Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-10, 17:39
  #13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Dels det, dels är automaterna inställda så att de skall lämna ut så få sedlar som möjligt. Vad gäller nya/gamla sedlar vet jag att bankomat.se har klickruta i sin karta så man kan se vilka bankomater som faktiskt har de nya sedlarna, gissningsvis har alla bytt vid det här laget - var lääänge sedan jag fick en gammal hundring tillbaks som växel ens.

Då är mynten en betydligt jobbigare historia, lyckats få bort alla gamla mynt men får oftast fortfarande gamla i växel trots att det är under 3 veckors giltighet kvar på dem, riksbanken borde ta kostnaden för inväxlingen så de försvinner.
Det verkar som att jag varken får gamla sedlar eller gamla mynt längre. Folk här uppe måste ha växlat in de flesta redan.

Jag har också alltid tyckt att man skulle kunna få ta ut lägre valörer i bankomaten. Men nu har jag i alla fall fått en hyfsad förklaring till varför det inte är så.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-06-10 kl. 17:42.
Citera
2017-06-11, 14:00
  #14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det skulle bli för mycket hantering.

I Tyskland funkar det ju uppenbarligen.

Där kan man ju ta ut valörer ur bankomaten på allt mellan 5 och 200 eurossedlar.
Citera
2017-06-11, 17:00
  #15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
I Tyskland funkar det ju uppenbarligen.

Där kan man ju ta ut valörer ur bankomaten på allt mellan 5 och 200 eurossedlar.

Tyskland är ett betydligt mer civiliserat land, man har haft sin beskärda del av problem och vet att uppskatta kontanter. Hade svenska folket varit likadana så hade inte bankerna / riksbanken kunnat slå blå dunster i folket utan då hade man krävt och använt kontanter i mycket större utsträckning även här.
Citera
2017-06-11, 19:09
  #16
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tyskland är ett betydligt mer civiliserat land, man har haft sin beskärda del av problem och vet att uppskatta kontanter. Hade svenska folket varit likadana så hade inte bankerna / riksbanken kunnat slå blå dunster i folket utan då hade man krävt och använt kontanter i mycket större utsträckning även här.
Det var en intressant synpunkt. Ja, jag har ju förstått att andra länder inte alls har lika bråttom att avveckla kontanterna. Synd att vi ska ha det här i Sverige.
Citera
2017-06-13, 13:04
  #17
Medlem
Fast jag ser hellre att man fick tusenlappar i bankomaten, ibland är ju femhundringarna slut och då kan man få en massa hundringar eller tvåhundringar istället.
Citera
2017-06-13, 15:22
  #18
Medlem
Skorzenys avatar
Själv ser jag ingen mening med att kunna ta ut en tusenlapp i bankomaten, köper aldrig någonting som kostar så mycket som tusen kr.
Men om andra personer tycker att behovet finns, så visst varför inte.
Citera
2017-06-13, 23:39
  #19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Själv ser jag ingen mening med att kunna ta ut en tusenlapp i bankomaten, köper aldrig någonting som kostar så mycket som tusen kr.
Men om andra personer tycker att behovet finns, så visst varför inte.

Just tusenlappen är lite skum måste jag säga, allt snack om kontanter och rånrisk - tar man bort tusenlappen så halverar man i ett slag fysiskt möjligt rånbyte rent volymmässigt/viktmässigt.

På så sätt kan vi vanliga svenssons få fortsätta behålla våra kontanter - knappt ens sett en av de nya "dagsedlarna", sådana brukar associeras med kriminella.
Citera
2017-06-30, 02:59
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Borde det inte det var en bra sak att man även skulle kunna ta ut 20 och 50 kronors sedlar i bankomater?
Det är ju oftast med dessa mindre valörer som man behöver betala med när man betalar kontant.
I dagens vågar man ju inte ta ut hundralappar ur bankomaterna för då får man ju alltid en av den gamla sorten som snart går ut.
Så 200- kronors sedlar är den lägsta valör man tar ut i bankomater nu för tiden.
Men som sagt 20 och 50 kronors sedlar i bankomater hade varit väldigt praktiskt.
jo och bankomaterna skulle fyllas med 20 och 50 lappar också så skulle dom behöva en stor bankomat :P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback