2017-06-09, 19:56
Medlem
Tjao!

Har alltid velat ha en liten egen studio och kunna göra musik, intresset har alltid svalnat pga dåliga piratkopierade program och dåliga mickar etc...

Tänkte köpa hem detta ikväll

http://i.imgur.com/yNEQG8i.png

Några inputs på något jag bör fundera på att byta? Har tänkt köpa till olika VST till cubase med tiden.

Jag kommer inte specifiera mig på någon musikstil, så om cubase funkar till allt från akustisk till rap till house är det ett stort +!
Citera
2017-06-09, 20:04
Medlem
Byt ut Cubase mot svenskt program:

https://www.propellerheads.se/en/reason
Citera
2017-06-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

Varför? För att det är svenskt eller någon annan anledning?
Citera
2017-06-09, 20:48
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas

Jag håller inte med. Reason är ett välbyggt och roligt program men jag skulle förorda Cubase (eller Logic om man råkar ha en bra mac liggandes).

Har hört att möjligheten börjar komma att få externa pluggar även till Reason men det har annars varit svagheten och en rätt så duktig sådan.

I övrigt reagerar jag på det keyboard du valt. Vet inte vad du spelar in men personligen hade föredragit ett större, helst 88 tangenters. Spelar du in piano är det värt det, liksom att lägga lite extra pengar på att få riktig hammarfunktion på tangenterna.

Ljudinterfacet ser bra ut men jag vet inte ljudkvaliten det levererar. Bör dock räcka gott så länge.
Citera
2017-06-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag håller inte med. Reason är ett välbyggt och roligt program men jag skulle förorda Cubase (eller Logic om man råkar ha en bra mac liggandes).

Har hört att möjligheten börjar komma att få externa pluggar även till Reason men det har annars varit svagheten och en rätt så duktig sådan.

I övrigt reagerar jag på det keyboard du valt. Vet inte vad du spelar in men personligen hade föredragit ett större, helst 88 tangenters. Spelar du in piano är det värt det, liksom att lägga lite extra pengar på att få riktig hammarfunktion på tangenterna.

Ljudinterfacet ser bra ut men jag vet inte ljudkvaliten det levererar. Bör dock räcka gott så länge.

Yeah det är pianot som är den stora frågan just nu. Längesedan jag spelade piano, så att lägga slingor, göra beat osv är väl på agendan först, men visst hade det varit roligt att kunna spela riktig piano, men 49/61 tangenter borde väl ändå räcka då? Har du något specifikt att rekommendera?
Citera
2017-06-09, 21:41
Citat:
Ursprungligen postat av greentet
Yeah det är pianot som är den stora frågan just nu. Längesedan jag spelade piano, så att lägga slingor, göra beat osv är väl på agendan först, men visst hade det varit roligt att kunna spela riktig piano, men 49/61 tangenter borde väl ändå räcka då? Har du något specifikt att rekommendera?

För det ändamålet har du hittat en bra produkt. Övrigt är overkill om du ska spela in faktiskt piano och den känslighet det kräver. I den prisklassen om du vill ha mer tangenter och lite pads och annat skoj skulle jag kolla på denna:

https://www.thomann.de/se/nektar_impact_lx49_2.htm

Kolla ordentligt att den funkar bra med den DAW du ska köra, om det nu blir Cubase. Har inte orkat leta igenom den infon. Annars är du ju inte så hjälpt av alla pads och reglar och rattar vilket annars kan vara skönt. Att kontrollera saker med händerna klart att föredra över muspekare imho.
Citera
2017-06-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
För det ändamålet har du hittat en bra produkt. Övrigt är overkill om du ska spela in faktiskt piano och den känslighet det kräver. I den prisklassen om du vill ha mer tangenter och lite pads och annat skoj skulle jag kolla på denna:

https://www.thomann.de/se/nektar_impact_lx49_2.htm

Kolla ordentligt att den funkar bra med den DAW du ska köra, om det nu blir Cubase. Har inte orkat leta igenom den infon. Annars är du ju inte så hjälpt av alla pads och reglar och rattar vilket annars kan vara skönt. Att kontrollera saker med händerna klart att föredra över muspekare imho.

Ser najs ut, och skall funka med de flesta DAW's. Såg dock att den endast har USB och ej MIDI/in-ut, gör det någon skillnad?
Citera
2017-06-09, 23:25
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Ser bra ut, såklart lite beroende på vad du vill göra men det är en god start.

Skulle rekommendera att du i nästa steg investerar i en dynamisk mikrofon också, blir inte lika bra om du ska spela in allt med kondensator.
Citera
2017-06-10, 10:54
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Ser bra ut, såklart lite beroende på vad du vill göra men det är en god start.

Skulle rekommendera att du i nästa steg investerar i en dynamisk mikrofon också, blir inte lika bra om du ska spela in allt med kondensator.

Baserat på vaddå? Du får nog utveckla vad du menar med det, särskilt när TS inte har jättevana av inspelning.
Citera
2017-06-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greentet
Varför? För att det är svenskt eller någon annan anledning?
Bäst är väl att läsa på och köra testversionen och se om det passar ens personliga preferenser.
De har en massa OOB native plugins man får på köpet, och senaste versionen öppnar också för VST's.
Ett bra val för nybörjare med liten budget.
Citera
2017-06-11, 14:02
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tycker det ser bra ut. Jag har använt Cubase sedan det kom till Atari och tycker att det på det stora hela är ett bra program. Bl a följer det med några riktigt bra syntar så att du kan börja göra musik direkt. Jag tycker dock att det finns andra program som är bättre för den som jobbar mycket med loopar eller ren dansmusik/techno som bygger mycket på repetition.

Nästa grej att investera i borde väl vara monitorer/högtalare om du inte redan har det. Det blir jobbigt med lurar i längden, samt att se om du behöver behandla rummet där du spelar in för att det ska funka på ett bra sätt att spela in akustiskt och lyssna i högtalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in