Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 21:29
  #1
Medlem
Man får enligt lag registrera inköp från kalenderåret företaget startade och året dessförinnan.
Snart ska jag starta upp enskild firma. Och jag har köpt dator, kamera, kontorsartiklar m.m. som ska registreras som inköp till företaget.
Hur går det till när detta görs? Görs det vi registreringen eller i bokföringen när registrering är klart?
Tror jag kommer använda mig utav Visma, om ni inte har andra tips på enkla bra bokföringsprogram.

Känner ni till andra trådar ang detta, länka dem gärna!

Tacksam för alla svar.
Citera
2017-06-10, 01:41
  #2
Medlem
Du gör det i bokföringen när du börjar bokföra. 2018 för EK/HB eller 2393/2893 för AB i kredit och erforderliga kostnads- och momskonton i debet.
Citera
2017-06-10, 14:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxymoxy
Man får enligt lag registrera inköp från kalenderåret företaget startade och året dessförinnan.
Snart ska jag starta upp enskild firma. Och jag har köpt dator, kamera, kontorsartiklar m.m. som ska registreras som inköp till företaget.
Hur går det till när detta görs? Görs det vi registreringen eller i bokföringen när registrering är klart?
Tror jag kommer använda mig utav Visma, om ni inte har andra tips på enkla bra bokföringsprogram.

Känner ni till andra trådar ang detta, länka dem gärna!

Tacksam för alla svar.

Kolla lite extra på om du för dra momsen på inköp som du gjort innan du blev momsregistrerad, jag minns att jag hade något krångel där i början.
Citera
2017-06-10, 18:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Kolla lite extra på om du för dra momsen på inköp som du gjort innan du blev momsregistrerad, jag minns att jag hade något krångel där i början.

Jag pratade med skatteverket, står även på deras hemsida att inköp gjorda året vid företagets start och året innan får registreras.
Citera
2017-06-10, 21:17
  #5
Medlem
Ingen annan som vet något?
Citera
2017-06-12, 22:49
  #6
Medlem
Snälla, jag behöver hjälp, tips och ideér.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback