Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 20:38
  #1
Medlem
Är förvirrad över hur det funkar med skatter i denna lite speciella situation. Har ringt skatteverket men "köplatserna är slut" hela tiden.

Det är så att jag är student och ser fram emot en luspank sommar.. men nu har jag blivit erbjuden ett deltidsjobb av ett utländskt företag. Jag jobbar då hemma vid datorn och de skickar ca 14000 kr per månad till mitt paypalkonto. Kruxet är att de vill att jag ska skriva på ett papper där det står att jag är en helt fristående konsult och därmed själv ansvarar för precis alla skatter och avgifter. De vill inte behöva ansvara för att skicka in några papper eller redovisa någonting eller bli kontaktade av skatteverket (det är ingenting skumt eller olagligt de pysslar med utan de vill nog bara göra det lätt för sig eftersom de har enormt många anställda, i typ jordens alla länder).

Hur kan jag ta detta jobbet rent skattejuridiskt? Jag vill vara på den säkra sidan och avstår hellre än att riskera att skatteverket blir sura på mig... Jag funderar på om jag kan starta enskild firma och "fakturera" företaget? Funkar det fast jag inte egentligen skickar någon faktura? Egentligen är jag ju mer timanställd, fast jag själv ska stå för semersterersättning, sociala avgifter moms och skatt. Har också läst om något som heter socialförsäkrningsavtal, men det verkar lite som att det bara gäller när både arbetsgivare och arbetstagare är utländska? Någon som har koll på det?

Sen undrar jag om jag ska betala någon moms på min timlön? Det är ett företag utanför EU det gäller.

Hoppas någon kan svara så jag slipper spendera sommaren fattig som en kyrkråtta!
Citera
2017-06-09, 20:54
  #2
Medlem
Det här låter ju ytterst skumt.
Ska du betala arbetsgivaravgifter, registrera bolag och gud vet vad blir det ingen stor förtjänst för dig för ett par tre månaders jobb.

Betalt via paypal, är det någon säljartjänst detta?
Citera
2017-06-09, 20:55
  #3
Medlem
Citat: