Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-12, 14:50
  #37
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Det handlar ju om vilka kroppsdelar som fått jobba. Inte fan är jag trött i underarmarna om jag bara tränat benen. Trött i huvudet blir du när du gör något som hjärnan inte är van vid, därav vårt allmänna motstånd till förändring. Att lära sig något nytt är vad som drar mest energi från hjärnan, medan när du gör något som du gjort massor av gånger tidigare så går den i princip på autopilot.
Vart har du fått det där ifrån? Menar du att jag skulle kunna repetera samma saker om och om igen i all evighet utan att bli trött i huvudet?

För övrigt fattar jag inte hur ni kan bli piggare efter ett relativt hårt träningspass? Visst, man kanske blir pigg ifrån endorfinkicken som försvinner relativt snabbt. Men sen blir iaf jag bara trött och seg, brukar ta några timmar innan jag är som "vanligt" igen.
__________________
Senast redigerad av Collegeblock 2017-06-12 kl. 14:52.
Citera
2017-06-12, 15:07
  #38
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Vart har du fått det där ifrån? Menar du att jag skulle kunna repetera samma saker om och om igen i all evighet utan att bli trött i huvudet?

Typ, ja. Vilket är varför vi också oftast gör det. Fortsätter i gamla invanda spår. Jag hörde det på en föreläsning någon gång. Men det är inte så svårt att tänka sig ändå. När du går omkring och gör saker du har stor vana för så kan du tänka rätt mycket på något annat under tiden. Ska du däremot lära dig skriva på arabiska för första gången så gäller det att ha hjärnan i beredskap. Inte sant?

Upprepar du samma saker i all oändlighet blir DU säkert trött på eländet, men om hjärnan blir så trött det ställer jag mig tveksam till. Oftast när man upprepar något alltför mycket så handlar det väl mest om att man antingen får ont någonstans pga att man kanske sitter eller står likadant länge, eller om frustrationen över att det inte längre ger något.

Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
För övrigt fattar jag inte hur ni kan bli piggare efter ett relativt hårt träningspass? Visst, man kanske blir pigg ifrån endorfinkicken som försvinner relativt snabbt. Men sen blir iaf jag bara trött och seg, brukar ta några timmar innan jag är som "vanligt" igen.

Allt kan säkert diffa lite grann, har du tränat EXTREMT hårt flera dagar i rad så kanske man inte känner pigghet efter passen längre. Men om jag har sovit för lite eller har nån baksmälla eller liknande och går till gymmet är dessa seg- och trötthetskänslor oftast som bortblåsta efteråt. Och det gäller nog inte bara under själva endorfinkicken (dock har det börjat spekuleras i att det inte är en endorfinkick man får rent psykiskt utan faktiskt en cannabinoidkick, men det är väl en annan femma) utan vi talar om långtidseffekter. Eller kan det vara så att mina endorfin/cannabinoid/adrenalinkickar varar ovanligt länge kanske?
Citera
2017-06-12, 15:41
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Spelar ju för fan ingen roll om det är tömt eller inte. Du kan givetvis aldrig tömma en kropp helt på energi... Det är gemene språkbruk men d u har ju aspberger lr något så förstår att det är svårt att inte tolka allt bokstavligt.

Men för att göra det lite till en aha - upplevelse för dig. Om du har tränat, har du mer eller mindre energi kvar i kroppen tror du än innan du tränade?

Jag har inte asperberger, jag stör mig bara på självutnämnda experter som hasplar ur sig "sanningar". Helt ogenomtänkta saker som inte hänger ihop ett dyft.

Varför skulle ett träningspass vara mer givande bara för att man är helt utpumpad efteråt? Tror du att en ironmantävling förbättrar den fysiska prestationen eller bygger upp kroppen? (Spoiler: det gör det inte. Man tränar däremot för att klara av att genomföra en ironman).

Säg att jag är golfspelare. Får jag en bättre teknik av att på egen hand hafsa iväg 2000 bollar på driving range, eller får jag bättre teknik av en lektion med en instruktör där jag får slå 50 bollar med tekniktips och instruktion efter var femte boll? Vilket blir jag tröttast av? Vilket är träning och vilket är inte träning?
Citera
2017-06-12, 17:46
  #40
Medlem
GemytligGentlemans avatar
Om du precis börjat med styrketräning så kommer du att känna dig väldigt trött efter passen av den enkla anledningen att du är ovan vid den typen av träning. Om det beror på hormoner, nervsystemet eller på svaghetstomtar i biceps lämnar jag osagt, det är mindre viktigt. Fortsätt träna regelbundet så blir det bättre.

Du kommer dock alltid att känna dig utmattad efter styrketräning. Jag upplever att tröttheten är en annan nu när man lyfter tyngre än den man hade i början. Svårt att beskriva, men man känner sig mindre slö och sömning, mer utarbetad, liksom.
Citera
2017-06-12, 20:00
  #41
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Vart har du fått det där ifrån? Menar du att jag skulle kunna repetera samma saker om och om igen i all evighet utan att bli trött i huvudet?

För övrigt fattar jag inte hur ni kan bli piggare efter ett relativt hårt träningspass? Visst, man kanske blir pigg ifrån endorfinkicken som försvinner relativt snabbt. Men sen blir iaf jag bara trött och seg, brukar ta några timmar innan jag är som "vanligt" igen.

Exakt. Sunt förnuft och logik verkar du iaf bra på till skillnad från en del andra i tråden som tror att man blir piggare efter ett träningspass . Förmodligen såna som faktiskt inte tränar överhuvudtaget.
Citera
2017-06-12, 21:49
  #42
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Exakt. Sunt förnuft och logik verkar du iaf bra på till skillnad från en del andra i tråden som tror att man blir piggare efter ett träningspass . Förmodligen såna som faktiskt inte tränar överhuvudtaget.

Jo här tränas det, annars hade jag inte lagt mig i.

Men som jag redan varit inne på, alla får inte samma effekter av samma typ av träning. Hur länge diverse kickar och välmående håller i sig kan bero på hur snabbt din kropp metaboliserar de ämnen som skapar kicken samt hur höga eller låga nivåer av vissa hormon och neurotransmittorer man har. Rent genetiskt diffar detta mellan individer. Synd för dig om du blir så trött då. Antar att det är roligare att träna om man blir pigg istället.

Verkar som du tror att vi inte fattar att kroppen behöver återhämtning eller nåt.
Citera
2017-06-13, 09:39
  #43
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Typ, ja. Vilket är varför vi också oftast gör det. Fortsätter i gamla invanda spår. Jag hörde det på en föreläsning någon gång. Men det är inte så svårt att tänka sig ändå. När du går omkring och gör saker du har stor vana för så kan du tänka rätt mycket på något annat under tiden. Ska du däremot lära dig skriva på arabiska för första gången så gäller det att ha hjärnan i beredskap. Inte sant?

Upprepar du samma saker i all oändlighet blir DU säkert trött på eländet, men om hjärnan blir så trött det ställer jag mig tveksam till. Oftast när man upprepar något alltför mycket så handlar det väl mest om att man antingen får ont någonstans pga att man kanske sitter eller står likadant länge, eller om frustrationen över att det inte längre ger något.
Vad är symtomen av ett trött huvud/en trött hjärna?

Citat:
Ursprungligen postat av esant
Allt kan säkert diffa lite grann, har du tränat EXTREMT hårt flera dagar i rad så kanske man inte känner pigghet efter passen längre. Men om jag har sovit för lite eller har nån baksmälla eller liknande och går till gymmet är dessa seg- och trötthetskänslor oftast som bortblåsta efteråt. Och det gäller nog inte bara under själva endorfinkicken (dock har det börjat spekuleras i att det inte är en endorfinkick man får rent psykiskt utan faktiskt en cannabinoidkick, men det är väl en annan femma) utan vi talar om långtidseffekter. Eller kan det vara så att mina endorfin/cannabinoid/adrenalinkickar varar ovanligt länge kanske?
Det vore kul att se dig efter ett relativt hårt träningspass. Får en bild där du hoppar av glädje och har hur mycket energi som helst resten av dagen. Men ja, det kan säkert variera väldigt mycket från person till person. Lite svårt att jämföra då man oftast endast har sig själv att gå efter.
Citera
2017-06-13, 20:38
  #44
Medlem
mortuums avatar
Ät ordentligt och sov ordentligt. Drick en koffeindryck på morgonen kanske, det brukar hjälpa för mig efter tunga pass.
Citera
2017-06-13, 22:51
  #45
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Vad är symtomen av ett trött huvud/en trött hjärna?

Tja, svår fråga men gissningsvis koncentrationssvårigheter, sämre arbetsminne, ett ökat antal slarvfel och allmänt mer "trögfattad" kanske ?

Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Det vore kul att se dig efter ett relativt hårt träningspass. Får en bild där du hoppar av glädje och har hur mycket energi som helst resten av dagen. Men ja, det kan säkert variera väldigt mycket från person till person. Lite svårt att jämföra då man oftast endast har sig själv att gå efter.

Jo jag vet svårt att låna nån annans kropp och huvud för en jämförelse.

Men ja, den mentala energin boostas, hur mycket kan variera men har det varit hård träning eller handlat om flera timmar så kan man ju nästan flyga hem haha. Hög lyckonivå och allmänt välmående. Det har hänt att jag kommit till ett tre timmars danspass med typ "avtändning" och känt mig riktigt risig och gått ut därifrån som en helt ny människa.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback