Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-04, 12:31
  #1
Medlem
frankensteins avatar
Häromdagen slog det mig att Peter Englund vid tiden för Ofredsårs utgivning utlovade en trilogi om stormaktstiden. Hittills har vi bara sett just Ofredsår och Den oövervinnerlige men när kommer den tredje delen av trilogin att dyka upp?
På baksidan till Ofredsår kan man läsa att den utgör första delen i en trilogi.
Först tänkte jag att Poltava skulle vara en av delarna men eftersom den är från 1988 och äldre än de andra böckerna så föll den tanken. Så var tar tredje delen vägen?

Jag har även hört ryktas att Englund bistår något filmbolag vid inspelningen av en film som ska handla om en karolin i Polen 1706, finns det någon substans i det ryktet?
Citera
2006-01-04, 12:38
  #2
Medlem
WSEs avatar
Killarna på http://forum.skalman.nu/ brukar veta sådant om du inte har tur här.
Citera
2006-01-04, 12:44
  #3
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Killarna på http://forum.skalman.nu/ brukar veta sådant om du inte har tur här.
Tackar! Hade ingen aning om det forumet. Man tackar och bockar.
Citera
2006-01-04, 20:45
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Enligt vad han skriver hemsidan så har han inte påbörjat den tredje delen än, och det lär väl dröja ett tag till eftersom han just nu är i Irak för DNs räkning.

Filmmanuset skrevs av Englund och Kristian Petri. Det verkar som om det handlar om någon sorts Song My-massaker i Polen under Karl XIIs krig.
Citera
2006-01-04, 22:13
  #5
Medlem
East Clintwoods avatar
Den sida Ankdammsman hänvisar till är http://www.peterenglund.com

Som den "lust och nöjesskrivare" hr Englund säger sig vara så kan det dröja åtskilliga år innan den är klar. Tror inte att den är påbörjad, annat än att den möjligen finns som "idé" i hr Englunds huvud.

Är inte hr Englund tillbaka från Irak eller har han åkt dit igen?
Citera
2006-01-05, 11:44
  #6
Medlem
Ankdammsmans avatar
Mycket möjligt att Englund redan är tillbaka eftersom artiklarna från Irak publicerades för ett par månader sen.

Sista delen av stormaktstrilogin ska enligt vad han tidigare uppgett sträcka sig fram till reduktionen på 1680-talet. Lite konstigt eftersom Erik Dahlbergh levde till 1703 och spelade en viktig roll i början av stora nordiska kriget som guvernör i Riga (innan kriget pläderade han förgäves för att rusta upp försvaret i Baltikum). Vi får hoppas att den gode Englund ändrar sig.
Citera
2006-01-05, 12:10
  #7
Medlem
frankensteins avatar
Jo, han får ändra sig och skriva en fjärde del. Det måste det nästan bli tycker man eftersom han refererar ganska friskt till Suecia Antiqua et Hodierna men det verket blev ju inte färdigställt förrän efter Dahlbergs död. Han kan inte referera till det och sen hoppa över det, tycker jag iaf.
Citera
2006-01-05, 15:28
  #8
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jag har även hört ryktas att Englund bistår något filmbolag vid inspelningen av en film som ska handla om en karolin i Polen 1706, finns det någon substans i det ryktet?
Det bidde ingen film, det bidde en bok. Den heter Jag skall dundra och är en mycket tight liten roman med mycket action. Leta rätt på den och du har några underhållande timmar framför dig.
Citera
2006-01-06, 11:13
  #9
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det bidde ingen film, det bidde en bok. Den heter Jag skall dundra och är en mycket tight liten roman med mycket action. Leta rätt på den och du har några underhållande timmar framför dig.

Tack för tipset, den ska inhandlas snarast. Vet du varför det inte blev någon film? Finansieringsproblem?

Jag har mailat Englund och fått svar:

Nej, jag har ännu inte börjat på uppföljaren till "Den oövervinnerlige". I
det fallet inväntar jag min nyfikenhet. När den blivit så stor att den inte
längre går att hålla i styr, då sätter jag igång. (Jag är obotlig
lustskrivare. För att det skall bli bra, måste jag själv tycka att det är
kul.) Samt den rätta mängden med tid. Både min professur och inte minst mitt
ledamotskap i Akademien har dragit ned på min arbetstakt. Sedan har jag
dessutom ett par andra skrivprojekt på gång, faktiskt. Och de vill jag har
ur världen först. Så det kommer nog att dröja några år innan jag sätter
igång med den tredje delen i trilogin. Men jag funderar på den en hel del.
Jag tror att den kommer att öppna i Paris - och det av flera skäl.

Många vänliga hälsningar och tack för ditt stöd
/Peter


Trist att behöva vänta ett tag till men då vet man att resultatet blir gott.
Citera
2006-01-09, 14:31
  #10
Medlem
Nissedruvas avatar
Ser fram emot den tredje boken.. de två tidigare böckerna tycker jag är bland det bästa som har skrivits av en svensk historiker
Citera
2008-12-21, 12:53
  #11
Medlem
frankensteins avatar
Grattis Peter till sekreterarposten i S.A. men f*n hur länge ska vi behöva vänta på den tredje delen för nu lär det väl inte bli något skrivande på ett par år?
Citera
2008-12-21, 15:18
  #12
Medlem
Historieförfalskare

Historieförfalskaren Peter Englund är ingen källa att lita på. Han är , rent ut sagt en lögnaktig sionistskit. Det är just därför han citeras ofta i dom kontrollerade medierna han är noga med att följa partilinjen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback