Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 19:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag har börjat gymma för ca två veckor sedan. Jag har sprungit och gjort yoga sedan en tid tillbaka, men har först nu börjat lyfta skrot.

Saken är den att jag blir dödstrött efter jag har gymmat. Är letargisk, stirrig och utan energi. Känns som att vara bakfull. Då jag gärna vill fortsätta gymma undrar jag vad den här letargin kan bero på? Och vad man kan göra för att inte bli helt trött efter man varit på gymmet.

Jag har några hypoteser om varför. Kanske är det i.o.m. att jag är nybörjare och råkar ta i för mycket? Eller kanske något med näring och så? Kommer det bli bättre när man fortsätter eller borde jag ändra något, t.ex. äta något särskilt innan jag går till gymmet?

Tacksam för svar.
Citera
2017-06-10, 19:05
  #2
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeConsumer
Hej!

Jag har börjat gymma för ca två veckor sedan. Jag har sprungit och gjort yoga sedan en tid tillbaka, men har först nu börjat lyfta skrot.

Saken är den att jag blir dödstrött efter jag har gymmat. Är letargisk, stirrig och utan energi. Känns som att vara bakfull. Då jag gärna vill fortsätta gymma undrar jag vad den här letargin kan bero på? Och vad man kan göra för att inte bli helt trött efter man varit på gymmet.

Jag har några hypoteser om varför. Kanske är det i.o.m. att jag är nybörjare och råkar ta i för mycket? Eller kanske något med näring och så? Kommer det bli bättre när man fortsätter eller borde jag ändra något, t.ex. äta något särskilt innan jag går till gymmet?

Tacksam för svar.
Det är logiskt. När du vilar blir du pigg, när du anstränger dig blir du trött. Ergo, vila dig i form istället.
Citera
2017-06-10, 19:24
  #3
Medlem
Ditt CNS behöver tränas upp, det ger sig. Min gissning.
Citera
2017-06-10, 19:25
  #4
Medlem
Käka snabba kolhydrater innan träningen. Direkt efter träningen tar du en proteindrink och inom 1h käkar du middag.
Citera
2017-06-10, 19:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eNaz
Ditt CNS behöver tränas upp, det ger sig. Min gissning.

Gött.
Citera
2017-06-10, 19:53
  #6
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Eftrer träning så är hormonsystemet och saltbalansen i kaos. Live with it. Eller träna kortare tid och mindre intensivt.
Citera
2017-06-10, 21:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Eftrer träning så är hormonsystemet och saltbalansen i kaos. Live with it. Eller träna kortare tid och mindre intensivt.

Hormonsystemet och saltbalansen alltså. Hur tänker du nu?
Citera
2017-06-10, 21:04
  #8
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Hormonsystemet och saltbalansen alltså. Hur tänker du nu?

Skulle inte du sluta med internet efter att du försökte övertyga mig om att benpress inte tränade benmusklerna?
Citera
2017-06-10, 21:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimeConsumer
Hej!

Jag har börjat gymma för ca två veckor sedan. Jag har sprungit och gjort yoga sedan en tid tillbaka, men har först nu börjat lyfta skrot.

Saken är den att jag blir dödstrött efter jag har gymmat. Är letargisk, stirrig och utan energi. Känns som att vara bakfull. Då jag gärna vill fortsätta gymma undrar jag vad den här letargin kan bero på? Och vad man kan göra för att inte bli helt trött efter man varit på gymmet.

Jag har några hypoteser om varför. Kanske är det i.o.m. att jag är nybörjare och råkar ta i för mycket? Eller kanske något med näring och så? Kommer det bli bättre när man fortsätter eller borde jag ändra något, t.ex. äta något särskilt innan jag går till gymmet?

Tacksam för svar.

Du behöver en inlärningsperiod och inbaningsperiod. Ditt nervsystem är det som tränas först. Det ger sig efter ett par månader.
Citera
2017-06-10, 21:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Skulle inte du sluta med internet efter att du försökte övertyga mig om att benpress inte tränade benmusklerna?

Ge dig nu. Kan du inte förklara, du som uppenbarligen är expert i ämnet, exakt hur trådskaparens hormon- och saltbalans förändras efter ett hårt gympass. Med eller utan benpress.
Citera
2017-06-10, 21:13
  #11
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ge dig nu. Kan du inte förklara, du som uppenbarligen är expert i ämnet, exakt hur trådskaparens hormon- och saltbalans förändras efter ett hårt gympass. Med eller utan benpress.

Ja du får ju lista ut själv vad som händer med saltbalansen när man svettas och hur hormoner påverkas när man tränar. Men ett par ledtrådar är att man svettas och kroppens hormonsystem eftersträvar homeostas.
Citera
2017-06-10, 21:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Ja du får ju lista ut själv vad som händer med saltbalansen när man svettas och hur hormoner påverkas när man tränar. Men ett par ledtrådar är att man svettas och kroppens hormonsystem eftersträvar homeostas.


Varför det, du kan väl berätta?
Redogör gärna för hur salt- och hormonprofilen möjligen skulle kunna förklara trådskaparens upplevda PWF. Han har visserligen fått korrekta svar redan. Men gör ett försök! Jag är genuint intresserad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback