Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Nja, det tror jag inte. Än så länge finns det stora resurser i företaget och FIFA-spelen är alltjämt en rejäl kassako. Däremot kommer de helt klart få göra lite tankeverksamhet och omprioriteringar om Anthem floppar, då antalet EA-floppar börjar bli lite för många nu. Jag kan ha fel då jag inte kollat upp siffror, men känslan är att Battlefield V, Battlefront 2, Titanfall 2 och Mass Effect: Andromeda samtliga har sålt betydligt mindre än man hade beräknat.
Ovanpå detta har vi ju även fiaskot med Star Wars-licensen. De enda större spelen EA klarat av att leverera sedan de fick licensen av Disney är två Battlefront-spel. That's it, och det är förstås inte bra nog. Flertalet stora projekt har iställets stängts ner av EA, senast i raden var ett spel från EA Vancouver där man skulle spelat som prisjägare i ett open world singleplayer-spel.
Mja. Den tanken hade stämt om EA sysslat med en mer "normal" industri som vapentillverkning, spritbränning eller fysiska leksaker. Men investerarna, de riktigt stora investerarna har inte bara nöjt sig med mångmiljonvinster utan även vant sig vid massiv tillväxt och ett ständigt växande aktiekapital.
Om de skalar tillbaka och bara lever på sina fotbollsspel så sätter de de-facto ett vinsttak som säger "hit men inte längre", tillväxten avstannar närmast då och det är inte riktigt dealen jätteinvesterarna gav sig in i. För att megavinsterna de tänkt sig ska hålla krävs i princip att helt nya spelare förutom de som redan finns börjar köpa sportspelen eller att spelare som redan finns betalar ännu mer kosing än vad de redan gör kontinuerligt och detta måste öka varje år (vilket är tveksamt om lootboxes förbjuds). I annat fall kan EAs högsta bossar säga adjö till all mumsig kapitaltillförsel via aktieförsäljning när investerarna letar efter mer spännande företag som kan lova explosiv och ohämmad tillväxt.
Värsta scenariot för EA är att de stora investerarna och spekulanterna helt enkelt bara säger "Ville jag ha stabil tillväxt hade jag placerat mina pengar i en vanlig bank." säljer alla sina innehav och EA blir sittande med en massa aktier som inte är värda mer än pappret de är tryckta på.
EA har dock som du säger kistorna fulla med kosing och de har IPs som fortfarande genererar pengar, men om de bara håller på vad de redan har så är deras tid som "drake" förbi och andra företag kommer springa förbi dem i tillväxtsiffror förr eller senare och med tiden kan de absorberas av ett annat jätteföretag.
https://www.youtube.com/watch?v=VtPyxGw8eSM
- EAs aktiesituation
Och mer on topic:
https://www.youtube.com/watch?v=1OPodSahLn4
EA försöker återigen använda sig av ett releaseschema för att öka upp hypen som är direkt urlöjligt, lämnar folk förvirrade och arga. Förhandsköp ultra-mega-edition nu och du får detta, köp senare och du blir straffad för hädelsen att du inte vill köpa grisen i säcken
Precis som med själva spelet verkar alla former av nytänkande och innovation vara förbjudet i EAs heliga företagsstruktur. Som Vaas sade i Far Cry 3, "definitionen av galenskap är att göra exakt samma jävla sak om och om igen och förvänta sig att skiten ska ändra på sig".
Ett förvirrat släppschema kombinerat med piska och morot fungerade inte innan, varför skulle det fungera nu? Det här bådar gott, EA verkar vilja fortsätta gräva sin egen grop för att de är så fattiga på idéer och saknar viljan att ta initiativ att de bara följer mallen.
Detta är "korporation" i sin rätta bemärkelse "individuell profit utan individuellt ansvar", även ledningen är slavar för sin egen företagsstruktur, ingen vågar ta ansvar och leda den här galenskapen trots att det är det som krävs för ingen vågar stå i skottlinjen när det här går åt pipan. Ledningen tror inte på det här projektet, de hoppas bara på det bästa samtidigt som de planerar sina pensioner och fallskärmar.