Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 17:35
  #13
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det är väl en kul idé.

Ett problem skulle kunna vara att ensamtränande tjejer inte kommer nappa på det.
Har också grubblat över det problemet. Det lär nog vara ett av de större bekymmerna för hela grejen, förmodligen måste man väl som tjej kunna välja att enbart se tjejer som tränar.
Citera
2017-06-10, 17:37
  #14
Medlem
Idén är bra och kul. Frågan är om tillräckligt många skulle använda den för att den ska bli intressant. Om det bara är några få som använder den så blir det inte så intressant. Man vill vara social, men man får inga matchningar och då tröttnar man direkt.
Hur ska man göra appen så intressant att folk börjar använda den och fortsätter använda den? Det är alltid klurigt med tjänster där det krävs en kritisk massa.

Det finns även konkurrens via Facebookgrupper. Där man kan enkelt klumpa ihop folk som man har mer koll på. Att sticka ut och springa med okända är inte för alla.

Jag springer mycket, men alltid ensam. Det jag tycker om med löpning är att det är så enkelt och spontant. Bara på med skorna och sen börja springa. Inga rundor, inget planerande, inte samlas och vänta på andra folk, inte styras av någon annans tempo. Frihet.
Därför skulle jag inte använda en sån app, men det är ju jag. Jag trivs med att vara för mig själv.

De rundor jag springer med andra är dock välplanerade och högintensiva. Då är vi ett gäng som springer varje tisdag lunch, samma runda och i så högt tempo vi orkar. Då använder jag de övriga som tempohöjare. Det är via jobbet och är organiserat därigenom.
Citera
2017-06-10, 17:52
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Jag har byggt appar innan ja.

Mitt tips är att inte lyssna på skeptiker. Om jag gjort det hade jag aldrig blivit företagare med två bolag och ca X anställda under mig och tre kontor i Sverige med en utlandssatsning pågående.
Kommer oftast från folk som inte vågar själva :-)

Steg 1
Kontakta en inkubator i din hemstad. Oftast har de rådgivare med näringslivserfarenhet och tunga positioner bakom sig.
Steg 2
Kolla om din region ger ut IT Checkar, du kan få upp till 250 000 SEK från Business Sweden. Rådet är att ta hjälp av någon som är van att ansöka liknande intiativ.
Steg 3
Gör ingen Big boom utan tänk Lean och bygg det med krona för krona och ta in en partner som har samma vision som dig, varit med i en start up tidigare.
Steg 4
Placera kontoret i närhet av ett universitet med den tillgång på hunger, kompetens som finns där och nätverka på alla deras öppna forum.

Start up känslan är sjukt härlig, det är en känsla du aldrig kommer få i en anställning, dricka pilsner en sen kväll med din partner medans ni brainstormar, gör Business Canvas och pivotar på fyllan. Hade jag inte redan haft fullt upp hade jag hoppat på.

Ps, läs lite inspirationsböcker så som biografier Elon Musk, Peter Stordalen, Fredrik Ekelund, Zlatan. Det boostar självförtroendet.

Lycka till :-)
Citera
2017-06-10, 19:03
  #16
Medlem
Jimmits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Idén är bra och kul. Frågan är om tillräckligt många skulle använda den för att den ska bli intressant. Om det bara är några få som använder den så blir det inte så intressant. Man vill vara social, men man får inga matchningar och då tröttnar man direkt.
Hur ska man göra appen så intressant att folk börjar använda den och fortsätter använda den? Det är alltid klurigt med tjänster där det krävs en kritisk massa.

Det finns även konkurrens via Facebookgrupper. Där man kan enkelt klumpa ihop folk som man har mer koll på. Att sticka ut och springa med okända är inte för alla.

Jag springer mycket, men alltid ensam. Det jag tycker om med löpning är att det är så enkelt och spontant. Bara på med skorna och sen börja springa. Inga rundor, inget planerande, inte samlas och vänta på andra folk, inte styras av någon annans tempo. Frihet.
Därför skulle jag inte använda en sån app, men det är ju jag. Jag trivs med att vara för mig själv.

De rundor jag springer med andra är dock välplanerade och högintensiva. Då är vi ett gäng som springer varje tisdag lunch, samma runda och i så högt tempo vi orkar. Då använder jag de övriga som tempohöjare. Det är via jobbet och är organiserat därigenom.

Det är klart, för dig blir ju appen inte intressant förrän i princip alla är medlemmar och frågan är hur man kommer dit om den i första skedet inte ens är intressant för dig som helt klart ligger inom målgruppens ramar.

Man vill ju nästan kunna skicka ut notis till alla de som bor inom 3km om att "nu ska TEST TESTSSON ut och springa, vill du hänga på?". Kanske kan du lägga en deadline på att du måste ha svar inom 5 minuter annars så springer du på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelols
Mitt tips är att inte lyssna på skeptiker. Om jag gjort det hade jag aldrig blivit företagare med två bolag och ca X anställda under mig och tre kontor i Sverige med en utlandssatsning pågående.
Kommer oftast från folk som inte vågar själva :-)

Steg 1
Kontakta en inkubator i din hemstad. Oftast har de rådgivare med näringslivserfarenhet och tunga positioner bakom sig.
Steg 2
Kolla om din region ger ut IT Checkar, du kan få upp till 250 000 SEK från Business Sweden. Rådet är att ta hjälp av någon som är van att ansöka liknande intiativ.
Steg 3
Gör ingen Big boom utan tänk Lean och bygg det med krona för krona och ta in en partner som har samma vision som dig, varit med i en start up tidigare.
Steg 4
Placera kontoret i närhet av ett universitet med den tillgång på hunger, kompetens som finns där och nätverka på alla deras öppna forum.

Start up känslan är sjukt härlig, det är en känsla du aldrig kommer få i en anställning, dricka pilsner en sen kväll med din partner medans ni brainstormar, gör Business Canvas och pivotar på fyllan. Hade jag inte redan haft fullt upp hade jag hoppat på.

Ps, läs lite inspirationsböcker så som biografier Elon Musk, Peter Stordalen, Fredrik Ekelund, Zlatan. Det boostar självförtroendet.

Lycka till :-)

Steg 2 är absolut något jag ska undersöka. I övrigt är jag delvis involverad i en startup redan, men som utvecklare är jag ingen nyckelperson längre när produkten redan finns så letar nya utmaningar. Hoppas kunna använda mina bekanta som bollplank i företagsfrågor.

Elon Musk ska jag absolut läsa! Har läst The Lean Startup & Steve Jobs biografi. Tack för tips!
Citera
2017-06-10, 20:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit
Det är klart, för dig blir ju appen inte intressant förrän i princip alla är medlemmar och frågan är hur man kommer dit om den i första skedet inte ens är intressant för dig som helt klart ligger inom målgruppens ramar.

Man vill ju nästan kunna skicka ut notis till alla de som bor inom 3km om att "nu ska TEST TESTSSON ut och springa, vill du hänga på?". Kanske kan du lägga en deadline på att du måste ha svar inom 5 minuter annars så springer du på egen hand.
En funktion jag nog skulle finna lite intresse för är att kunna lägga in regelbundna löpträningar som exempelvis ligger varje onsdagkväll kl.20 eller varje söndagmorgon kl.08:00. Ha löpgrupper med administratörer som kan planera olika löppass och rundor inför sina regelbundna pass. Då kan man i god tid se om det finns något intressant pass som man kan anmäla sig till. Det blir som ett gym med ledarledda pass fast primärt för löpning och mycket friare. Vem som helst kan bli ledare för ett pass och kan hitta på sitt egna upplägg. Varför låsa sig till löpning? Man kan lägga in alla möjliga träningsformer.
Intressant hade även varit att kunna lägga upp hela träningsscheman inför ex. Göteborgsvarvet och bilda en grupp kring det.
Grupperna har man på klassiskt manér öppna eller slutna.
Man kan ha professionella instruktörer som leder pass. Då kan man ta en avgift för att få vara med på de passen alternativt att man har ett premium-abonnemang på tjänsten och då får man gå på alla pass utan extra kostnad.

Några idéer och tankar bara.
Citera
2017-06-17, 14:31
  #18
Avstängd
Kul som fan men risken finns att grabbar börjar använda det som dejtingapp och i sin tur skrämmer iväg tjejerna, vet inte vad man kan göra för att förhindra det dock!
Citera
2017-06-25, 18:03
  #19
Medlem
Jimmits avatar
Sådär, då har jag knåpat ihop en så kallad "minimum viable product". Ingen design, ingen onödig funktionalitet, bara det mest basic jag kom att tänka på. Den är enbart byggd för att funka smidigt i mobilen även om den kommer fungera i desktop också.

Tanken är att alla användare är helt anonyma tills man träffas. Detta eftersom du som tjej ska vara så skyddad från stalkers du kan bli, dessutom har det faktiskt ingen betydelse vem man springer med om det är en bestämd sträcka och ett visst tempo man har bestämt sig för, så tror inte man måste veta vem som har passet. Allt för att förhindra detta från att bli någon form av dejtingapp.

Slänger ut en liten beta här så får gärna de som vill föreslå vad som hade passat de bättre.

Vad som finns nu:
- Skapa träningspass andra kan anmäla sig till.
- Appen föreslår en mötesplats i närheten av där passet skapades.
- Anmäla sig till träningspass andra har skapat.

Vad det önskas feedback på:
- Funktionerna, är de svåra att förstå?
- Saknas något du förväntar dig?
- Vad tycker du om anonymiteten mot andra användare?
- Ser du något problem i övrigt?

Just nu saknas det användare, och det är jag medveten om. Har därför lagt upp en plan på hur lanseringen senare ska gå till. Min tanke är att vid lansering börja marknadsföra i enstaka städer allt eftersom. Lite som Facebook gjorde vid sin start med enstaka universitet. Detta eftersom denna appen är helt värdelös utan användare i sin egen stad.

Btw: Detta kommer bli en app så småningom, enbart denna prototypen som gjorts som en webbsida för att få upp något att få in feedback från snabbt.

Se mer & kom gärna med input: https://mate.run/
__________________
Senast redigerad av Jimmit 2017-06-25 kl. 18:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback