Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 20:38
  #1
Medlem
Är förvirrad över hur det funkar med skatter i denna lite speciella situation. Har ringt skatteverket men "köplatserna är slut" hela tiden.

Det är så att jag är student och ser fram emot en luspank sommar.. men nu har jag blivit erbjuden ett deltidsjobb av ett utländskt företag. Jag jobbar då hemma vid datorn och de skickar ca 14000 kr per månad till mitt paypalkonto. Kruxet är att de vill att jag ska skriva på ett papper där det står att jag är en helt fristående konsult och därmed själv ansvarar för precis alla skatter och avgifter. De vill inte behöva ansvara för att skicka in några papper eller redovisa någonting eller bli kontaktade av skatteverket (det är ingenting skumt eller olagligt de pysslar med utan de vill nog bara göra det lätt för sig eftersom de har enormt många anställda, i typ jordens alla länder).

Hur kan jag ta detta jobbet rent skattejuridiskt? Jag vill vara på den säkra sidan och avstår hellre än att riskera att skatteverket blir sura på mig... Jag funderar på om jag kan starta enskild firma och "fakturera" företaget? Funkar det fast jag inte egentligen skickar någon faktura? Egentligen är jag ju mer timanställd, fast jag själv ska stå för semersterersättning, sociala avgifter moms och skatt. Har också läst om något som heter socialförsäkrningsavtal, men det verkar lite som att det bara gäller när både arbetsgivare och arbetstagare är utländska? Någon som har koll på det?

Sen undrar jag om jag ska betala någon moms på min timlön? Det är ett företag utanför EU det gäller.

Hoppas någon kan svara så jag slipper spendera sommaren fattig som en kyrkråtta!
Citera
2017-06-09, 20:54
  #2
Medlem
Det här låter ju ytterst skumt.
Ska du betala arbetsgivaravgifter, registrera bolag och gud vet vad blir det ingen stor förtjänst för dig för ett par tre månaders jobb.

Betalt via paypal, är det någon säljartjänst detta?
Citera
2017-06-09, 20:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odonianen
Är förvirrad över hur det funkar med skatter i denna lite speciella situation. Har ringt skatteverket men "köplatserna är slut" hela tiden.

Det är så att jag är student och ser fram emot en luspank sommar.. men nu har jag blivit erbjuden ett deltidsjobb av ett utländskt företag. Jag jobbar då hemma vid datorn och de skickar ca 14000 kr per månad till mitt paypalkonto. Kruxet är att de vill att jag ska skriva på ett papper där det står att jag är en helt fristående konsult och därmed själv ansvarar för precis alla skatter och avgifter. De vill inte behöva ansvara för att skicka in några papper eller redovisa någonting eller bli kontaktade av skatteverket (det är ingenting skumt eller olagligt de pysslar med utan de vill nog bara göra det lätt för sig eftersom de har enormt många anställda, i typ jordens alla länder).

Hur kan jag ta detta jobbet rent skattejuridiskt? Jag vill vara på den säkra sidan och avstår hellre än att riskera att skatteverket blir sura på mig... Jag funderar på om jag kan starta enskild firma och "fakturera" företaget? Funkar det fast jag inte egentligen skickar någon faktura? Egentligen är jag ju mer timanställd, fast jag själv ska stå för semersterersättning, sociala avgifter moms och skatt. Har också läst om något som heter socialförsäkrningsavtal, men det verkar lite som att det bara gäller när både arbetsgivare och arbetstagare är utländska? Någon som har koll på det?

Sen undrar jag om jag ska betala någon moms på min timlön? Det är ett företag utanför EU det gäller.

Hoppas någon kan svara så jag slipper spendera sommaren fattig som en kyrkråtta!

Upplägget verkar innefatta att du skall utföra något åt din uppdragsgivare i egenskap av egen företagare. Sålunda erfordras företag med F-skatt. Utförs arbetet i Sverige gäller vanlig moms också.
Citera
2017-06-09, 21:05
  #4
Medlem
SvartChilis avatar
Du kommer inte att tjäna någonting på detta. De tror kanske att du redan är en egen företagare. Mycket krångel och kostnader för ett sommarjobb. Rena förlusten.
Försök hitta ett vanligt enkelt jobb med timlön istället, som andra studerande sommarjobbare.
Citera
2017-06-09, 21:22
  #5
Medlem
Skumt är det inte egentligen, det är ett välkänt företag inom "jobba hemifrån" sektorn och det jag ska göra är inget moraliskt tveksamt eller så.

Några stora pengar kommer jag inte tjäna, det förstår jag ju. Men när jag använder kalkyler på olika webbsidor så får jag fram att jag bör få ut mellan 6000 och 9000 i månaden. Vilket är bättre än ingenting för 20 timmar i veckan. Det är ju samma nivå som studiemedlet iaf. Nån som vet vilken av dessa siffror som stämmer?

Det är en klar fördel för mig att jag kan jobba just hemifrån och välja mina egna timmar, eftersom jag kommer att ha andra åtaganden under sommaren. Det här med krånglet att starta företag, kanske inte gör så mycket heller då jag tar examen i vinter och då möjligtvis kommer att vilja starta eget ändå.

Kan detta stämma:
Om jag betalar moms så blir denna 25%, enligt mina beräkningar 2800/månad, då blir det kvar 11 200. Sen enligt www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl blir det:

Att fakturera, exkl. moms 11 253 kr
Sociala avgifter 28,97% 2 433 kr
Kompensation för tjänstepension 420 kr
Kompensation för ej betald semester 900 kr
Firmans övriga kostnader, exkl. moms 0 kr
Kvar till "lön" före skatt 7 500 kr

7500 sek/mån får jag ut?
Citera
2017-06-09, 21:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Upplägget verkar innefatta att du skall utföra något åt din uppdragsgivare i egenskap av egen företagare. Sålunda erfordras företag med F-skatt. Utförs arbetet i Sverige gäller vanlig moms också.

Tack för tydligt svar!
Citera
2017-06-09, 22:21
  #7
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odonianen
Kan detta stämma:
Om jag betalar moms så blir denna 25%, enligt mina beräkningar 2800/månad, då blir det kvar 11 200. Sen enligt www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl blir det:

Att fakturera, exkl. moms 11 253 kr
Sociala avgifter 28,97% 2 433 kr
Kompensation för tjänstepension 420 kr
Kompensation för ej betald semester 900 kr
Firmans övriga kostnader, exkl. moms 0 kr
Kvar till "lön" före skatt 7 500 kr

7500 sek/mån får jag ut?

Det stämmer om du vill jämföra med en vanlig anställning.
Tjänstepension och semesterersättning är normalt ingen kostnad som enskild företagare, utan du bör avsätta dessa pengar självmant för att kompensera för att du inte normalt inte har någon tjänstepension eller betald semester som en vanlig arbetare har.

Det låter som detta kommer vara enda inkomsten i år?
Isf kommer skatten du kommer få betala vara låg runt 10% efter alla jobbavdrag.

Går du ur kyrkan sparar du ett par kronor extra om du inte vill sponsra dem längre.
Citera
2017-06-09, 22:24
  #8
Medlem
Eller så skriver du på kontraktet med företaget men skiter i att skatta.

Sen plockar du ut pengar från ditt paypal konto efter behov. Så små summor kommer inte uppmärksammas.
Citera
2017-06-12, 10:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Utförs arbetet i Sverige gäller vanlig moms också.


För att förtydliga, jag ska alltså betala moms trots att inkomsten "faktureras" från ett företag utanför EU?
Citera
2017-06-12, 10:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odonianen
För att förtydliga, jag ska alltså betala moms trots att inkomsten "faktureras" från ett företag utanför EU?
Om arbetet utförs i Sverige blir det så.
Citera
2017-06-12, 10:34
  #11
Medlem
Jag ringde skatteverket, de berättade att tjänar jag under 18000 så behöver jag inte redovisa någonting. Stämmer det verkligen?

Om det är så, kan jag då jobba en månad, ta ut 14000 skattefritt.. sen om jag får vara kvar och jobba fler månader, starta egen firma och börja redovisa allt därefter?

Eller blir det då till att gå tillbaka och skatta för de ursprungliga 14000 också? För i så fall skulle jag alltså i princip tjäna mindre på att jobba två månader (få ut ca 6500 + 6500), än att jobba en enda och få ut 14000?
Citera
2017-06-17, 19:34
  #12
Medlem
meatandmoss avatar
Kolla Firmify eller liknande.
Då kan du släppa allt regelverk och starta företag.
På deras hemsida kan du räkna ut hur mycket du får.
De tar mellan 2-6 % av fakturerad summa. OCh här är väl kruxet, du behöver dem för lönen men de vill ju betala till paypal.

Jag gjorde ett likanande jobb. Firmify löste det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback