Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 17:18
  #1
Medlem
Perdites avatar
Jag tänkte bygga ett eget cyklellarm med hjälp av ett mopedlarm som jag sen bygger in i en apparatlåda av aluminium. Jag ska montera fast larmet på ramen där drickflaskefästet för sadelstolpen sitter.

Problemet är att jag tänkte sätta ett uttag på apparatlådan där jag kan ladda larmet. En smart person kan ju dock kortsluta larmet genom ladduttaget och sätta det ur spel.

Jag tänkte om jag kan använda en likriktare för att förhindra kortslutning? Ström från laddaren kan ta sig in, men ej ut från batteriet för att orsaka kortslutning? Vad behöver jag för likriktare i så fall, om jag tänker rätt nu?

Larmet som jag ska köpa kommer att ligga på 12 volt. Jag vet dock ej strömförbrukning som laddaren kommer att ge.

Exempel på larm jag vill köpa: http://www.tradera.com/item/100609/2...ecu-motorcykel

Ni får gärna komma med tips också, och nej, jag vill inte köpa ett färdigt cykellarm billigare. Det här är ett hobbyprojekt.
Citera
2017-06-10, 17:27
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Likriktare för att förhindra kortslutning? är nog inte riktigt med.. likriktare använder man för att mer eller mindre få AC till DC... En säkring kanske du menar?
Citera
2017-06-10, 17:33
  #3
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Likriktare för att förhindra kortslutning? är nog inte riktigt med.. likriktare använder man för att mer eller mindre få AC till DC... En säkring kanske du menar?

Om jag sätter en säkring så dör ju larmet om det blir kortslutet. En likriktare ser väl till att strömmen bara kan gå åt ett håll?

Du syftar säkert på en likriktarbrygga, bestående av fyra likriktare?
Citera
2017-06-10, 17:36
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag tänkte om jag kan använda en likriktare för att förhindra kortslutning?
Keh?
Citera
2017-06-10, 17:38
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Om jag sätter en säkring så dör ju larmet om det blir kortslutet. En likriktare ser väl till att strömmen bara kan gå åt ett håll?
Tror att du ska läsa på lite mer om elektronik, innan du bygger ditt larm.
Citera
2017-06-10, 17:40
  #6
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Keh?

Jag som blandade ihop lite. Diod ska det vara såklart. En likriktarbrygga består av fyra dioder.

En diod måste väl kunna förhindra kortslutning?

Ber om ursäkt för förvirringen.
Citera
2017-06-10, 17:42
  #7
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror att du ska läsa på lite mer om elektronik, innan du bygger ditt larm.

Jag kan allt hantera elektronik om det inte ligger på kretskortskomponentsnivå. Det är ju därför jag ber om hjälp här nu.
Citera
2017-06-10, 17:43
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Om jag sätter en säkring så dör ju larmet om det blir kortslutet. En likriktare ser väl till att strömmen bara kan gå åt ett håll?

Du syftar säkert på en likriktarbrygga, bestående av fyra likriktare?

Larmet måste väl ändå ha ett batteri antar jag?
Du menar 4 dioder som bildar en likriktare?

Har du en enda ingång på larmet som gör att du kan ladda det och du inte vill att någon matar ström i det eller kortsluter det så är nog säkring det bästa.

Ström går bara åt ett håll...

Men visst vi pratar säkert om helt olika saker... men jag lovar dig en säkring (som enbart du kan byta ut) som är ansluten (till en krets som laddar ett batteri som uppehåller larmet) är det du skall ha.
Men jag kan missuppfattat dig totalt...

Det jag tänker mig är om någon använder (den enda) utgången/ingången till detta larm med ström för att göra något så kommer enbart en säkring hjälpa dig... Som helt enkelt bryter all ström mellan larmkretsen... du får givetvis byta denna säkring sedan men larmet skulle fortfarande fungera med ett batteri...
Citera
2017-06-10, 17:47
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Jag kan allt hantera elektronik om det inte ligger på kretskortskomponentsnivå. Det är ju därför jag ber om hjälp här nu.
Då heter det el, inte elektronik.

Sorry om jag är lite besservisser, men när du pratar om att bygga en likriktare för att förhindra kortis, så...
Citera
2017-06-10, 17:54
  #10
Medlem
Jag tycker du tänker rätt: om batteriet i larmet skall gå att ladda genom en kontakt så är det rimligt att montera dit en diod också, så att kontakten inte kan användas för att kortsluta batteriet.

En sak att tänka på i sammanhanget är att en typisk diod åstadkommer ett spänningsfall på 1-1,5 Volt. Så om ditt batteri skall laddas med 4,8V måste du mata med 5,8-6,3V, beroende på dioden.
Citera
2017-06-10, 18:00
  #11
Medlem
Perdites avatar
Det var jag som yrade till det genom att använda ordet likriktare istället för diod, så jag tar om det så det blir rätt:

Kan jag använda en diod för att förhindra sabbotage via ladduttaget?

Dioden släpper in ström från laddaren, men ej ut ström från batteriet? Är det möjligt att kortslutningssäkra batteriet med hjälp av en diod?

Larmet går ju att sabba om man kortsluter polerna i ladduttaget.
Citera
2017-06-10, 18:04
  #12
Medlem
Perdites avatar
Om en diod bara kan leda ström i en riktning, så borde man väl kunna kortslutningssäkra larmet? Strömmen tillåts bara att passera in i batteriet via ladduttaget, men ej ut med hjälp av en diod?

En diod hindrar väl ström att gå baklänges?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback