
Citera
2017-06-11, 13:00
  #6
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag som varit med länge kan intyga att detta är sant. För 30-40 år sedan hörde man aldrig detta ständiga gnäll på "trötthet".

Å andra sidan fanns då ej heller möjligheten att sitta och glo i en smartphone hela tiden. Ej heller att bälga i sig billigt lådvin och leva ett kvasiliv på sociala medier.

Menigheten har förslappats. Det är min teori.
Citera
2017-06-11, 14:12
  #7
Medlem
Det är väl så det blir när man följer svenssonlivet med 2 barn och arbete. Kan inte förstå hur man vill ha ett sådant liv med konstant stress och trötthet för att få se två barn växa upp i ett islamiserat samhälle. Folk ska hinna träna också och vara i form, laga nyttig mat osv.

Har själv varit i ett förhållande men en barnmorsa en gång i tiden, (inte mina barn) och det går inte. De är konstant trötta och deprimerade, stressade och i sin egen värld. Sexlusten försvinner och hela drivkraften till livet. Man märker ju att de innerst inne ångrar vad de gett sig in på men intalar sig själva lite att de gjort rätt eftersom de älskar sina barn.

Det krävs nog nästan att man är lite hyper i huvudet och som en robot om man ska kunna le åt livet med småbarn.
Citera
2017-06-11, 15:46
  #8
Medlem
RagingHippies avatar
Det är en slags hjälplöshet som många utsätts för kroniskt.. det bryter ner på krafterna.

Den triggande faktorn kan vara många, men de har alla gemensamt att det går emot individens vilja och personen ifråga håller det inne(ofta för att undvika konflikt).
Citera
2017-06-11, 17:01
  #9
Medlem
Trycket i samhället ökar, i synnerhet på arbetsmarknaden, fler och fler blir sönderstressade.
att ha barn är inte så himla lätt som det ser ut och man har massor med bekymmer ...
Om samhället var lite mer anpassat till människor så skulle vi inte vara så trötta.
Citera
2017-06-11, 19:34
  #10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Antar att det i huvudsak handlar om kvinnor eftersom du nämner städa.

För tjugo år sedan var feminismen inte lika stark i Sverige. Det fanns inte samma förväntningar på kvinnor att de skulle vara framgångsrika. De kunde vara hemma med barn och känna glädje och stolhet över det även om det vara jobbigt. Idag skulle de ses ner på. Inte öppet och direkt förstås, men genom att de tjänar mindre än andra kvinnor. Alla dessa förväntnignar som de vet innerst inne att de inte kan uppfylla gör att de känner sig lite tröttare idag än för tjugo år sedan.
Citera
2017-06-11, 19:36
  #11
Avstängd
Du gnäller om att folk gnäller?

Låter som att universum sätter dig i denna sits så du ska lära dig något om dig själv
Citera
2017-06-11, 19:54
  #12
Medlem
udons avatar
Folk rör sig mindre, blir tjockare och tröttare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback