Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 09:57
  #1
Medlem
Tjenare. Jag har läst en del trådar men eftersom allt känns väldigt osäkert så skapar jag en egen.

Jag är en total amatör asså 0 kunskaper inom Kameror och fotografering men nu är det så att jag börja få lite intresse att börja va ute i naturen och ta lite stjärnbilder såsom vackra stadsbilder och undrar vad ni kan ge mig för tips. Jag vet inte va det är för skillnad på digital kamera, Kompakt kamera, Och systemkamera förutom att utseende skiljer sig. min budget ligger runt 3500-4000kr. Jag har kollat lite på Sony, Canon och nikon, parasonic men som sagt pågrund utav okunnighet så känns allt som grekiska för mig när jag läser om dom. Så jag vore jätte tacksam om ni kunde dra iväg nå tips och behöver ni mer att gå på så tveka inte på att fråga!

/tack på förhand
Citera
2017-06-10, 10:19
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Alla kameror är digitala. Vissa är små och enkla och kallas kompakta andra är lite större och kan byta objektiv m.m. Dom kallas systemkameror.

Märket spelar mindre roll men om du tror att du har ett intresse för foto skulle jag välja en systemkamera. Just för att man kan byta till olika objektiv.

Kika på Nikon D3300 till exempel. En hyfsat avancerad systemkamera för nybörjare.

http://www.ljudochbild.se/test/nikon-d3300
Citera
2017-06-10, 16:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Alla kameror är digitala. Vissa är små och enkla och kallas kompakta andra är lite större och kan byta objektiv m.m. Dom kallas systemkameror.

Märket spelar mindre roll men om du tror att du har ett intresse för foto skulle jag välja en systemkamera. Just för att man kan byta till olika objektiv.

Kika på Nikon D3300 till exempel. En hyfsat avancerad systemkamera för nybörjare.

http://www.ljudochbild.se/test/nikon-d3300


Okej tack så mycket. Ska kolla in den! men att hålla på att byta objektiv och grejer och hur vet man när man ska använda vilket? Tänkte om det är avancerat eller om man lär sig det snabbt Fast det kanske står i manualen man får med?

Sen undrar jag hur är den när man ska knäppa på kvällarna och mot stjärnhimmel?
__________________
Senast redigerad av Cyndom 2017-06-10 kl. 16:43.
Citera
2017-06-11, 08:52
  #4
Medlem
whaks avatar
Jag var på samma nivå som dig när jag köpte mig en Nikon D5300.
Efter att ha kollat mycket tutorials på Youtube och övat mig fram i manuellt läge så tycker jag mig ha tagit små steg frammåt i utveckligen.

Själv har jag ett 18-55 och ett 70-300mm objektiv.

Jag har haft en kompakt kamera också, det är mycket roligare att fota med systemkamera eftersom där är det "bara" din kunskap som sätter begränsningarna.
Citera
2017-06-11, 13:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Jag var på samma nivå som dig när jag köpte mig en Nikon D5300.
Efter att ha kollat mycket tutorials på Youtube och övat mig fram i manuellt läge så tycker jag mig ha tagit små steg frammåt i utveckligen.

Själv har jag ett 18-55 och ett 70-300mm objektiv.

Jag har haft en kompakt kamera också, det är mycket roligare att fota med systemkamera eftersom där är det "bara" din kunskap som sätter begränsningarna.

är det mer värt å lägga på någon 1000 lapp å köpa D5300 istället för d3300 anser du ?
Citera
2017-06-11, 13:42
  #6
Medlem
record-collectors avatar
Kameror har blivit mycket mycket bättre sedan digitalkamerorna kom för några årtionden sedan. Tom de mest avancerade smartphones typ Samsung Galaxy S7 presterar förvånansvärt bra bilder. Sedan är det kanske en viss skillnad mellan att ta en bra stadsbild mot att ta en bra stjärnbild. Att ta det senare kräver både en bra kamera och lite kunskap i fotandets ädla konst.
Citera
2017-06-15, 22:17
  #7
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyndom
är det mer värt å lägga på någon 1000 lapp å köpa D5300 istället för d3300 anser du ?

Nu är jag ingen expert inom området, men för mig var valet enkelt att pröjsa lite mer för 5300 än d3300 främst p.g.a wifi eftersom jag laddar upp bilder ofta online och det är skönt att slippa kör med kabel bara för en bild,
Sedan så är fokuspunkterna bättre på 53:an, sedan är det ett stort plus att batteritiden är bättre också.
33:an har en fast skärm medans 53:an har en rörlig skärm, vilket underlättar när man har kameran i en vinkel där man annars inte kan se.
Citera
2017-06-17, 16:48
  #8
Medlem
swebarbs avatar
Nikon D3300 är ett bra val för nybörjare, sen när man börjar få känn på kameran och vill ta bättre bilder så köper man ett dyrare objektiv helt enkelt.
Citera
2017-06-18, 02:12
  #9
Medlem
crawlys avatar
Jag har mest plåtat med Canon innan, men köpte nyligen en Nikon P900. Mest för att jag ville komma åt den sanslösa zoomen för att ta närbilder på månen, men även för att kunna ta bra bilder på fåglar. Kameran i sig har vanlig automatik och en massa förinställda lägen, men kan även manövreras i helt manuellt läge. Den borde alltså passa dig. Tror dock du får spara ihop ca 1500 till på din budget.

Här är några bilder som visar zoomen (som är lite poängen med denna kamera).
Närbild på månen

Zoomtest som nån filmat
Citera
2017-06-18, 02:28
  #10
Medlem
Kan du så lite om tekniken bakom fotograferande så duger det mesta. Men ett av de stora märkena gör det lättare att köpa till utrustning. Jag rekommenderar att du går en fotokurs för att snabbare komma upp på banan.

Sedan är begagnat inte fel. Men se till att du får rejält billigt pris. Om du lägger mycket pengar så se till att lägga pengarna på objektiet. Canon 15-85 eller liknande är användbart. Generellt skulle jag säga satsa på APS-C och se till att du har brännvidder motsvarande 24-85 eller så i fullformat. Prova dig sedan fram till vad du gillar, en del tycker om vidvinkel, andra tele. Men börja inte med långa telen, det viktiga är att du täcker som jag sa 24-85 mm så klarar du de flesta sitationer. Och tänk på att ju proffsigare utrustning ju mer väger det. Och du måste fråga dig själv hur stor kamera du orkar med. Skall du ha med kameran hela tiden är ju en kompakt inte fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback