Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 21:14
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.E.N.S.
Gjorde en upptäckt i ett gammalt plugghål i en av innerväggarna i köket. Det är två material där i. Ett grått material längst in som verkar vara vad väggen består av och utanpå det 2 cm av ett mer gulgrått/ljusbrungrått material. Kan det vara lättbetong och puts kanske? Eller lättbetong och gips?

Hur som helst så verkar det som att det är 2 cm av något och sen lättbetong. Eller kan det vara lättbetong förresten? Att jag kunde hamra in en träskruv utan problem, kan man det i lättbetong?

/Jens

1-2 cm puts på en lättbetongvägg är helt normalt.
Citera
2017-06-11, 14:46
  #14
Medlem
ekmannens avatar
Alltså om du inte ska gipsa taket varför komplicera det med så mycket med att räkna ut vad allt ska väga osv? Montera plåtskenor på 2 väggar och lägg sekundärreglar imellan skenorna. Köp några Spikplugg bara att sätta upp plåtskenan i väggen. Det blir ju ingen tyngd om du inte ska ha gips utan bara isolering? Eller har jag missförstått dig?
Citera
2017-06-11, 15:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Alltså om du inte ska gipsa taket varför komplicera det med så mycket med att räkna ut vad allt ska väga osv? Montera plåtskenor på 2 väggar och lägg sekundärreglar imellan skenorna. Köp några Spikplugg bara att sätta upp plåtskenan i väggen. Det blir ju ingen tyngd om du inte ska ha gips utan bara isolering? Eller har jag missförstått dig?
Jag inte om plåtskenor funkar, jag kan inte sätta upp något på den vänstra väggen över fönstret då det är ventilationsboxar där. Så jag tror att enda sättet är att ha bärlinan tvärs över rummet och sedan ha reglar i mellan, så som på bilden.

Angående vikten så vill jag bara vara säker på att mängden plugg jag använder klarar av att hålla takets vikt och lite till. Jag vill ha en stor säkerhetsmarginal så jag kan sitta där under och känna 100% tillit till konstruktionen.
Citera
2017-06-11, 18:41
  #16
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.E.N.S.
Jag inte om plåtskenor funkar, jag kan inte sätta upp något på den vänstra väggen över fönstret då det är ventilationsboxar där. Så jag tror att enda sättet är att ha bärlinan tvärs över rummet och sedan ha reglar i mellan, så som på bilden.

Angående vikten så vill jag bara vara säker på att mängden plugg jag använder klarar av att hålla takets vikt och lite till. Jag vill ha en stor säkerhetsmarginal så jag kan sitta där under och känna 100% tillit till konstruktionen.
Trodde det var hela taket i ett rum. Hade helt missat att det var en bild med. Då förstår jag. sätt plåtskena på ena väggen och som nån innan sa balkskor på andra sidan. Det är mycket enklare att fästa en skena då du inte behöver lika långa och grova plugg. Så lägger du bara in reglarna i skenan och skruvar fast dom med Gipsskruv/Montageskeuv
__________________
Senast redigerad av ekmannen 2017-06-11 kl. 18:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback