Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 15:20
  #1
Medlem
Hej!
Jag är nog inte ensam om att vilja ha en restaurang! Det är dock ganska mycket jobb såklart, ganska farligt också med anställda osv. Dessutom behöver jag verkligen inte köra varje dag. Vore great om jag har en lokal, köra en middag för 8-25 personer eller så nån gång i veckan. Det som vore så grymt vore ju att jag skulle få äta gott, skapa nya kontakter OCH tjäna pyttelite pengar, typ allt jag tjänade skulle gå åt att köpa mandoliner, fritöser, en sån där köttslicer, sous vide-maskin eller whatever.

Såg att det finns en dude som starta en 5seat-restaurang i Brooklyn med 5-6 rätter för 10-30$ som är bokad sådär 5 månader framåt. Det vore hur grymt som helst fast han körde 4-5 dagar i veckan vilket jag ser mer som ett jobb.

Iaf, nu till frågan! Hur skulle ni tänka att promota såna här event? Säg att det skulle vara även mindre skala, 6 till 12 personer. Det är ju en size där inte alla är bekväma med främlingar (men jag skulle vara det) och det är ju också en sån liten skala att man inte har så stor lust att lägga ner tusentals kronor på någon marknadsföring heller. Hur skulle ni marknadsföra en sådan idé? Min dröm vore att sätta upp en lägenhet i sverige, en i spanien och en i italien och ha såna middagar, sen hyra ut lägenheterna när jag inte är där. det är nämligen så att dra sig tillbaka på en ö så skulle man nog känna sig oerhört obehövd och oviktig men om man får laga mat och gör så att folk har det kul så vore jag mer än nöjd.

Funderar på kickstarter eller så, jag tror de tar 5% eller så men frågan är vad för uppmärksamhet man får av dom. Visst ser jag ofta fb-ads om någon ny stor gadget men då har de redan 300 000$ i funding och de har säkert fått alla dessa pengar av att spamma alla sociala medier själva, har aldrig sett något i en liten skala i nån annons på kickstarter.

Groupon vet jag inte, det känns väl dock ganska mycket som en b-stämpel för företag som håller på att konka men som vill lindra smärtan, typ konkursrea, jag kan dock ha helt fel.

FB-grupper kanske räcker. Jag har haft vinprovningar med oregelbunden timing men det kanske är bättre att launcha en kampanj med risk att folk inte kommer. Alltså säga såhär; Hej, nu har jag middag här och det är 5 event planerade x x x x x med dessa menyer och man får sajna upp sig om man tycker det är intressant! Det sega med det är väl att behöva ställa in 5 event om det inte blir så många som vill komma. Min erfarenhet av att skapa fb-events är att ibland kan det bli great success men ibland tar det aldrig fart. Känns som att gör man ett event för 10-20 pers så måste man få in 6-9 personer ganska snabbt, annars skickar det signal om att det är ett kasst event.

Uppskattar iaf tankar kring detta med marknadsföring i liten skala!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback