Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 21:25
  #1
Medlem
Hej,

Jag har ett cypriotiskt holdingbolag som äger mina svenska aktiebolag. Betalar svensk bolagsskatt och buffrar pengar i det cypriotiska holdingbolaget innan jag flyttar utomlands.

Är det någon koll på om jag kan köpa fastigheter med mitt holdingbolag i Sverige och utomlands samtidigt som jag är bosatt i Sverige? Finns det problem som kan uppkomma om jag skulle göra detta?

Vänliga hälsningar,
Tect
Citera
2017-06-11, 19:15
  #2
Medlem
Skulle rekommendera köpa fastighet genom du öppnar nytt bolag som äger fastighet men som ägs av holdingbolaget.

Finns inga problem så länge du inte tänker bo gratis i fastighet själv.
Citera
2017-06-12, 11:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Skulle rekommendera köpa fastighet genom du öppnar nytt bolag som äger fastighet men som ägs av holdingbolaget.

Finns inga problem så länge du inte tänker bo gratis i fastighet själv.

Kan man köpa fastigheter, säg ett sommarhus i Spanien/Frankrike, för "uthyrning". Men som man brukar privat några månader årligen, samtidigt som det hyrs ut under resterande tid av året? Kan väl knappast bevisas att man bott där. Ett liknande scenario i Sverige blir desto svårare, får jag för mig.

Vad tror du?
Citera
2017-06-12, 12:36
  #4
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tect
Kan man köpa fastigheter, säg ett sommarhus i Spanien/Frankrike, för "uthyrning". Men som man brukar privat några månader årligen, samtidigt som det hyrs ut under resterande tid av året? Kan väl knappast bevisas att man bott där. Ett liknande scenario i Sverige blir desto svårare, får jag för mig.

Vad tror du?

Klart du kan.

Bara du skattar i Sverige enligt de regler som finns när det gäller uthyrning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback