Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-11, 11:36
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Man gnuggar 2 scouter mot varandra.

Jag har oftast en kompass med mig ute i skogen på den finns ett litet förstoringsglas som fungerar utmärkt att göra upp eld med.. lite papper, löv och småpinnar och är solen framme så går det på nolltid att få upp en eld.

Några tunna skivor av ett gammalt däck är också bra om man skall få igång en eld..brinner väldigt bra.
Citera
2017-06-11, 16:55
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JussiB
Googla "Bow drill". Men det är en svår teknik att lära sig.
Har prövat bow drill men så fort det rycker på engång ju mer svårare efteråt?
Det här är lättare
https://www.youtube.com/watch?v=l8C8qPoMZdo
Citera
2017-06-11, 17:03
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja batteri är helt klart en variant. Ölburk som förstoringsglas har jag aldrig hört dock... exakt hur det skall ske är jag osäker på men det går kanske...

Flaskbotten dock är inga problem (men beror på vart du befinner dig givetvis, här i Sverige är det inte helt lätt med en flaskbotten som exempel)... inte omöjligt men svårt...

Närmare ekvatorn är det enklare med flaskbotten (av olika skäl)...
Här vid 2:45 använder han en burk för att få eld. Men varför smörja in med choklad ?
https://www.youtube.com/watch?v=kLWL5B2fTQo
Citera
2017-06-11, 18:32
  #16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Här vid 2:45 använder han en burk för att få eld. Men varför smörja in med choklad ?
https://www.youtube.com/watch?v=kLWL5B2fTQo

Av då är jag med, du sade förstoringsglas. Han använder den för att fokusera (iofs likt hur man gör med ett förstoringsglas, är inget sådan i sig).
Chokladen är nog för att få så bra reflektion som möjligt. Jag tror dock att detta sättet är svårt på våra breddgrader. Men skall helt klart testa i sommar.
Citera
2017-06-11, 19:11
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Av då är jag med, du sade förstoringsglas. Han använder den för att fokusera (iofs likt hur man gör med ett förstoringsglas, är inget sådan i sig).
Chokladen är nog för att få så bra reflektion som möjligt. Jag tror dock att detta sättet är svårt på våra breddgrader. Men skall helt klart testa i sommar.
Ja svårt att få fokus tror att det inte går i Sverige? Har prövat med förstoringsglas men det är svårt.
Citera
2017-06-12, 08:49
  #18
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Ja svårt att få fokus tror att det inte går i Sverige? Har prövat med förstoringsglas men det är svårt.

Vart ute en längre sväng. Hade med mig lite olika prylar och tanken var att vi skulle dra upp en eld och grilla.. Jag hade givetvis glömt något att göra upp eld med..
Men jag hade en kikare med mig... satt och skruva och pillade till slut kunde jag norpa en av linserna, den var inte jätte stor inte superbra för ändamålet och det tog säkert 2-3 timmar innan jag fick upp en eld... men man vart rätt nöjd ändå... vart lite MacGyver över det hela haha.
Jodå vanliga förstoringslas är svåra att göra upp eld med (eller inte så lätt som man tror) men här handlar det mesta om att hitta bra fnöske som fungerar har man detta kan det gå på ett kick...
Torra löv är ju liksom inget vidare då det bara bränner hål osv... även om jag satt fyr på torra löv med förstoringsglas så tog det väl typ 20 min...
Citera
2017-06-12, 16:49
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Vart ute en längre sväng. Hade med mig lite olika prylar och tanken var att vi skulle dra upp en eld och grilla.. Jag hade givetvis glömt något att göra upp eld med..
Men jag hade en kikare med mig... satt och skruva och pillade till slut kunde jag norpa en av linserna, den var inte jätte stor inte superbra för ändamålet och det tog säkert 2-3 timmar innan jag fick upp en eld... men man vart rätt nöjd ändå... vart lite MacGyver över det hela haha.
Jodå vanliga förstoringslas är svåra att göra upp eld med (eller inte så lätt som man tror) men här handlar det mesta om att hitta bra fnöske som fungerar har man detta kan det gå på ett kick...
Torra löv är ju liksom inget vidare då det bara bränner hål osv... även om jag satt fyr på torra löv med förstoringsglas så tog det väl typ 20 min...
Oj det var duktigt gjort bra jobbat!
I detta väder eller var det förut.
Har svårt att få eld bara med eld stål. När jag drar så flyger allt åt helvete.
Men brukar ta med mig bomull som är indränkt i brandfarlig vätska.
Men det är ju lite fusk
Citera
2017-06-12, 17:12
  #20
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Har svårt att få eld bara med eld stål. När jag drar så flyger allt åt helvete.
Men brukar ta med mig bomull som är indränkt i brandfarlig vätska.
Men det är ju lite fusk

Citat:
Oj det var duktigt gjort bra jobbat!
I detta väder eller var det förut.

Det var vårväder för några år sedan.

Har sett ett antal "survivor" grejor... och helt utan någonting (ja i princip) kan dess få upp en eld... och dom blir sjukt lyckliga... Det blev även jag efter 2-3 timmar kan jag säga... Speciellt när folk gav upp efter 10 minuter... (folk och folk... min son skall jag ärligt erkänna)...

Jag blev lite yeees jag gjorde eld... av "ingenting"... han gav ju liksom upp tanken när jag sade att jag glömt tändaren...
Började faktiskt med en hand drill, och det blev lite svart... men problemet här i Sverige/Norden är att även om det är fint väder så innebär det inte att allt är torrt... sedan handlar hand/bow drill så mycket om att hitta rätt virke.... det måste bli rätt friktion...

Jaja... jag var faktiskt riktigt stolt efter försökt med en hand drill en stund och sedan letat efter vad jag hade i ryggsäcken och faktiskt (visserligen efter en lååång stund pga av den lilla fokus en kikar lins kan ge) gjorde så vi kunde äta maten vi hade med oss...

Han var bara typ... varför är jag här, varför får jag inte mat och varför tar det så jävla lång tid... och varför i helvete skriker han efter han äntligen fått eld på skiten... typ...

Jaja... jag skall definitivt utan någon som helst tvekan testa backsidan på en burk... först få den att skina bättre... sedan skall jag se hur lång tid det tar...

Men återigen... fnösket är A och O... och här regnar det då och då... och det blir svårare... men skall helt klart testas!
Citera
2017-06-16, 23:09
  #21
Medlem
tastass avatar
Det tro fan det tar tid om ni ska springa och leta efter fnöske i skogen, det måste ju baseras på att någon tappat det där tidigare.
För att fnöske ska funka att tända med ska det först kokas i en blandning av vatten och pottaska för att sedan manglas/bankas och torka ordentligt. Har man bra fnöske, en bit flinta och ett eldstål är det inte så knepigt att få fyr, men ska man bära med sig det kan man lika gärna ha en tändare i fickan.
Citera
2017-06-17, 01:34
  #22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Det tro fan det tar tid om ni ska springa och leta efter fnöske i skogen, det måste ju baseras på att någon tappat det där tidigare.
För att fnöske ska funka att tända med ska det först kokas i en blandning av vatten och pottaska för att sedan manglas/bankas och torka ordentligt. Har man bra fnöske, en bit flinta och ett eldstål är det inte så knepigt att få fyr, men ska man bära med sig det kan man lika gärna ha en tändare i fickan.
Man kan elda tyg i en metal behållare och med lock på.
Så dom blir svart tyg. Detta ska vara lätt antändlig. Vet inte vad det heter på svenska?
Citera
2017-06-17, 01:37
  #23
Medlem
frogpaks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=dE2HUl4RTQ0
Citera
2017-06-17, 01:40
  #24
Medlem
frogpaks avatar
https://www.youtube.com/watch?v=NwQ16xz9hUA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback