Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 19:08
  #1
Medlem
Nu i studenttider tas det väldigt mycket foton som man vill ta del av. Tycker inte jag har hittat någon smart lösning för detta och funderar på om man kunde bygga något själv, troligen en webblösning som fungerar genom mobilen. Några idéer hur man skulle bygga detta (inte rent tekniskt utan ur ett användarperspektiv eller arkitektisk nivå).

Ex alla på studenten tar foton och de som håller i studenten vill lätt samla in dessa.
Mail har begränsing på storlek och antal.
Messenger, dropbox etc kräver registrering samt att applikationen krävs.
Kvaliteten förstörs.

Skulle vilja ha en lösning som inte kräver registrering, förstör bilderna och har någon begränsning i bildernas storlek och antal. Om det inte finns hur skulle en sådan kunna fungera så är jag sugen på att bygga en.
Citera
2017-06-10, 19:49
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Ingen registrering? Man kan alltså ladda upp allt hur/när/vad som helst?
Hur tror du detta hade fungerat i praktiken? Eller tror du att om du skapar en system där du kan ladda upp bilder helt utan registrering så kommer det enbart studentfoton?

Kan i min fantasi tänka mig att det kan läggas upp en hel del andra bilder...
Men vi kanske lever i två olika världar du och jag :-) Annars är det nog väldigt simpelt med en FTP adress (helt öppen utan registrering) och en väldigt simpel HTML sida som visar alla bilder i mappen...

Men lycka till med detta projekt...
Citera
2017-06-10, 20:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ingen registrering? Man kan alltså ladda upp allt hur/när/vad som helst?
Hur tror du detta hade fungerat i praktiken? Eller tror du att om du skapar en system där du kan ladda upp bilder helt utan registrering så kommer det enbart studentfoton?

Kan i min fantasi tänka mig att det kan läggas upp en hel del andra bilder...
Men vi kanske lever i två olika världar du och jag :-) Annars är det nog väldigt simpelt med en FTP adress (helt öppen utan registrering) och en väldigt simpel HTML sida som visar alla bilder i mappen...

Men lycka till med detta projekt...

Registrering skyddar inte något alls mot vad som kan laddas upp eller inte utan gör det bara mer omständigt för användaren. Man skapar ett konto med temp-mail och slår på tangentbordet slumpmässigt för resten av fälten.

Tanken är att man ska kunna ha foton "privata" vilket det finns olika metoder för utan att ha registrering.

Säg till farmor på 75 år om hon kan lägga upp sina bilder på FTP och hon kommer stå som en fågelholk.
Citera
2017-06-10, 20:32
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av help
Registrering skyddar inte något alls mot vad som kan laddas upp eller inte utan gör det bara mer omständigt för användaren. Man skapar ett konto med temp-mail och slår på tangentbordet slumpmässigt för resten av fälten.

Tanken är att man ska kunna ha foton "privata" vilket det finns olika metoder för utan att ha registrering.

Säg till farmor på 75 år om hon kan lägga upp sina bilder på FTP och hon kommer stå som en fågelholk.

Fast mail behöver ju inte vara registreringsmetoden heller, den kan vara en del i den... Telefon (SMS) till exempel kan ju vara en annan del... tror det är få porrbilds/troll uppladdare som orkar regga sitt telefonnummer (eller fixa en hack) bara för att sabba, ladda upp "roliga" bilder...

FTP är enbart en metod (väldigt enkel sådan) att överföra filer... De flesta OS idag kommer med en FTP klient så du skulle till och med kunna scripta själva uppladdningen...

Men tror du verkligen 75 åriga farmor laddar upp sina studentbilder?

---edit
OS jag tänker på Windows, OSX, Linux, Android (borde finnas i Android men har inte kollat faktiskt)...
Citera
2017-06-10, 23:43
  #5
Medlem
https://photago.com kanske är något du kan kika på?
Citera
2017-06-14, 17:35
  #6
Medlem
.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback