Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-20, 22:08
  #25
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
Har sett henne ett antal gånger både på jobbet och privat. Känns som att hon antingen är mer avslappnad nu för tiden eller att jag kanske bara känner och förstår henne bättre, eller båda. Men jag gillar att vara med henne mer och mer och det känns som att hon också gillar att ses. Senast vi sågs var igår och jag kunde inte ens få ur mig något halvdant om att jag gillar att umgås med henne. Lutar mot att jag kanske måste ha någon sorts sådan dialog i skriftlig form om jag ska våga säga någonting alls.

Kände mig förstås glad inför det, hon bjöd in mig. När vi sågs kändes det också bra men som sagt så känner jag mig väldigt handlingsförlamad. Pratade lite och såg på någon dokumentär. Hon låg i soffan en bit bort och jag funderade på att försöka flytta närmare men vågade inte. Samma sak med att få ur mig någonting vettigt, har fortfarande inte lyckats säga att jag gillar att umgås än mindre än att jag tycker om att vara med henne. Har också funderat på det du sa om att hålla hand och att det var neutralt. Jag tror inte hon skulle avvisa mig om jag skulle göra det men jag har ändå en "tänk om"-tanke i bakhuvudet, föreställer mig att hon skulle fråga vad jag håller på eller något sånt. Fast det inser jag i skrivande stund jag nog skulle klara av så jag vet inte riktigt var problemet ligger. Men "tänk om"-tanken är väl samma för alla närmanden. Tänk om jag säger något och hon bara tycker jag är konstig, eller något sånt. (jag var en sån som ryggade tillbaka för kroppskontakt under ett antal år i tonåren och även om jag inte alls är skygg eller "rädd" längre så känns all kroppskontakt ändå intim på något sätt).

Återigen stort tack för svaren. Har ingen annan att prata med sånt här om och på egen hand känner jag mig ganska lost i mina egna tankar.
Om det var igår ni sågs kan du ju skriva till henne nu och säga att det var fint att ses, och fråga hur hennes dag har varit eller något. Tänk inte så mycket på vad du "borde" gjort, utan fokusera mer på var du befinner dig just nu: vad kan du göra för att bekräfta i efterhand, hur kan du återkoppla, hur kan du fortsätta kontakten? Nu vet jag inte hur er kontakt ser ut mellan gångerna ni ses, men om du är intresserad av henne är ju ett sätt att visa det på just att ta initiativ till att skriva/prata. Om du nu känner att du kan uttrycka dig i skrift, så se till att göra det.

Sedan tänker jag att du har en förmåga att uttrycka dig och hur du känner, så se till att använda den mot henne också! Om du blev glad av att hon frågade om ni skulle ses kan du ju helt enkelt besvara det med "vad glad jag blir av att du frågar, träffar dig gärna!". Behöver inte vara så komplicerat, utan handlar nog mest om att vänja sig vid det sättet att kommunicera på.

Gällande kroppskontakt kan det såklart vara olika "intimt" för olika personer, om du är osäker kan du ju bara sträcka fram din hand och fråga ("hålla hand?"). Om du hamnar i en sån "soffsituation" igen kan du ju antingen säga typ "åh, jag vill också ligga ner!"/"vad skönt att ligga ner! Får jag plats också?" och hoppas att hon gör plats åt dig, eller föreslå att hon ska ligga med huvudet i ditt knä eller något.

Om hon skulle fråga vad du håller på med när du kommer med förslag, försök att inte ta det så hårt. Oavsett vilken respons du får kommer du ju veta lite mer vad hon är okej med och inte. Och istället för att se det som något 'jobbigt' kan du ju se det som en möjlighet att prata om det ("gillar du inte att hålla hand/whatever?").
Citera
2017-06-20, 23:10
  #26
Medlem
Wheatleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix

Brukar hålla viss kontakt på snapchat men tycker hon är svår att få tag på vare sig på messenger eller snapchat, kan ta lång tid mellan svaren ofta. Vilket också spär på min osäkerhet, iallafall ibland. Förmodligen också inget, för de gånger det är jag som inte svarar så låter hon mig veta det s.a.s. Funkar bättre att ha kontakt "in person" än övrigt känns det som.

Hon har haft planer på att resa bort under semestern men varit osäker på om hon velat det så jag skrev nyss att jag hoppades hon skulle vara kvar hemma för att jag gillar henne och att umgås med henne. Hade hoppats och kanske nästan förväntat mig något tillbaka men fick i princip bara lite kort att "det var ju fint sagt". Lägger nog ingen värdering i det ännu tror jag.

Tycker det känns lite tillgjort att säga att man blir glad bara sådär, men jag förstår hur du menar. Samma sak med "hade varit skönt att ligga ner". Däremot det med möjlighet att prata om det tycker jag lät bra, typ "gillar du inte att hålla hand".
Citera
2017-06-21, 12:47
  #27
Avstängd
moluskens avatar
Du får väl bara träna på att övervinna din rädsla. Det kan vara jobbigt, tog mig typ 30 dejter innan jag vågade gå in för pussen och kanske 10 till för att gå vidare till sex. Men ta ett steg i taget och träna på att göra saker du inte är bekväm med lite hela tiden.
Citera
2017-06-23, 14:56
  #28
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
Hon har haft planer på att resa bort under semestern men varit osäker på om hon velat det så jag skrev nyss att jag hoppades hon skulle vara kvar hemma för att jag gillar henne och att umgås med henne. Hade hoppats och kanske nästan förväntat mig något tillbaka men fick i princip bara lite kort att "det var ju fint sagt". Lägger nog ingen värdering i det ännu tror jag.
Om du redan visste att hon känt sig osäker inför det kunde du ju frågat hur det kändes med det nu? Du gillar ju att umgås med henne oavsett om hon åker på semester eller inte liksom.
Citera
2017-06-25, 10:33
  #29
Medlem
Wheatleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molusken
Du får väl bara träna på att övervinna din rädsla. Det kan vara jobbigt, tog mig typ 30 dejter innan jag vågade gå in för pussen och kanske 10 till för att gå vidare till sex. Men ta ett steg i taget och träna på att göra saker du inte är bekväm med lite hela tiden.

Det var länge. Tyckte du/ni inte det var konstigt, eller att ni inte blev bara kompisar? Fler än en i tråden har menat att om jag inte gör någonting snart så kommer hon tröttna. T.o.m jag tycker nästan det känns utdraget att jag inte vågar något.

Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Om du redan visste att hon känt sig osäker inför det kunde du ju frågat hur det kändes med det nu? Du gillar ju att umgås med henne oavsett om hon åker på semester eller inte liksom.
Det var mest för att jag kunde säga att jag gillade att umgås med henne (och gillade henne) när hon frågade varför hon inte skulle åka.

Har också funderat mer på det du skrivit om att stämma av, vara öppen med avsikter och sånt. Jag vet som sagt inte hur man lägger fram något sånt. Du skrev prata om förväntningar i olika situationer. Men det kräver väl att man definierar både situationer och avsikter? Wait and see är väl min instinkt men det känns som en dålig taktik. Verbalt känns det som... ja, jag vet inte vad jag ska säga eller vad jag själv tycker. Gillar att vara med henne som sagt. Hade helst velat säga det på det sätt du skrev det tidigare, att det är nytt för mig, men det känns ju också som att definiera det på ett konstigt sätt. Eller är det ett sätt att visa avsikter?



En annan grej är att jag studerar på en annan ort till vilken hon också sökt skola till. Hon har skämtat om att vi hade kunnat vara rumskamrater. Inte på något psycho-sätt alls, inget sånt. Men jag tror inte hon skojar egentligen då frågan kommit upp flera gånger och låtit mer och mer seriös. Rumskamratsskapets vara eller icke är väl en sak men jag tyckte det känns konstigt. Har inte tagit upp det med henne för det är så sent som igår jag "förstod" hon kanske var allvarlig. Vet inte om jag ska tolka det som att hon bara anser oss vara kompisar, för det känns ju som ett konstigt förslag annars, att ta upp det så tidigt?
__________________
Senast redigerad av Wheatley 2017-06-25 kl. 10:38.
Citera
2017-06-25, 11:07
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
En annan grej är att jag studerar på en annan ort till vilken hon också sökt skola till. Hon har skämtat om att vi hade kunnat vara rumskamrater. Inte på något psycho-sätt alls, inget sånt. Men jag tror inte hon skojar egentligen då frågan kommit upp flera gånger och låtit mer och mer seriös. Rumskamratsskapets vara eller icke är väl en sak men jag tyckte det känns konstigt. Har inte tagit upp det med henne för det är så sent som igår jag "förstod" hon kanske var allvarlig. Vet inte om jag ska tolka det som att hon bara anser oss vara kompisar, för det känns ju som ett konstigt förslag annars, att ta upp det så tidigt?

Hon flörtar med dig.
Citera
2017-06-27, 09:15
  #31
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
Det var länge. Tyckte du/ni inte det var konstigt, eller att ni inte blev bara kompisar? Fler än en i tråden har menat att om jag inte gör någonting snart så kommer hon tröttna. T.o.m jag tycker nästan det känns utdraget att jag inte vågar något.
Jag kan tänka mig att det är "mer konstigt" att gå från okänd -> partner (och sedan tillbaka till "okänd" igen om/när relationen tar slut). Om man är vänner först har man ju åtminstone ett visst hum om vissa delar av personen. Om du däremot är av åsikten att "man kan inte vara vänner först" och ändå låtsas vara det, i hopp om att hon ska bli kär i dig senare, så har du ju gått in i relationen med falska avsikter. Antingen får du se relationer som något dynamiskt som förändras eller så ser du på relationer som något statiskt som antingen är det ena eller det andra eller ingenting.
Citat:
Har också funderat mer på det du skrivit om att stämma av, vara öppen med avsikter och sånt. Jag vet som sagt inte hur man lägger fram något sånt. Du skrev prata om förväntningar i olika situationer. Men det kräver väl att man definierar både situationer och avsikter? Wait and see är väl min instinkt men det känns som en dålig taktik. Verbalt känns det som... ja, jag vet inte vad jag ska säga eller vad jag själv tycker. Gillar att vara med henne som sagt. Hade helst velat säga det på det sätt du skrev det tidigare, att det är nytt för mig, men det känns ju också som att definiera det på ett konstigt sätt. Eller är det ett sätt att visa avsikter?
Jag tänker att det går att göra det genom att bara umgås. Det handlar ju inte bara om stora saker, utan även om vardagliga grejer. I grund och botten handlar det väl om att lära sig förstå varandra, och kunna se världen ur den andras perspektiv. Om ni till exempel ska gå till ställe X så kan du ju fråga "vilken väg ska vi ta?", så kommer du få reda på om ni brukar gå samma väg eller olika väg, eller om ni använder er av olika färdsätt (typ den ena brukar gå, den andra åka buss). Det handlar ju inte bara om att ni ska komma till ställe X tillsammans, utan om att detaljer i folks vardagsliv säger något om deras sätt att förhålla sig till sin omgivning. En specifik detalj säger kanske inte så mycket, men sedan när ni lär känna varandra mer kommer du efter ett tag kunna se mönster i personens sätt att resonera och agera, vilket gör att ni kan relatera till varandra, saker ter sig inte längre slumpmässiga utan mer förutsägbara, ni vet vad den andra tänker utan att den behöver säga något och så vidare.

Det behöver med andra ord inte handla om att du har ett "snack" om något hypotetiskt scenario, utan i såna fall mer genom att ställa konkreta frågor. Istället för "vad tycker du om [situation/koncept]?" så frågar du "hur brukar du göra i [situation/koncept]?". Ofta finns det en åtskillnad mellan vad folk "tycker" och vad folk "gör", så då är det ju smidigast att ställa frågor som handlar om vad folk konkret gör när de befinner sig i olika situationer, hur de agerar på olika inputs osv. Är du inte nyfiken på henne? Vad är det som gör att du vill och gillar att umgås med henne förutom att du "gillar att umgås med henne"? Vad är det du tycker om med henne? Hur blir du när ni umgås?

Att säga att någonting är nytt för dig definierar ju inte relationen, utan snarare att du konstaterar att du är ovan vid att umgås med nya personer eller whatever. Vad är det som är nytt för dig? Försök att vara så tydlig som möjligt, vad skiljer denna relation från andra relationer du har till folk?
Citat:
En annan grej är att jag studerar på en annan ort till vilken hon också sökt skola till. Hon har skämtat om att vi hade kunnat vara rumskamrater. Inte på något psycho-sätt alls, inget sånt. Men jag tror inte hon skojar egentligen då frågan kommit upp flera gånger och låtit mer och mer seriös. Rumskamratsskapets vara eller icke är väl en sak men jag tyckte det känns konstigt. Har inte tagit upp det med henne för det är så sent som igår jag "förstod" hon kanske var allvarlig. Vet inte om jag ska tolka det som att hon bara anser oss vara kompisar, för det känns ju som ett konstigt förslag annars, att ta upp det så tidigt?
Som vi tidigare pratat om: sluta "blocka" henne när hon tar initiativ. Se till att återkoppla senare om du redan blockat. Om du är osäker på om hon är seriös eller inte - fråga henne. Om du tycker det känns konstigt, säg det och beskriv varför. Försök inte tolka in hur hon eventuellt ser på er relation, när frågan rörde att dela boende - inte vilken relation ni har.
__________________
Senast redigerad av imperatrix 2017-06-27 kl. 09:19.
Citera
2017-07-31, 21:47
  #32
Medlem
Wheatleys avatar
Behöver skriva av mig lite tror jag. Hon var bortrest i 3-4 veckor och sen hon kom hem har vi bara setts en gång. Har fortsatt höra av mig och velat umgås, mycket av vad jag föreslår säger hon att hon vill göra, men ändå har vi inte setts något mer. Så jag skrev före helgen rakt upp och ned att jag tycker mycket om henne men att jag tycker det är jobbigt si och så och fick bl.a till svar att hon "såklart" också tycker om mig.

Men vi har ändå inte setts annat än på jobbet. Samåkte därifrån senast vi båda jobbade varpå jag försökte smeka henne på armen, men hon drog bort den efter någon sekund. Vet inte hur fel man kan göra ett närmande så att någon rycker bort armen? Jag tror på henne när hon säger att hon gillar mig och vill umgås och allt sånt och jag förstår henne när hon berättat varför hon inte haft tid eller ork, men förut kändes det som att hon tog sig tid och ork på ett annat sätt. Nu känns det som att hon inte bryr sig.

Tycker hon just nu bara får mig att må dåligt. Vill vara med henne men kan/får aldrig vara det, vilket känns dåligt. Ibland känns det som att hon inte bryr sig och det känns såklart också dåligt. Men sen kan hon höra av sig lite och på jobbet tycker jag hon är väldigt social och vill vara med mig, vilket inger "hopp" som bara får det att kännas sämre igen när hon aldrig vill ses utanför jobbet.

Jag tror att det just nu känns som att det inte leder någonvart, men att jag på något sätt fortfarande önskar för mycket att det skulle göra det. Jag tror att jag vill tro att det kan leda någonvart men att det inte egentligen kommer göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Som vi tidigare pratat om: sluta "blocka" henne när hon tar initiativ. Se till att återkoppla senare om du redan blockat. Om du är osäker på om hon är seriös eller inte - fråga henne. Om du tycker det känns konstigt, säg det och beskriv varför. Försök inte tolka in hur hon eventuellt ser på er relation, när frågan rörde att dela boende - inte vilken relation ni har.
Hon var seriös med att dela boende och det tog hon upp ganska nyligen också. Jag hade nog haft mindre emot en inneboende om det inte varit för att jag gillat henne och att det känts konstigt. Jag vet inte vad du menar med att jag inte ska tolka in hur hon ser på relationen, för i ljus av att hon sa sig tycka om mig så beskriver hon förslaget om att vara inneboende på ett väldigt... konstigt sätt, känns det som. Känns i grunden som ett distanslöst förslag från en i övrigt jordnära och klok person och jag har inte kunnat utveckla mina "nej".
__________________
Senast redigerad av Wheatley 2017-07-31 kl. 21:51.
Citera
2017-10-03, 12:04
  #33
Medlem
Update? Hur har det gått för dig?
Citera
2017-10-27, 22:36
  #34
Medlem
Wheatleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ior-sad
Update? Hur har det gått för dig?
Tackar som frågar (den här tråden har betytt väldigt mkt). Jag ser det väl som teen love, eller vad man ska kalla det. Har aldrig haft en tjej och fick nog orimligt mycket känslor för henne. Men det är två månader sedan jag flyttade tillbaka till min studieort och jag tycker fortfarande mycket om henne och att vara med henne. Trodde vi skulle tappa kontakten men hon fortsatte höra av sig, facetime:ade någon timme varje dag i början; lite mindre nu men god kontakt. Har besökt min hemort några vändor också och har träffat henne varje gång ganska mkt.

I retrospekt blev jag nog knäpp av henne, riktigt konstig och klängig. Det är passé nu dock och nu är jag mer resonlig i hur jag känner, men att hon ens pratar med mig fortfarande känns som ett under. Både förstår och vet vad jag inte vågade tro på förut, nämligen att hon gillade mig, iaf förut. Men jag var verkligen helt paralyserande feg och hon var nog lite småklurig att jag verkligen inte vågade något.

Jag gillar fortfarande henne och ibland känns det som att hon fortfarande gillar mig. Men ibland känns det som att hon kanske bara är ensam och ser mig som en kompis? Friend-zone om man får kalla det så, vilket jag inte vet vad jag ska göra åt. Betyder å ena sidan mycket för mig att prata med henne och så, men å andra sidan känns det ohållbart och hopplöst att tänka på henne som jag gör nu för alltid, så hellre lay it on the line så får det bära eller brista. Men jag vet verkligen inte hur. Eller vad, när, om eller något alls.
Citera
2017-11-18, 19:18
  #35
Medlem
Wheatleys avatar
Skriver en sista gång, om inte annat för min egen skull. Var i hemstaden för ett tag sedan och träffade henne lite då. Kändes bra, roligt att träffa henne och hon lade totalt om sina planer för helgen pga min hemresa var oplanerad och plötsligt, vilket jag är ganska säker på var pga mig.

Tyckte det var jättekul att umgås med henne och sen från ingenstans började hon totalt dissa mig. Slutade höra av sig och slutade mer eller mindre svara. Förstår verkligen inte vad som hände men kan bara tolka det som att det är någonting jag gjort när det vände så tvärt, från att ha haft väldigt mycket kontakt till att aktivt undvikas. Påpekade att jag tyckte hon blivit tyst, pga jag tog det hårt och kunde inte låta bli, och fick något svar om trötthet typ.

Vet inte om jag tycker det är jobbigt att jag inte förstår vad jag nu har gjort, eller om jag är besviken på "dissen". Räknar inte med att någon läser det här men när jag ändå har en hel tråd med en massa konstiga inlägg av mig så kan jag väl lika teckna ned detta också, ifall jag någonsin hittar tråden igen i framtiden och läser den.
Citera
2017-11-18, 22:26
  #36
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheatley
Hoppas det inte är en allt för klyschig trådstart men känner jag behöver hjälp. Har typ social kompetens på nivå som en aspergare och kan inte prata med tjejer för fem öre.

Har en jobbkollega som jag tror vi båda fattat tycke för varandra. Vi har setts några gånger men jag vet inte riktigt hur jag ska "visa" att jag tycker om henne. Har tänkt att om jag kommer så långt att vi umgås på fritiden så löser det sig självt men känns som att jag är för passiv och det landar mer på vänskapsnivå. Eller så har jag bråttom och vill ses och skriva och allt möjligt (hon är en känslig/introvert tjej) men spontant känns det inte som att det är där det ligger.

Första gången tog hon initiativ till att ses. Inte mycket till "dejt" som så men vi hann umgås utomhus hela kvällen och även ta ett väldigt snabbt och kallt första dopp. Andra gången var också som utomhus i samband med en gemensam grej vi både skulle på.

Är sämst på komplimanger men har försökt lite smått. Vågar inte ta ut svängarna riktigt, rädd för att det kanske blir konstigt... Lyckades åtminstone få ur mig att jag tyckte det var jättekul att första gången vi sågs. Hon verkar också ha kul när vi ses men antar man kunnat göra det till mer strukturerade träffar och inte bara lösdriva omkring.

Har ni kommit såhär långt så verkar det svåraste vara över.
Men varför är det så svårt med komplimanger? Kan du inte bara säga "gud vad du är snygg"? Om det nu är sant. Det är ju iofs bra om det faller sig rätt, om hon är ovanligt osnygg den dagen så kanske en annan komplimang passar bättre, t.ex. "du är en sån skön tjej alltså" eller nåt. Bäst är förstås om du väljer ut en kommentar som du själv tycker passar och som passar på henne så att det inte låter förberett. Och när du väl säger det, ta i från tårna och betona så det låter som att du menar det, så det inte riskerar låta töntigt när det kommer ut (om det nu inte är så att hon gillar töntfaktorn).

Eller är hon feminist så att hon blir triggad ifall man ger utseendekomplimanger? Isåfall kan du väl säga typ "inshallah vilken värdegrund du har" eller "du är en nyttig gräsrot i kampen mot kapitalet, och jag gillar det". Skojade bara. Eller så kan du göra en pseudokomplimang, t.ex. "wow, vad jag har börjat gilla dig" eller "fan vad kul vi har tillsammans", då berömmer du varken hennes utseende eller något annat så du höjer henne inte och hon kan därmed inte dra kränkthetskortet.

Bäst är ju om man inte behöver spela ett spel utan bara kan vara sig själva och förstå varann, men jag inser att man i början av en relation trots allt kan behöva ta till vissa "knep".
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback