Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 13:05
  #1
Medlem
Hej hallå.

Ska installera ett nätverkskort för wifi-uppkoppling och har tittat på tre olika från Asus. Prisklassen för de tre korten varierar från 400 till 1000 kr. Har en rätt låg budget och hade velat spendera så lite som möjligt men vill ändå få den bästa utrustningen för pengarna.

Det gäller korten
Asus PCE-AC56 1200
Asus PCE-AC68 1900
Asus PCE-AC88 3100

Datorn kommer stå drygt fem meter från routern med en trävägg mellanåt. Kort 2 och 3 medgår en extern flyttbar antenne så avståndet minimeras ytterligare. Har fiberuppkoppling med 100 mbps på 5 ghz bandet, om jag inte missminner mig (får uppdaterar vid senare tillfälle).

Vad tror ni för kort räcker till för att få ut det mesta av mitt wifi?
Citera
2017-06-10, 22:31
  #2
Medlem
Nr 2 i din lista.

Men kom ihåg att trådlöst kommer aldrig i närheten av de förbindelseegenskaper som sladdar ger!

I en stationär så kan ett externt antennfäste göra extrem skillnad, eftersom chassi och andra datorkomponenter kan göra att radioegenskaperna blir kraftigt sämre just bakom expansionssloten.

Med WiFi kan ofta förflyttningar av antennen på mindre än 5 cm göra stor skillnad vid problem.

Har du tur så kanske du kan möblera så att det blir fri sikt mellan router och pc-antennerna. En trävägg kan sabba wifi totalt (Men de är mycket lättare att boora ett hål igenom för sladd!)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback