Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 13:04
  #1
Medlem
Alla har idag en kamera med sig i sina telefoner. Företag som Google och Sony tar ut allt fler patent på t.ex. ögonlinser med fotoreceptorer. Teknologin kommer fortsätta utvecklas och i en allt snabbare takt. Idag är det dock rätt klumpigt att få upp en telefon och filma/fota men det händer allt mer och inom några år kommer teknologin som sagt göra konstant och direkt övervakning av ens egna omgivning enkel.

Jag tror att detta kommer gå ganska fort teknologiskt. Hur fort kommer kulturen ändras till att självövervakningen är normaltillståndet?

Jag anser att det övervägande är positivt då det kommer göra personbrott väldigt mycket svårare. Misshandel, rån, kränkningar och framförallt våldtäkter borde minska drastiskt när alla är övervakade så fort man är i närheten av en annan människa. Även om inte alla bär den här tekniken räcker det med att en tillräckligt stor andel av befolkningen gör det för att sannolikheten att åka fast vid brott blir för stor för att försöka. Är min vision för optimistiskt?

Det jag verkligen vill diskutera är hur kulturen, samspelet mellan människor kommer förändras när alla hela tiden registrerar allt som sägs och görs?

Mycket stelare interaktioner. Att människor blir mycket mer avhållsamma till vad de säger till vem. Vem öppnar man upp sig för?

Hur kommer fenomen som t.ex. skam utvecklas? Kommer skam bli en större faktor i samhället som i t.ex. Japan?

Vilka lagar kommer vara tvungna att bildas? Kommer de ökade friktionerna mellan människor överväga de positiva aspekterna jag nämde förut i trygghet och leda till förbud? Vid förbud hade människor verkligen brytt sig när det gäller deras egna trygghet?

Eller kommer det vara tvunget att kulturen utvecklas till ett mycket öppnare och friare samhälle med mindre skam där man mer accepterar människor som de är och accepterar tillkortakommanden och inte längre dömer människors i samma utsträckning för tidigare synder?
(Bortsett grova brott såklart).

Självövervaknngssamhället är oundvikligt som jag ser det. Lika bra att börja diskutera det här redan.
Citera
2017-06-10, 19:43
  #2
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag tror de flesta skulle välja att inte använda teknologin. Jag menar du vill ju inte få dina egna synder uppenbarade och ingen skulle vilja sälja knark till någon som använder denna teknologin.
Citera
2017-06-11, 00:40
  #3
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2017-06-11, 01:28
  #4
Medlem
Tankar och idéer går igen, du har just återupptäckt Benthams tankar från 1700-talet -- panoptikon.
Citera
2017-06-11, 06:26
  #5
Medlem
MLEs avatar
Jag tror att du har helt rätt. Även om det verkar rätt orealistiskt det där med ögonlinser med kamera, ha, ha! Så långt tror jag ändå inte att det ska gå! Men tänk tex en kamera på bilen? Som registrera hastighet och allt som händer! Wow! Då skulle nog många skärpa till sig! Händer det något så behöver det inte bli något snack, det är bara att kolla vad som hände. Så det kommer ju alldeles säkert att påverka kulturen. Påverkar redan nu. Även om de flesta vuxna människor inte har så mycket "hyss" för sig, oavsett om det filmas eller ej! Man lever SOM OM. Även om man inte direkt tror på Gud, så kan man ju reflektera över hur ens uppförande kan iaktas, från en annan synvinkel.
Citera
2017-06-11, 08:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag tror att du har helt rätt. Även om det verkar rätt orealistiskt det där med ögonlinser med kamera, ha, ha! Så långt tror jag ändå inte att det ska gå!

Kolla in den här videon https://www.facebook.com/worldeconom...9/?pnref=story

Det är påväg.
__________________
Senast redigerad av Primordial 2017-06-11 kl. 09:14.
Citera
2017-06-11, 09:36
  #7
Medlem
MLEs avatar
Okej, Tack! Men jag kan inte kolla på video här på telefonen även om jag ville. Jag är inte rädd för att bli filmad av någon med ögon linser! Eller för att ha blivit det! Eller att jag är intresserad av att göra det! Bara så du vet! Behöver inte lägga något mera krut på det!
Citera
2017-06-11, 09:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Okej, Tack! Men jag kan inte kolla på video här på telefonen även om jag ville. Jag är inte rädd för att bli filmad av någon med ögon linser! Eller för att ha blivit det! Eller att jag är intresserad av att göra det! Bara så du vet! Behöver inte lägga något mera krut på det!

Jag tänkte mer visa att det faktiskt är teknik som är möjlig.

Frågan är hur det kommer påverka samspelet mellan människor.
Citera
2017-06-11, 10:26
  #9
Medlem
MLEs avatar
Jag förstår att det kan vara tekniskt möjligt, men jag menar att jag tror inte att det skulle kunna bli mer eller mindre vanligt!

Jag tyckte att jag försökte föra en diskussion kring hur vi påverkas, som inledningsinlägget, och som svar på det fick jag endast en video! Jag vet inte hur det ska tolkas. Och det är endast detta med att bli filmad av ögonlinser som ska diskuteras?

Men som sagt, jag tror att för de flesta vuxna människor så skulle det inte spela så stor roll, egentligen.
Citera
2017-06-11, 10:30
  #10
Medlem
jipeesss avatar
resultatet insåg man redan för nästan 50 år sedan;

https://www.oppetarkiv.se/video/4625...ommer-70-talet
Citera
2017-06-11, 10:46
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag tror att du har helt rätt. Även om det verkar rätt orealistiskt det där med ögonlinser med kamera, ha, ha! Så långt tror jag ändå inte att det ska gå! Men tänk tex en kamera på bilen? Som registrera hastighet och allt som händer! Wow! Då skulle nog många skärpa till sig! Händer det något så behöver det inte bli något snack, det är bara att kolla vad som hände. Så det kommer ju alldeles säkert att påverka kulturen. Påverkar redan nu. Även om de flesta vuxna människor inte har så mycket "hyss" för sig, oavsett om det filmas eller ej! Man lever SOM OM. Även om man inte direkt tror på Gud, så kan man ju reflektera över hur ens uppförande kan iaktas, från en annan synvinkel.


Varför beställer du inte en ögonlins kamera så att du inser att det är väldigt realistiskt.
Kostar tydligen 1500 USD https://www.extremetech.com/extreme/...n-here-we-come
Citera
2017-06-11, 10:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag förstår att det kan vara tekniskt möjligt, men jag menar att jag tror inte att det skulle kunna bli mer eller mindre vanligt!
Du ifrågasatte premissen.

Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Jag tyckte att jag försökte föra en diskussion kring hur vi påverkas, som inledningsinlägget, och som svar på det fick jag endast en video! Jag vet inte hur det ska tolkas. Och det är endast detta med att bli filmad av ögonlinser som ska diskuteras?
Poängen är att den tekniken och helt enkelt utveckling av tekniken är det som gör den konstanta övervakningen från alla och av alla möjlig, det är det som kommer driva förändringen i samhället ur den här aspekten. Därför trycker jag på den.

Citat:
Ursprungligen postat av MLE

Men som sagt, jag tror att för de flesta vuxna människor så skulle det inte spela så stor roll, egentligen.

Du tror inte att det kommer förändra så mycket huvudsakligen för att du inte tror tekniken kommer användas och att du själv inte hade brytt dig om att bli konstant filmad. Ok!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback