Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 11:18
  #1
Medlem
Hej, jag har en Derbi Senda sm xtreme 05 och har bytt kolv och cylinder för några veckor sedan (Detta är cyllinderkitet http://www.twostroke.se/product.asp?product=10991).
Efter en vecka av körandet så ville han inte gå igång, detta hade hänt en gång innan jag bytte cylinder och den hade samma syntom som då, så jag bytte tändstift och sedan startade den på första kicken (Symtomen var att den startade och höll igång under en till två sekunder sedan dog den eller så tände den inte alls).
Då jag kollade gnistan på tändstiften så har det antingen varit en gul gnista eller så har jag hört en gnista men inte sätt den. Nu har jag bytt tändstift ett par gånger under en månad vilket man inte ska behöva göra.

Jag har använt tändstiften br8es och br9es använde jag precis innan jag bytte cylinder och kolv.

Efter ungefär 7km körning så ser tändstiftet ut såhär:
http://i.imgur.com/69tCrWa.jpg

Efter ungefär 28+ km så ser tändstiftet ut såhär
http://i.imgur.com/OxifBP1.jpg

Jag har ingen aning om vad felet kan vara, jag har kollat så att det inte får för mycket olja och det verkar inte vara felet.
Citera
2017-06-10, 12:13
  #2
Medlem
INTPs avatar
Felinställd förgasare eller fel värmetal på tändstiftet.
Citera
2017-06-10, 12:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Felinställd förgasare eller fel värmetal på tändstiftet.

Hur vet jag om det är fel värmetal på tändstiftet?
Citera
2017-06-10, 17:48
  #4
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolakkalol
Hur vet jag om det är fel värmetal på tändstiftet?


Antingen hål i kolven eller att tändstiften dör av sig själv sådär.

Men jag tror i ditt fall att förgasaren är felinställd. Jag kör själv med NGK BR9ES på min annars original Derbi Senda, och dem håller fint.
Citera
2017-06-10, 19:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Antingen hål i kolven eller att tändstiften dör av sig själv sådär.

Men jag tror i ditt fall att förgasaren är felinställd. Jag kör själv med NGK BR9ES på min annars original Derbi Senda, och dem håller fint.


Jo för br8es och br9es har funkat fel fritt innan jag bytte cylinder och kolv så jag ska försöka ställa in förgasaren imorn.
Citera
2017-06-16, 21:47
  #6
Medlem
Jag tycker dina tändstiftsbilder ser bra ut, ditt problem kan vara att du har en dålig tändspole som ger dålig gnista till tändstiftet och så fort det börja bli skitigt så orkar inte gnistan göra sitt jobb.

Så först kolla att tändkabel till tändstiftet är ok och att tändspolen har bra kontakt annars så byt ut den.
Citera
2017-06-18, 00:56
  #7
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Jag tycker dina tändstiftsbilder ser bra ut, ditt problem kan vara att du har en dålig tändspole som ger dålig gnista till tändstiftet och så fort det börja bli skitigt så orkar inte gnistan göra sitt jobb.

Så först kolla att tändkabel till tändstiftet är ok och att tändspolen har bra kontakt annars så byt ut den.


Detta.
Det är inte ovanligt att dåliga tändspolar gör att stiften dör fort. Jag har själv haft det problemet med en RD500. Jag tröttnade på att byta stift på all fyra cylindrarna varje vecka och sålde den. Först efteråt fick jag veta problemet men då hade jag redan en ICA-kasse full med defekta tändstift
Citera
2017-06-18, 19:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolakkalol
Efter ungefär 7km körning så ser tändstiftet ut såhär:
http://i.imgur.com/69tCrWa.jpg
Stiftet ser blött ut som om det är en film av olja eller annan vätska. Hur körde du motorn innan du skruvade loss det?

Lukta på stiftet när du tar loss det. Luktar det inte starkt av bensin men ändå är blött av olja så kan det vara stopp i bensinfilter eller huvudmunstycke. Oljepumpen kommer att fortsätta mata olja även om det kommer för lite bensin, tills stiftet sotar igen och det går krypströmmar över isolatorn.
Citera
2017-06-19, 04:39
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
en då hade jag redan en ICA-kasse full med defekta tändstift
Sandblästring 2-3 bars tryck, tändstiften blir som nya.
Citera
2017-07-10, 11:33
  #10
Medlem
SnobbenLs avatar
Igensotat , inte helt ovanligt när man kör in en ny cylinder eftersom metallen inte har slitits in så lossnar små partiklar och klumpar ihop sig. Du kan även ha skit i tanken men det är inte det trovärdigaste.

Om du är som jag var när jag var en moppepojke så älskar du att ligga på knä och skruva med moppen. Då kan du plocka isär förgasaren och rengöra noga med t-röd och kompressor. Ta loss tanken skölj ur och häll i bensin och smågrus, sätt på locket och skaka länge eller stoppa in kompressor och håll tätt med en trasa och blås runt gruset så du skrapar loss allt skit.

Ta loss avgasröret, fyll med t-röd och tänd på

Plocka loss cylinder och rengör insidan av cylinder samt topplock och kolv med t-röd och putstrasa. Byt gärna kolvringar och släng in nya packningar före du skruvar ihop. Förvisso kör du original så de kan vara lite overkill men nya packningar är bättre än såna som har pressats ihop och tagits loss.

Om du inte orkar krångla, ta bara loss cylindern och rengör som jag sa och självklart stiftet med. Du behöver inte köpa nytt stift. Det kommer nog lösa problemet.
Citera
2017-07-11, 00:57
  #11
Medlem
Byt tändspole
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback