Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-12, 08:00
  #13
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Hm, är du helt säker på iq nivån på dina bekanta ?
Hur utåtriktad/social man är har inget att göra med iq nivån,
Men det har däremot insikten att personen i andra änden inte ser vad du gör

rimligt säker,
sen måste man nog definiera vilken typ av intelligens som avses;

personer i min bekantskapskrets som är mkt högpresterande spatialt och matematisk-logiskt viftar mindre än de som sticker ut mer tex kognitivt/lingvistiskt
Citera
2017-06-12, 13:53
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
rimligt säker,
sen måste man nog definiera vilken typ av intelligens som avses;

personer i min bekantskapskrets som är mkt högpresterande spatialt och matematisk-logiskt viftar mindre än de som sticker ut mer tex kognitivt/lingvistiskt
Det verkar ju rimligt att människor som på ett eller annat sätt är bra på språk både slänger in ord och termer på andra språk och i större utsträckning använder sig av kroppsspråk än någon som inte är det. Ju mer man kan, desto mer använder man - så att säga.
Citera
2017-06-12, 14:22
  #15
Medlem
haiguises avatar
Tror ni som dillar om IQ är fel ute, det är ju som andra har sagt vana/reflex/muskelminne, inte att man faktiskt tror att människan på andra änden uppfattar ens kroppsspråk.

Jag gillar att tänka att jag inte är en komplett idiot, och jag kommer ibland på mig själv med att gestikulera precis som att jag hade personen i luren framför mig, men jag har alltid härlett det till att 90% av de tusentals timmar man har spenderat på att prata är öga mot öga och inte per telefon.

Detta är alltså vad jag tror, ingen absolut sanning (vet att det kan vara förvirrande då vissa i tråden verkar vara av uppfattningen att står det på internet så ÄR det så).

Tycker att TS kastar sten i glashus genom att snabbt döma ut andras intelligens när han själv ögonblickligen sväljer anekdotiska "bevis" utan källor som första bästa främling på internet rapar ur sig bara för att det råkar stödja den uppfattningen TS hade från början.
Citera
2017-06-12, 14:25
  #16
Medlem
Brunbeverns avatar
Av samma skäl varför folk använder blinkers även när de är ensam på vägen, rutin och inlärt beteende.
Citera
2017-06-12, 21:47
  #17
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Tror ni som dillar om IQ är fel ute, det är ju som andra har sagt vana/reflex/muskelminne, inte att man faktiskt tror att människan på andra änden uppfattar ens kroppsspråk.

Jag gillar att tänka att jag inte är en komplett idiot, och jag kommer ibland på mig själv med att gestikulera precis som att jag hade personen i luren framför mig, men jag har alltid härlett det till att 90% av de tusentals timmar man har spenderat på att prata är öga mot öga och inte per telefon.

Detta är alltså vad jag tror, ingen absolut sanning (vet att det kan vara förvirrande då vissa i tråden verkar vara av uppfattningen att står det på internet så ÄR det så).

Tycker att TS kastar sten i glashus genom att snabbt döma ut andras intelligens när han själv ögonblickligen sväljer anekdotiska "bevis" utan källor som första bästa främling på internet rapar ur sig bara för att det råkar stödja den uppfattningen TS hade från början.
Nej det går självklart inte att bevisa detta men som alltid när det saknas bevis så använder man sunt förnuft.
Enkla primitiva människor viftar mer.
Notera vilka som gör detta när ni rör er bland människor och försök sedan bilda er en uppfattning om deras intellektuella nivå.
Citera
2017-06-12, 22:02
  #18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
det finns förmodligen även en koppling till hur extrovert och utåtriktad viftaren är,

jag har bekanta av båda ytterligheter och kan intyga att iq-nivån omfattar, och är jämnt fördelat över hela spektrat av individerna;

de hämmade introverta gestikulerar mycket sparsamt o viceversa

så att graden av gestikulering skulle vara intelligensrelaterat låter som nonsens i mina öron iaf

Det stämmer med mina observationer också och inkluderar några med rejält högt IQ som glatt gestikulerar när de pratar i telefon.

Jag såg förresten detta i Frankrike för någon vecka sedan, en kvinna som satt på samma uteservering som jag och pratade upprört i mobilen med handsfree och var som en parodi på alla fördomar om gestikulerande fransoser. Hela repertoaren gicks igenom. Hennes IQ kan jag dock inte uttala mig om.
Citera
2017-06-12, 22:27
  #19
Medlem
Jag tror det handlar om att kroppsspråk är en naturlig del av människans sätt att kommunicera, och att våra hjärnor har svårt att se skillnad mellan "vanlig" face to face-kommunikation och artificiell kommunikation via t.ex telefon. Jag tänker mig att det är jämförbart med nån sorts placebo-effekt.
Jag är inte en bättre teoriserare än någon annan i denna tråd, men jag tror inte det har med IQ eller vilket land en kommer från i alla fall.
Citera
2017-06-13, 07:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulhuvud
Jag tror det handlar om att kroppsspråk är en naturlig del av människans sätt att kommunicera, och att våra hjärnor har svårt att se skillnad mellan "vanlig" face to face-kommunikation och artificiell kommunikation via t.ex telefon. Jag tänker mig att det är jämförbart med nån sorts placebo-effekt.
Jag är inte en bättre teoriserare än någon annan i denna tråd, men jag tror inte det har med IQ eller vilket land en kommer från i alla fall.

Så klart det inte har med IQ att göra eller ens vilket land man kommer ifrån.
Citera
2017-06-13, 16:27
  #21
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulhuvud
Jag tror det handlar om att kroppsspråk är en naturlig del av människans sätt att kommunicera, och att våra hjärnor har svårt att se skillnad mellan "vanlig" face to face-kommunikation och artificiell kommunikation via t.ex telefon. Jag tänker mig att det är jämförbart med nån sorts placebo-effekt.
Jag är inte en bättre teoriserare än någon annan i denna tråd, men jag tror inte det har med IQ eller vilket land en kommer från i alla fall.
Jo det finns ju sju olika intelligenser (vissa hävdar nio) och jag tror att de som gestikulerar har en låg nivå i någon av dom. Det är ju instinktivt och reflexmässigt och därmed inte intelligent
Citera
2017-06-13, 17:35
  #22
Medlem
A-639s avatar
Att etniciteten saknar betydelse tvivlar jag på. Det är ingen nyhet att olika kulturer har olika seder, och detsamma gäller kroppsspråket. Här uppe är det ett annat kroppsspråk än söderut, ett väldigt stelt och kallt kroppsspråk jämfört med sydligare kulturer. På samma sätt som en del (mestadels utlänningar) vevar när de pratar, gör de också det i telefon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback