Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 20:12
  #1
Medlem
Pajosvs avatar
Elizabeth Eaton "Connie" Converse föddes 3 augusti 1924 i Laconia, New Hampshire i nordöstra USA. Hon växte upp i en sträng Babtist-familj och hennes mor ansågs vara musikalisk. Connie Converse började studera på Concord High School, där hon fick flera akademiska utmärkelser. Efter två års studier flyttade Converse till New York. Under 1950-talet arbetade hon för ett Photo Offset-tryckeri i New Yorks Flatiron District och hon bodde i Greenwich Village.

Hon började kalla sig Connie, ett smeknamn som hon hade fått i New York. Connie började att skriva musik som hon sedan framförde på gitarr för sina vänner.

1961 när Bob Dylan flyttade till Greenwich Village i New York lämnade Connie New York och flyttade till Ann Arbor, Michigan där hennes bror Philip Converse var professor i statsvetenskap vid University of Michigan. 1963 arbetade Connie som sekreterare ett tag och och skrev även för tidningen ”Journal of Conflict Resolution”. Hela tiden fortsatte hon att spela för sina vänner.

1973 drabbades hon av utbrändhet och blev deprimerad. Hon fick också genomgå hysterektomi, en operation där livmodern tas bort. Hennes vänner och kollegor samlade ihop pengar för att bekosta en sex månader lång resa till England för Connie.

Under augusti 1974, när hon hade fyllt 50 år, skrev hon flera brev till familj och vänner, där hon nämnde hon ville att skapa ett nytt liv någon annanstans.

Man trodde att hon hade åkt på en årlig familjetur till en sjö med familjen, men när breven hade levererats hade Connie redan packat sina ägodelar i sin Volkswagen ”Bubbla” och åkt iväg, desillusionerad över hur hennes liv hade blivit. I ett av breven skrev hon "Låt mig gå. Låt mig vara om jag kan. Låt mig inte vara om jag inte kan.”

Elizabeth Eaton "Connie" Converse har aldrig hörts av sedan dess. Om hon är i livet så fyller hon 93 år i augusti.

Hennes musik räknas som en av de tidiga i singer/songwriter-genren. En del har jämfört henne som en kvinnlig motsvarighet till Bob Dylan.

Converse gjorde sina inspelningar sin lägenhet, och i sin väns kök. Hon skrev skrämmande, vackra låtar med en poetisk ärlighet och melodisk sofistikering som skilde henne ifrån de andra sångarna i Greenwich Village.

Hennes skivor har släppts i nutid:

How Sad, How Lovely (2009)
How Sad, How Lovely (2015)
Connie's Piano Songs (2014)
Citera
2017-06-10, 14:04
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Connie Converse?

Tack för en intressant trådstart. Ytterligare ett olöst försvinnande.

Connie Converse och hennes försvinnande har jag tidigare läst om.

Återigen många frågor men inga svar. Vart tog hon vägen i augusti 1974? Hur länge levde hon efter att hon ville skapa sig ett nytt liv? Kan hon fortfarande vara i livet? I s f skulle hon vara 93 år.

The Story of Connie Converse.

Citat:

"Connie was outspoken, brave and wildly independent. She was also tremendously talented. In seventh grade, her poem about Abraham Lincoln turned up in the local paper. Later, a plasticine statue she made of Christopher Columbus surveying the ocean went on display at the Concord Public Library. The night she graduated from high school — as valedictorian, naturally — Connie won eight of the 12 achievement awards, sending ripples of envious groans throughout the audience and embarrassing her pious, modest parents."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback