Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 22:45
  #1
Medlem
Jag driver ett AB som har investerat i lite fonder på Nordnet i kapitalförsäkring. Det är väldigt smidigt med kapitalförsäkring eftersom det dras en fast skatt så man inte behöver bry sig om att skatta när man väl säljer sina fonder och för pengarna tillbaka till företagets konto.

Jag är dock väldigt oklar på vad som gäller när man investerar i annat, från vad jag förstår så kan man investera i princip vad man vill, men då måste man istället skatta när man väl "säljer" investeringen.

Ta till exempel Bitcoins, där man köper bitcoins så kan man antingen registrera sig som privatperson eller som företag för att investera och köpa Bitcoins. Men vad gäller om jag investerar i ett par Bitcoins med företaget och de går upp 10ggr i värde. Vad gör jag sedan? Jag antar att jag inte behöver göra något för ens jag säljer dom och för tillbaka pengarna till företaget, men exakt vad är det jag ska göra då och vad gäller och vilka skattesattser?

Någon som vet eller vet var man kan läsa mer om detta?
Citera
2017-06-10, 22:53
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Något oklar trådstart..
Är det ditt aktiebolag eller du som privatperson som ska "investera"?
-Gäller det AB så sköts "allt" inom aktiebolaget. Eventuell vinst i aktiebolaget skattar aktiebolaget för. DÄREMOT ska du "plocka ut" vinsten som ägare, så får du "skatta en gång till!", speciella sämre regler gäller för fåmansbolag. Eftersom du har ett AB, tycker jag att du ska prata med din revisor.
Citera
2017-06-10, 22:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Något oklar trådstart..
Är det ditt aktiebolag eller du som privatperson som ska "investera"?
-Gäller det AB så sköts "allt" inom aktiebolaget. Eventuell vinst i aktiebolaget skattar aktiebolaget för. DÄREMOT ska du "plocka ut" vinsten som ägare, så får du "skatta en gång till!", speciella sämre regler gäller för fåmansbolag. Eftersom du har ett AB, tycker jag att du ska prata med din revisor.

I detta fallet pratar jag ju om företaget.

Men när skattar aktiebolaget för vinsten som gjorts med investeringen? Är det när den säljs? Och isåfall hur mycket skattas av då av vinsten som genererats?

Förstår inte riktigt vad du menar med att det ska skattas "en gång till" när det ska plockas ut. Jag antar att du menar när det väl ska plockas ut som lön eller utdelning, vilket såklart är givet.

Undrar också över fördelar och nackdelar att investera med företaget vs privat?
En klar fördel jag ser med att investera med företaget om man bara skattar på vinsten som investeringen ger är ju att om investeringen går åt pipan och pengarna förloras så behöver man ju inte skatta alls på det? Jämfört med att först ta ut pengarna som lön och betala 30%(?) för att sedan kanske förlora dem, då står man ju där med minus för investeringen och minus för de 30% som det kostade att först ta ut det privat i lön? Vet inte om jag tänker korrekt där dock.
__________________
Senast redigerad av elokat 2017-06-10 kl. 23:01.
Citera
2017-06-10, 23:05
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
I detta fallet pratar jag ju om företaget.

Men när skattar aktiebolaget för vinsten som gjorts med investeringen? Är det när den säljs? Och isåfall hur mycket skattas av då av vinsten som genererats?

Förstår inte riktigt vad du menar med att det ska skattas "en gång till" när det ska plockas ut. Jag antar att du menar när det väl ska plockas ut som lön eller utdelning, vilket såklart är givet.

Undrar också över fördelar och nackdelar att investera med företaget vs privat?
En klar fördel jag ser med att investera med företaget om man bara skattar på vinsten som investeringen ger är ju att om investeringen går åt pipan och pengarna förloras så behöver man ju inte skatta alls på det? Jämfört med att först ta ut pengarna som lön och betala 30%(?) för att sedan kanske förlora dem, då står man ju där med minus för investeringen och minus för de 30% som det kostade att först ta ut det privat i lön? Vet inte om jag tänker korrekt där dock.

Förenklat: Bolaget gör en vinst, denna vinst beskattas av bolaget, i ditt fall ett AB. När du plockar ut vinsten från bolaget, betalar du mer skatt till staten. Beroende på "hur du gör", blir skatten olika hög. Du behöver prata med din revisor, detta är mitt råd.
Citera
2017-06-10, 23:05
  #5
Medlem
Du handlar i en KF.. då sköts ju skatten av försäkringsbolaget i den delen. Företagets resultat redovisar du ju årsvis till Skatteverket.
Citera
2017-06-10, 23:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förenklat: Bolaget gör en vinst, denna vinst beskattas av bolaget, i ditt fall ett AB. När du plockar ut vinsten från bolaget, betalar du mer skatt till staten. Beroende på "hur du gör", blir skatten olika hög. Du behöver prata med din revisor, detta är mitt råd.

Ja detta är jag såklart medveten om. Men hur fungerar det i praktiken, vilket skattesats gäller på investeringen när den väl säljs.

Citat:
Ursprungligen postat av plurriPlux
Du handlar i en KF.. då sköts ju skatten av försäkringsbolaget i den delen. Företagets resultat redovisar du ju årsvis till Skatteverket.

Jag frågar om investeringar utanför en Kapitalförsäkring.
__________________
Senast redigerad av elokat 2017-06-10 kl. 23:18.
Citera
2017-06-10, 23:27
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Ja detta är jag såklart medveten om. Men hur fungerar det i praktiken, vilket skattesats gäller på investeringen när den väl säljs.



Jag frågar om investeringar utanför en Kapitalförsäkring.

Det fetade: Bolaget betalar antagligen skatt på "valutavinsten", då den realiseras.

Mer info från skatteverket om bitcoin och annat:

https://skatteverket.se/privat/skatt...html?q=bitcoin

-Detta "bitcoin-innehav" ska enligt skatteverket (länken ovan) deklareras som värdepapper:Exempel

Eva genomför ett antal olika köp och försäljningar av bitcoin enligt följande:

Eva köper 10 bitcoin för 10 000 kr och köper sedan ytterligare 10 bitcoin för 50 000 kr. Sammanlagt har hon köpt 20 bitcoin för 60 000 kr och varje bitcoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med 3 000 kr (60 000 kr/20).

Eva säljer 15 bitcoin för 60 000 kr och omkostnadsbeloppet är 45 000 (15 x 3 000 kr). Vinsten blir därmed 15 000 kr (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 bitcoin är 15 000 kr.

Eva köper ytterligare 5 bitcoin för 25 000 kr. Summa omkostnadsbelopp är nu 40 000 kr för 10 bitcoin, vilket medför ett nytt genomsnittligt omkostnadsbelopp med 4 000 kr för varje bitcoin.

Eva köper varor på internet för 2 000 kr och betalar med 0,345 bitcoin. Eva avyttrar därmed 0,345 bitcoin för 2 000 kr. Omkostnadsbeloppet är 1 380 kr (0,345 x 4 000 kr) och kapitalvinsten är därmed 620 kr (2 000 – 1 380).

Eva säljer 5 bitcoin för 15 000 kr. Genomsnittligt omkostnadsbelopp är fortfarande 4 000 kr per bitcoin. Det leder till en kapitalförlust med 5 000 kr (15 000 – 20 000), som får dras av med 3 500 kr (70 % x 5 000).

-Exempel från Skatteverket. Har du detta "inom" bolaget, så får du "skatta vinsten en gång till" när du tar ut pengarna därifrån..
Citera
2017-06-11, 00:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Bolaget betalar antagligen skatt på "valutavinsten", då den realiseras.

Mer info från skatteverket om bitcoin och annat:

https://skatteverket.se/privat/skatt...html?q=bitcoin

-Detta "bitcoin-innehav" ska enligt skatteverket (länken ovan) deklareras som värdepapper:Exempel

Eva genomför ett antal olika köp och försäljningar av bitcoin enligt följande:

Eva köper 10 bitcoin för 10 000 kr och köper sedan ytterligare 10 bitcoin för 50 000 kr. Sammanlagt har hon köpt 20 bitcoin för 60 000 kr och varje bitcoin har därmed ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med 3 000 kr (60 000 kr/20).

Eva säljer 15 bitcoin för 60 000 kr och omkostnadsbeloppet är 45 000 (15 x 3 000 kr). Vinsten blir därmed 15 000 kr (60 000 – 45 000). Kvarvarande omkostnadsbelopp för 5 bitcoin är 15 000 kr.

Eva köper ytterligare 5 bitcoin för 25 000 kr. Summa omkostnadsbelopp är nu 40 000 kr för 10 bitcoin, vilket medför ett nytt genomsnittligt omkostnadsbelopp med 4 000 kr för varje bitcoin.

Eva köper varor på internet för 2 000 kr och betalar med 0,345 bitcoin. Eva avyttrar därmed 0,345 bitcoin för 2 000 kr. Omkostnadsbeloppet är 1 380 kr (0,345 x 4 000 kr) och kapitalvinsten är därmed 620 kr (2 000 – 1 380).

Eva säljer 5 bitcoin för 15 000 kr. Genomsnittligt omkostnadsbelopp är fortfarande 4 000 kr per bitcoin. Det leder till en kapitalförlust med 5 000 kr (15 000 – 20 000), som får dras av med 3 500 kr (70 % x 5 000).

-Exempel från Skatteverket. Har du detta "inom" bolaget, så får du "skatta vinsten en gång till" när du tar ut pengarna därifrån..

Tack! Det gjorde det lite klarare, men jag är ändå förvirrad över exakt hur mycket jag skulle behöva skatta om jag sålde Bitcoinsen. Hänger inte riktigt med i exemplet de drar med Eva eftersom det är så mycket värden fram och tillbaka och om de faktiskt nämner hur mycket hon behöver betala i skatt? De nämner "kapitalvinstbeskattas", men hur mycket är det, är det någon fast skatt på det?

Ta till exempel att jag skulle köpa en Bitcoin nu för 1000kr och hålla den i 5 år. Säg att om 5 år är den värd 100.000kr och jag säljer då av den, vilken summa behöver jag då skatta på försäljningen?
__________________
Senast redigerad av elokat 2017-06-11 kl. 00:38.
Citera
2017-06-11, 01:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Tack! Det gjorde det lite klarare, men jag är ändå förvirrad över exakt hur mycket jag skulle behöva skatta om jag sålde Bitcoinsen. Hänger inte riktigt med i exemplet de drar med Eva eftersom det är så mycket värden fram och tillbaka och om de faktiskt nämner hur mycket hon behöver betala i skatt? De nämner "kapitalvinstbeskattas", men hur mycket är det, är det någon fast skatt på det?

Ta till exempel att jag skulle köpa en Bitcoin nu för 1000kr och hålla den i 5 år. Säg att om 5 år är den värd 100.000kr och jag säljer då av den, vilken summa behöver jag då skatta på försäljningen?

För aktiebolag finns bara två möjliga skattesatser, 0% eller 22%.
Gör du vinst på dina bitcoins är skattesatsen 22% (idag) vem vet om någon regering i framtiden höjer (eller sänker) skatten för aktiebolag.
Citera
2017-06-11, 01:58
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Tack! Det gjorde det lite klarare, men jag är ändå förvirrad över exakt hur mycket jag skulle behöva skatta om jag sålde Bitcoinsen. Hänger inte riktigt med i exemplet de drar med Eva eftersom det är så mycket värden fram och tillbaka och om de faktiskt nämner hur mycket hon behöver betala i skatt? De nämner "kapitalvinstbeskattas", men hur mycket är det, är det någon fast skatt på det?

Ta till exempel att jag skulle köpa en Bitcoin nu för 1000kr och hålla den i 5 år. Säg att om 5 år är den värd 100.000kr och jag säljer då av den, vilken summa behöver jag då skatta på försäljningen?

Det kallas för GAV. (Eller kallades förr i alla fall). GAV=genomsnittligt anskaffningsvärde.
Vad jag kan se ur Skatteverkets exempel, så är det exakt samma som när man köper och säljer aktier. Vinst/förlust räknas alltså som värdepapper/aktier. Ditt exempel med 1000 kr i anskaffningskostnad och 100.000 i säljintäkt, innebär 99.000 i vinst. av detta skattar du 30%, vilket innebär 99.000 multiplicerat med 0,3. Orkar inte räkna exakt, men ungefär 29.700 i skatt. Observera att man som fysisk person kan ha ISK-konto. Då blir skatten betydligt lägre! (OM man kan handla med Bitcoin i ISK-konton, vet jag däremot inte, men det bör gå, via omvägar)
Citera
2017-06-11, 02:02
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
För aktiebolag finns bara två möjliga skattesatser, 0% eller 22%.
Gör du vinst på dina bitcoins är skattesatsen 22% (idag) vem vet om någon regering i framtiden höjer (eller sänker) skatten för aktiebolag.

När TS tar ut sin vinst från bolaget, får han betala skatt ännu en gång. Beroende på, kan han få betala olika skattesatser. I värsta fall, anses detta som lön, och då blir det arbetsgivaravgifter och skit, förutom "vanlig" skatt.
Citera
2017-06-11, 09:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När TS tar ut sin vinst från bolaget, får han betala skatt ännu en gång. Beroende på, kan han få betala olika skattesatser. I värsta fall, anses detta som lön, och då blir det arbetsgivaravgifter och skit, förutom "vanlig" skatt.

Ehhh ja och? Nu frågade TS efter hur mycket hans AB skulle skatta för reavinster på "investeringar".
TS påpekar vid ett flertal tillfällen att TS inte är intresserad av beskattningen i led två, dvs när TS tar ut pengarna ur bolaget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback