Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 16:18
  #1
Medlem
Om man är folkbokförd i ett annat land och medborgare i Sverige, betyder det då att jag aldrig kan få LPT i Sverige? Då är mitt nya land aktuellt gällande psykiatri istället?

Så de inte kan komma på: "Oj, han är folkbokförd i ett annat land, vi låser in han på LPT"... Eller när jag kommer till Sverige så möts jag av poliser som ska lämna över mig till psykiatrin på LPT trots att jag är folkbokförd i ett annat land.
Citera
2017-06-10, 16:28
  #2
Medlem
f30malmos avatar
skulle tro att du ändå kan få lpt i Sverige om du anses i akut behov av det.
Citera
2017-06-10, 16:29
  #3
Medlem
f30malmos avatar
Mer tydligt, tror att det landet där du är boende eller befinner dig kan ge dig tvångsvård, men är du svensk och tillhör rättspsykiatrin är det annorlunda, då blir du efterlyst. (Om du stuckit utomlands).
Citera
2017-06-10, 16:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Mer tydligt, tror att det landet där du är boende eller befinner dig kan ge dig tvångsvård, men är du svensk och tillhör rättspsykiatrin är det annorlunda, då blir du efterlyst. (Om du stuckit utomlands).
Vi utgår ifrån scenariot jag skrev i trådstarten.
Citera
2017-06-10, 16:41
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Du kan få LPT i Sverige även fast du är folkbokförd utomlands. Dock så krävs det ju såklart att bedömande läkare anser att slutenvård är det bästa alternativet för dig som patient. I vissa fall så kan psykiatrin försöka att föra över dig till landet som du är folkbokförd i för vidare vård där, men iom att du är svensk medborgare så är den risken väldigt liten, iaf om du själv inte propsar på en överföring.
Citera
2017-06-10, 17:00
  #6
Medlem
Alltså, om jag själv vill bli vårdad på LPT i ett specifikt sjukhus i en annan kommun i Sverige så får jag inte det... Jag kommer alltid vårdas där jag är folkbokförd, så ser det ut inom Sveriges gränser.
Citera
2017-06-10, 17:42
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Alla som är eller blir skogstokiga när de befinner sig i Sverige kan tvångsvårdas om det bedöms nödvändigt.

Det spelar i akutskedet ingen roll var du är skriven eller t o m om du ens kan identifieras just då. Var du är skriven spelar roll först när det gäller icke akut vård.

Om du verkligen faktiskt bor i ett annat land och har sjukvårdsförsökring där så kanske du såsmåiningom skickas dit.

Om du däremot bara skickat papper till skatteverket att du flyttat utomlands så har du ju ändå ingen försäkring i det landet och får ingen vård där så då lär man behålla dig under tvångsvård i Sverige så länge det behövs. Antagligen beslutas det att du faktiskt omfattas av den svenska sjukvårdsförsäkringen ändå.

Enkalst är väl att du helt enkelt flyttar till ett annat land i praktiken. Den svenska psykiatrin kommer knappast att bli ledsna eller längta efter att du skall bli deras problem igen. Om du besöker Sverige tillfälligt men inte beter dig jättekonstigt under vistelsen så kommer de inte att bry sig. De vet inte ens att du är här.
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-06-10 kl. 17:54.
Citera
2017-06-10, 19:18
  #8
Medlem
Ingen som vet till 100%?
Citera
2017-06-10, 21:09
  #9
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkaserduchka
Ingen som vet till 100%?
Jo. Jag, eftersom jag är en av de som bestämmer hur detta ska göras (host, host).
Inlägg #5 och #7 är korrekta svar på din fråga.

Om du bedöms vara i behov av LPT så får du det. Frågan om var du är mantalsskriven är endast relevant för faktureringen av vården, vid vård av utomlänare eller utlänningar skickas nämligen en faktura till hemmalänet, eller hemmanationen. Givetvis blir de upplysta om vad som inträffat, i samband med inläggningen, och ber ibland att patienten ska transporteras till sitt eget län/land. Om detta inte äventyrar vården så försöker man uppfylla önskan. Oftast brukar det dock vara smidigast och enklast att slutföra vården där den påbörjats.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback