Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-13, 16:06
  #37
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag ser inte hur det spelar någon roll i sammanhanget?

Det förstår jag.
Citera
2017-07-13, 16:18
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det förstår jag.
Poängen är alltså att om jag har en lägenhet som jag säljer med ett nettovärde på två miljoner så har jag ingen lägenhet kvar - alltså kan jag inte tillgodoräkna mig pengarna?

Ponera att jag har en miljon kronor. Då får jag inte tillgodoräkna mig pengarna därför att om jag köper någonting för en miljon så har jag inte pengarna kvar?
Citera
2017-07-13, 18:51
  #39
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Poängen är alltså att om jag har en lägenhet som jag säljer med ett nettovärde på två miljoner så har jag ingen lägenhet kvar - alltså kan jag inte tillgodoräkna mig pengarna?

Om du kan flytta in i en hyresrätt eller, som du fick tips om tidigare i tråden, till mamsen och pappsen så självklart är pengarna dina att sätta sprätt på när du säljer. Du kan också välja att bli kungen av hemlösa. Det du inte kan göra är att se dig som miljonär innan försäljningen är gjord, det är pengar du inte har ännu. Jag hänvisar till ordspråket "Räkna inte kycklingarna förrän äggen kläckts".

Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Ponera att jag har en miljon kronor. Då får jag inte tillgodoräkna mig pengarna därför att om jag köper någonting för en miljon så har jag inte pengarna kvar?

Givetvis får det. Men en lägenhet är inte en miljon. Det är en lägenhet. Om du fortfarande inte ser poängen hänvisar jag dig några rader upp. Får du fortfarande inte ihop det ger jag upp.
Citera
2017-07-14, 23:36
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Givetvis får det. Men en lägenhet är inte en miljon. Det är en lägenhet. Om du fortfarande inte ser poängen hänvisar jag dig några rader upp. Får du fortfarande inte ihop det ger jag upp.

Nu pratar ni dock om varandra. Person A säger "du är inte rik om du inte har cash i handen", person B säger att tillgångar också är rikedom (vilket är ett faktum, inte en åsikt). Ingenstans är frågan om "var man ska bo" relevant i just den frågeställningen.

Den här trådstarten (och tillika titeln) är även retarderad. Hur många trådar har vi inte om hur dumt det är att skuldsätta sig i "dagens Sverige"? Gäsp.
Citera
2017-07-15, 11:33
  #41
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Nu pratar ni dock om varandra. Person A säger "du är inte rik om du inte har cash i handen", person B säger att tillgångar också är rikedom (vilket är ett faktum, inte en åsikt). Ingenstans är frågan om "var man ska bo" relevant i just den frågeställningen.

Den här trådstarten (och tillika titeln) är även retarderad. Hur många trådar har vi inte om hur dumt det är att skuldsätta sig i "dagens Sverige"? Gäsp.

Amen.
Citera
2017-07-15, 11:50
  #42
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det finns många som gjort fina bostadsaffärer med de senaste årens uppgång, det ironiska är att just dessa människor ändå är de mest överbelånade. T.ex. två yngre människor som flyttat ihop och sålt sina respektive lägenheter har säkert gjort över millen vinst var, men likförbannat köper de nytt för 6 millar och sitter där glatt med 4 miljoner i lån.
Det centrala i hela frågan är vad som återstår ifall lägenheten säljs utan att köpa en annan bostad samt med alla skatter betalda. Schablonmässiga uträkningar på liknande upplägg som en del vänner gjort tyder på några hundratusen kronor som de alltså skulle kunna plocka med sig som "skuldfria" (och nu har jag inte tagit med eventuella studieskulder de kan ha) för att börja om på annan plats i världen eller bo på en segelbåt som kryssar jorden runt. Inget att förakta, men det är en minimal marginal om skattelagar, lånevillkor och bostadsmarknaden förändras kraftigt på kort tid. Hamnar vi i en ekonomisk lågkonjuktur och/eller krig blir det sannolikt endast en skuld kvar i scenariot ovan.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback