Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-10, 01:36
  #1
Medlem
rhymenoceross avatar
Nu gör jag inte det. Tror knappt jag har några.

Men om jag skulle köra igång ett överambitiöst projekt och börja fota i smyg, osv, men ändå stå för att det är JAG som skriver sådana förfärligheter som bryter mot svenska lagar på själva sidan, så åker jag ju dit - eller hur? Vi har ju känsliga lagar här. Men hur fan blir det om servern ligger i USA? Åker man ändå dit, eftersom man på svensk mark har skrivit förfärligheterna och man står för åsikterna? Hur blir det då om man lägger till ett sekretesskydd, så att ens namn inte syns vid kontroll av domän, fast ändå på webbsidan?

Vi gör det enklare: om jag vill börja blogga om olika "äckliga folkgrupper" som bor nära mig, men inte åka dit i en svensk domstol för trakasserier, även om servern ligger i USA - hur långt kan jag gå då? Måste jag vara anonym på sidan och lägga till sekretess?

För jag skulle fan vilja börja blogga, men om saker som är viktiga för mig. Och då kanske man "sårar" eller "kränker" någon öm själ. Men kan jag då stolt stå för att jag har skrivit grejerna på sidan, med namn (johannilsssonsblogg.com), med signatur (Johan Nilsson) samt skita i det jäkla sekretesskyddet eftersom servern står i USA?

Hur resonerar man logiskt kring detta? För för mig så krockar man vilken väg man än tar, förutom om man tar bort sitt namn ur ekvationen. Men då står man ju inte riktigt för sina åsikter.

Borde det inte i grund och botten vara lugnt med namn på sidan, signatur och ingen sekretess på domän, så länge servern står på "American soil"?
Citera
2017-06-10, 11:00
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
DU får skriva nästan vad som helst, så länge du inte pekar ut någon.
Enligt lagen är det stor skillnad på:
-Flashback suger!
-Vissa nätforum suger!

Bilderna är värre, då pekar du verkligen ut folk!
Citera
2017-06-14, 10:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
DU får skriva nästan vad som helst, så länge du inte pekar ut någon.
Enligt lagen är det stor skillnad på:
-Flashback suger!
-Vissa nätforum suger!

Bilderna är värre, då pekar du verkligen ut folk!

Om man pixlar ansiktet då?
Citera
2017-06-14, 11:04
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Tror du hamnar i klistret ändå. Det spelar ingen roll vart du har servrarna står om du har ett innehåll på svenska, riktar dig mot svenskar och hänger ut dina grannar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback