Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 21:48
  #1
Medlem
Nastyboobs avatar
Jag har ett arkadskåp som jag kör Launchbox på som frontend.
Programmet är installerat, modifierat och funkar som det ska, även alla knappkommandon är bytta till mina arkadknappar både för spelande och navigerande i menyerna.

Det som är riktigt bra är ju att eftersom jag kan navigera mig med hjälp av mina spakar och knappar på arkaden så slipper jag ju ha ett tangentbord kopplat till arkaden hela tiden.

MEN, tyvärr så har Launchbox inte fått till en inställning ännu som gör att jag kan gå ur en emulator via mina knappar på arkaden, utan jag tvingas använda mig utav ESC på tangentbordet.
(Jag har även vart i kontakten med utvecklarna av LB. och det beklagade att det inte finns en lösning till detta i dagsläget, men att det är på gång).

Hursomhelst, deras förslag var att använda mig utav Autohotkey och göra ett skript som gör att jag kan koda en utav mina knappar att fungera som ESC.

Autohotkey va inte sådär bara att komma igång med om man inte har vana att göra skript.

Finns det nåt program som enkelt kan låta mig skifta knappar från tangentbord till gamepad? Jag antar att meningen med AHK är att man enkelt kan köra provisoriska skript utan att krångla med att flytta knappar permanent. Men i mitt fall så har jag ju en dator till att enbart köra min arkad. Om jag skulle förlora ESC från tangentbord permanent så skulle det inte göra nånting.
Citera
2017-06-10, 09:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyboob
Jag har ett arkadskåp som jag kör Launchbox på som frontend.
...
Det framgår inte tydligt om du varit händig och byggt/konstruerat något själv, men i så fall kan jag komma med dessa tips/"fantasier":

En vanlig PC accepterar (av nån anledning?) "hur många tangentbord som helst" samtidigt.

Dvs har du en ledig USB-port så kan du lätt ansluta ett tangentbord till, specialmonterat för detta ändamål.

Det finns t.ex små och billiga silikontangentbord som jag kan föreställa mig monterat inne i en trälåda och med en pinne/"knapp" som gör att man bara når <esc>-knappen.

Jag äger en handhållen bar-code-scanner(streckkodsläsare) med "pistolhandtag" som uppträder som ett tangentbord för PC. Även den kan jag föreställa mig monterat genom ett hål i en låda så att avtryckaren bara kan skicka escape.

Och i alla fall i teorin så kanske du har uppfunnit en storsäljare! Ett usb-tangentbord med bara en enda knapp och med tillhörande macro-/hot-key-/driver.
Citera
2017-06-10, 09:55
  #3
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback