Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 08:37
  #1
Avstängd
Om en sådan person går på fri fot vill man ju gärna veta var denne uppehåller sig, finns det någon möjlighet alls att hitta folkbokföringsadressen om den är skyddad men man har personens tidigare adress + fulla namn och personnummer (inklusive 4 sista)? Någon myndighet som eventuellt skulle kunna råka läcka information om man är lite smart?
Citera
2017-06-10, 10:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Om en sådan person går på fri fot vill man ju gärna veta var denne uppehåller sig, finns det någon möjlighet alls att hitta folkbokföringsadressen om den är skyddad men man har personens tidigare adress + fulla namn och personnummer (inklusive 4 sista)? Någon myndighet som eventuellt skulle kunna råka läcka information om man är lite smart?

Jo det går nog men man får gräva runt överallt ganska rejält för att lyckas. Sedan tycker jag inte förövare ska få skyddade uppgifter utan det anser jag ska vara förbehållet BO...
Citera
2017-06-10, 11:49
  #3
Avstängd
Det går inte att göra en fuling och typ ringa Skatteverket och säga "Jag har flyttat från "xx" (gamla adress) men det kommer fortfarande post dit, vilken är satt som folkbokföringsadress hos er?"

Dvs uppge att man är personen själv om man ändå har personnr och dylikt.
Citera
2017-06-10, 12:20
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Det går inte att göra en fuling och typ ringa Skatteverket och säga "Jag har flyttat från "xx" (gamla adress) men det kommer fortfarande post dit, vilken är satt som folkbokföringsadress hos er?"

Dvs uppge att man är personen själv om man ändå har personnr och dylikt.
Varianter av detta är förstås den troligaste vägen fram. Som att söka efter privatpersoner som kan känna till personens adress och behöva betala tillbaka ett lån eller lämna tillbaka en grej eller dylikt.

Kallas normalt för "Social hacking och "Social engineering".
Citera
2017-06-13, 08:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Det går inte att göra en fuling och typ ringa Skatteverket och säga "Jag har flyttat från "xx" (gamla adress) men det kommer fortfarande post dit, vilken är satt som folkbokföringsadress hos er?"

Dvs uppge att man är personen själv om man ändå har personnr och dylikt.

De som får skyddade personuppgifter tilldelas en skyddshandläggare och all kontakt med myndigheten går alltså via handläggaren och inte Skatteupplysningen. Handläggarna på SU kommer bara få upp rödtext vid slagning på person med skydd och sen hänvisa till den handläggare man tilldelats.
Citera
2017-06-16, 11:03
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
De som får skyddade personuppgifter tilldelas en skyddshandläggare och all kontakt med myndigheten går alltså via handläggaren och inte Skatteupplysningen. Handläggarna på SU kommer bara få upp rödtext vid slagning på person med skydd och sen hänvisa till den handläggare man tilldelats.

Hm.. Så hur ska man göra egentligen? Är det helt omöjligt?
Citera
2017-06-16, 18:48
  #7
Avstängd
Ta reda på vad en av hans kompisar heter, ring någon annan han känner och utge dig för att vara han och be om nummer för att swisha en skuld!
Eller en version av det
Citera
2017-06-30, 14:26
  #8
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar finnas många exempel på att kriminella/mördare(typ återvändande isis-idioter) har betydligt lättare att få skyddade personuppgifter än offren för dessa dåd.

Konstig utveckling det här! Faktaresistent vänstergökspolitik i dess esse?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback