Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-19, 22:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ingen större idé att utveckla det här längre, men du mer bekräftar det jag säger än säger emot. Det är som sagt inget monopol i rätt benämning, vilket du vidimerar med Wikipedialänken.

Nåväl, tycker inte detta hårklyveri hör till saken. Vidare nu.

Hur är det inte ett monopol? Den som har elnätskoncession har ju monopol på elnät i sitt geografiska område? Ingen annan går ju komma och bygga ett konkurrerande elnät i området?
Citera
2017-06-19, 22:47
  #26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur är det inte ett monopol? Den som har elnätskoncession har ju monopol på elnät i sitt geografiska område? Ingen annan går ju komma och bygga ett konkurrerande elnät i området?

Jag har inte sagt att det inte är ett monopol. Jag har sagt att det inte är ett monopol i rätt benämning.

Varför kan folk inte läsa det man skriver? Herregud! Orkar inte.
Citera
2017-06-19, 23:14
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
"När inte solen skiner blåser det oftast" Det måste ju va det dummaste jag hört? Vilken fakta grundar du det på? Det enda som är lite halvt sant är att det blåser även på vintern när solen inte ger någon effekt på våra bredgrader. Men det är vindstilla ibland även på vintern...

Att köra ett litet fritidshus off grid sommartid är inget jätteproblem. Ett vanligt boende är dock ett problem. Visst du kan använda vedspis istället för elspis om du vill återgå till 1800-talet eller möjligen gasspis då. Värmesystemet kan man också driva med ved, pelletspanna eller liknande. Men resten då? Micro, kyl, frys, vattenkokare, kaffebryggare, dammsugare, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare, laddning av elbil etc. Att driva ett hem med den typen av förbrukare off grid är svårt även sommartid med ett rejält batteri. Det blir liksom orimligt stora batterier som behövs, och skall du ladda dem med enbart solenergi kommer ytan på dit tak inte att räcka på långa vägar annat än möjligen några dagar mitt i sommaren och blir det några mulna dagar på raken så är du körd även då.

Ett dieselaggregat som är byggt för kontinuerlig drift under längre perioder är inte direkt billigt och även det har en livslängd och underhållskostnader. En komplett fungerande off grid lösning är långt mycket dyrare än att vara ansluten till elnätet. Vilket dessutom är oerhört bekvämt och problemfritt.
Du kanske har hört talas om whitbreadbåtarna som far runt och jagar lågtryck. Och ja, ibland är det både vindstilla och mörkt. Det är därför man har Batterier.

Nu handlade tråden om ett fritidshus. För ett fritidshus får man sol och vindel off grid så det räcker och blir över om man lägger ned 300 000 kronor i anskaffning och underhåller det med 10 000 per år. Dessutom har man el när nätet har blåst ned på vintern för att inte nätägaren har orkat ta bort träd längs kraftverksgatan ;-)
Citera
2017-06-20, 08:17
  #28
Medlem
japanskbruds avatar
varför inte islamistisk revolution och återförstatliga alla viktiga samhällsfunktioner, samt att låta religösa väktare ha den yttersta kontrollen och se till att elpriserna inte skenar..
Citera
2017-06-20, 16:34
  #29
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du kanske har hört talas om whitbreadbåtarna som far runt och jagar lågtryck. Och ja, ibland är det både vindstilla och mörkt. Det är därför man har Batterier.

Nu handlade tråden om ett fritidshus. För ett fritidshus får man sol och vindel off grid så det räcker och blir över om man lägger ned 300 000 kronor i anskaffning och underhåller det med 10 000 per år. Dessutom har man el när nätet har blåst ned på vintern för att inte nätägaren har orkat ta bort träd längs kraftverksgatan ;-)

Tråden startades för att TS anser att nätbolagen tar för mycket betalt och jag har försökt upplysa om vart pengarna går, eftersom folk verkar tror att ett elnät sköter sig helt på egen hand när det väl är anslutet.

Båtar? Nä förstår verkligen inte vart du vill komma med den liknelsen? Ska du jaga lågtryck med fritidshuset eller?

Jag förstår inte vart du vill komma, att plöja ner 300 000 i anskaffning och 10 000 per år är ju ekonomiskt vansinne och hutlöst dyrt jämfört med att vara ansluten till elnätet. Det blir än värre av att du inte kommer kunna sälja överskottsel då du saknar anslutning till nätet.
Citera
2017-06-20, 19:58
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Tråden startades för att TS anser att nätbolagen tar för mycket betalt och jag har försökt upplysa om vart pengarna går, eftersom folk verkar tror att ett elnät sköter sig helt på egen hand när det väl är anslutet.

Båtar? Nä förstår verkligen inte vart du vill komma med den liknelsen? Ska du jaga lågtryck med fritidshuset eller?

Jag förstår inte vart du vill komma, att plöja ner 300 000 i anskaffning och 10 000 per år är ju ekonomiskt vansinne och hutlöst dyrt jämfört med att vara ansluten till elnätet. Det blir än värre av att du inte kommer kunna sälja överskottsel då du saknar anslutning till nätet.
Jag tror inte att nätet sköter sig självt även om det ibland verkar som att nätägaren tror det när de inte röjer kraftverksgatorna så som de har förbundit sig att göra.

Liknelsen är att solen inte skiner när det är lågtryck. Du ville ju ha något som styrker mitt påstående om att "när solen inte skiner blåser det ofta". Seglarna jagar lågtryck för där blåser det och där skiner sällan solen. Var det verkligen så svårt att greppa?

Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Stört är det iallafall. Jag betalar 1000:- i månaden för elen i min sommarstuga. Då är förbrukningen 400:- dvs jag betalar 600:- i månaden för att överhuvudtaget ha el i vägguttaget. Att komma å påstå att det är för att finansiera framdragning osv håller inte, för det betalar du med råge nör du vill ansluta dig till elnätet första gången...

Kul att du håller med om att det är svindyrt ekonomiskt vansinne och hutlöst dyrt av elbolagen. En stuga som ligger en bit bort kan få betala riktigt mycket i anslutningsavgift https://www.vattenfalleldistribution...ny-anslutning/

När priset på pålitliga apparater som genererar vätgas och syrgas och billigare bränsleceller kommer kan kraftbolagen stå där med sina ledningar som ingen vill ha.https://vignette4.wikia.nocookie.net...20150807035153
Citera
2017-06-20, 20:08
  #31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Dessutom har man el när nätet har blåst ned på vintern för att inte nätägaren har orkat ta bort träd längs kraftverksgatan

Gäller inte generellt. Där jag bor finns inga kraftverksgator. Allt är nedgrävt, och det är ändå långt ute i busken utom ära och redbarhet.
Citera
2017-06-20, 20:55
  #32
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jag tror inte att nätet sköter sig självt även om det ibland verkar som att nätägaren tror det när de inte röjer kraftverksgatorna så som de har förbundit sig att göra.

Liknelsen är att solen inte skiner när det är lågtryck. Du ville ju ha något som styrker mitt påstående om att "när solen inte skiner blåser det ofta". Seglarna jagar lågtryck för där blåser det och där skiner sällan solen. Var det verkligen så svårt att greppa?



Kul att du håller med om att det är svindyrt ekonomiskt vansinne och hutlöst dyrt av elbolagen. En stuga som ligger en bit bort kan få betala riktigt mycket i anslutningsavgift https://www.vattenfalleldistribution...ny-anslutning/

När priset på pålitliga apparater som genererar vätgas och syrgas och billigare bränsleceller kommer kan kraftbolagen stå där med sina ledningar som ingen vill ha.https://vignette4.wikia.nocookie.net...20150807035153

Du kan ju titta på lite produktionsdata för solkraft kontra vindkraft så kan du ju avgöra själva om det finns någon som helst mätbar korrelation med ditt påstående.

Att en fastighet som ligger långt ut i ödemarken kostar mycket att ansluta är för att det kostar mycket att ansluta den. Vem skall betala om inte fastighetsägaren?

Vätgas tror jag inte alls på i större skala. Det är dyrt, dålig verkningsgrad och problematiskt ur säkerhetssynpunkt. Konventionell batterilagring kommer vi däremot att se mer av, oklart vilken teknik som kommer vinna, litium är verkligen inte en självklar vinnare. Batterierna kommer att kunna användas för att jämna ut förbrukningen i nätet vilket kommer vara absolut nödvändigt när vi lägger ner kärnkraften. Då kommer priset på el att kunna slå mellan i princip gratis till flera tiotal kr per kWh. Då kommer det bli ekonomiskt intressant med batterilager. Batterier kommer inte innom överskådlig framtid att kunna ersätta elnätet dock. Det är inte energi som är problemet utan effekt. Med intermittenta energikällor kommer energi att vara enkelt. Effekt däremot kommer att bli det stora problemet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback