Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 01:46
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa ett litet hemmagym, vad tror ni om dessa?
http://www.gorillasports.se/sv/produ...tation-gymgolv
http://outl1.se/billigt-skivstangsset


Jag tar tacksamt emot tips. Jag har långt till närmaste gym (mil) och jag har lite plats över i källaren för utrustning. Jag har inte tränat på 5-6 år, skulle tro att jag bänkar max 60kg just nu
Citera
2017-06-11, 07:41
  #2
Medlem
Run3s avatar
Inget av de två paketen verkar ha en standard internationell olympisk skivstång, vilket är 220 cm lång, väger 20 kg och har en ytterdiameter på 5 cm.

Det första paketet du länkade har inget av detta utskrivet, och hur vikterna ser ut ser jättemärkligt ut, med stjärnmönstret i mitten. Undrar hur enkelt det är att köpa till extra vikter i efterhand från en annan leverantör.

Det andra paketet har utskrivet att stången är 180 cm och har en ytterdiameter på 2,5 cm. Det står inte vad den väger, men jag antar 6-10 kg som andra skolstänger. Förmodligen saknar den också kullager.

De paketen är ju såklart billiga, så det är väl fördelen. Men om du i framtiden vill öka i vikt och köra med mer "riktig" utrustning, som du hittar på gym och liknande, kommer du nog behöva byta ut en del.
Citera
2017-06-11, 08:48
  #3
Medlem
Ren skit med samma motivering som ovan. Är du nybörjare? Då fungerar detta att växa i, men har du kört ett tag så kommer det aldrig fungera.

Har du tidigare tränat på ett gym (som alltid har bra grejer) så kommer det nog kännas enormt tråkigt att träna med något av dessa paket. Kvaliten kommer kännas Claes Olson och saker kommer snart gå sönder. Lägg till och köp riktiga grejer så du kan köpa till viktskivor.

Sedan tror jag att det är smalt i bänkpressen. Dvs att du kommer ha händerna ungefär längst ut och risken är då stor att du klämmer handen vid fästet där vikterna ska hängas upp efter ett lyft. En sådan klämskada kan nog sabba handen.
Citera
2017-06-11, 11:53
  #4
Medlem
Håller med tidigare inlägg. Gör dig själv tjänsten att investera i en riktig eleiko-stång. Viktskivorna kan vara hur billiga som helst bara de väger det som står på. En bra och stabil ställning behöver du också. Helst ett power rack men det kanske är utanför budget. Det som är bra med kvalitetsgrejer är att de håller i evighet. En eleikostång tål mycket stryk. Och även om kullagren skulla paja så är det faktiskt inte hela världen om man inte håller på med olympiska lyft.
Citera
2017-06-11, 12:28
  #5
Medlem
Killer-queens avatar
Svårt detta med att det knappt verkar finnas något mellanläge mellan 2600kr (Claes Ohlsson typ) och 26.000kr (Eleiko).

Jag funderar själv på att bygga ett gym i sommarstugan, men tittar man på nytt material så kommer notan sluta på ungefär lika mycket som att dra in vatten i huset. Planen just nu är att kolla med gymmen i området om de har något de skulle kunna tänka sig sälja av.
Citera
2017-06-11, 12:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Svårt detta med att det knappt verkar finnas något mellanläge mellan 2600kr (Claes Ohlsson typ) och 26.000kr (Eleiko).

Jag funderar själv på att bygga ett gym i sommarstugan, men tittar man på nytt material så kommer notan sluta på ungefär lika mycket som att dra in vatten i huset. Planen just nu är att kolla med gymmen i området om de har något de skulle kunna tänka sig sälja av.

En eleikostång kostar runt 5000:-

Viktskivor kan vara billigast tänkbara. Du behöver inte tävlingsskivor till ett hemmagym!
Citera
2017-06-11, 12:39
  #7
Medlem
trollgubbens avatar
Jag rekommenderar: power rack, bänk, skivstång, vikter

Du behöver ingenting mer och kommer aldrig behöva någonting mer.
Citera
2017-06-11, 13:27
  #8
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
En eleikostång kostar runt 5000:-

Viktskivor kan vara billigast tänkbara. Du behöver inte tävlingsskivor till ett hemmagym!
Det fanns lite billigare såg jag nu, jag googlade för snabbt, men det drar ändå iväg ganska snabbt om man även ska ha rack och vikter.

I Starting Strength-boken så medföljer ritning till ett power rack. Jag funderar på att försöka bygga det. http://startingstrength.com/files/st...ength_rack.pdf
Citera
2017-06-11, 18:18
  #9
Medlem
MuscleSharks avatar
Beror väl lite på vad syftet är. Vill du satsa på att bli så stark som möjligt så ska du satsa på bättre kvalitet.
Vill du däremot bara komma i form och bygga upp kroppen så funkar lättare utrustning.
Jag vet t o m fler snubbar som tränar lättare, men väldigt intensivt och har en grym fysik och uthållighet.
Så egentligen behöver det inte kosta så fruktat mycket. Men som sagt, om syftet är att bli så stark som möjligt bör du investera i bättre grejer.
Grejen är bara att ny utrustning är snuskigt dyrt.
Ett alternativ som jag rekommenderar dig är att ser dig om på typ blocket efter begagnat.
Köp inte nytt om du inte har mycket pengar.
Citera
2017-06-11, 19:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Svårt detta med att det knappt verkar finnas något mellanläge mellan 2600kr (Claes Ohlsson typ) och 26.000kr (Eleiko).

Jag funderar själv på att bygga ett gym i sommarstugan, men tittar man på nytt material så kommer notan sluta på ungefär lika mycket som att dra in vatten i huset. Planen just nu är att kolla med gymmen i området om de har något de skulle kunna tänka sig sälja av.

Det finns begagnat. Jag köpte en hel uppsättning hantlar från 15kg upp till 54kg från ett styrkegym och större delen av gymmet från en annan som hade tröttnat på hemmagym.
Citera
2017-06-11, 20:56
  #11
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det finns begagnat. Jag köpte en hel uppsättning hantlar från 15kg upp till 54kg från ett styrkegym och större delen av gymmet från en annan som hade tröttnat på hemmagym.
Ska bara övertyga frugy om att vedförrådet ska bli styrkegym, sen ska jag kolla runt lite mer.
Citera
2017-06-11, 23:00
  #12
Medlem
Tack! Ni har gett mig mycket att fundera på. Jag ska hålla lite koll på blocket också.

Jag vill köra så tungt jag klarar och färre rep. Jag är inte mycket för att öva uthållighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback