Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 13:29
  #1
Medlem
Vet ej vad medelinkomsten är för personer som har en bostadsrätt i Stockholmsområdet. Mina bekanta som också äger en bostadsrätt har runt 28 000 - 32 000 kr.

Min egen lön ligger på 31 000 kr. Nu ska jag köpa bostad. Har skrapat ihop 200 000 kr i kontantinsats. Enligt SBAB:s lånekalkyl får jag låna till en bostad som inte kostar mer än 2 000 000 kr.

Vad fan får man för det i Stockholms tullar? Absolut ingenting.

Går ut och kikar på nyproduktioner. En etta i Liljeholmen på 39 kvm för 4 000 000 kr. WTF? Alltså vem fan köper en sån bostad?
Citera
2017-06-09, 13:32
  #2
Medlem
franges avatar
En vild gissning är nog att Monaco (eller Dubai) tar hem den punkten.
Citera
2017-06-09, 13:35
  #3
Medlem
crillecrilles avatar
Googla "bolånebubbla". Du är rejält ute och cyklar om du tror att alla som köper en bostad för 3-4 miljoner SEK i Sverige har miljoner tillgängliga på kontot.
Citera
2017-06-09, 13:43
  #4
Avstängd
Här är en lista med de 20 städer med flest dollarmiljonärer per capita. Stockholm är inte med, kanske på grund av de senaste 10 årens stora invandring?

http://www.cnbc.com/2014/07/22/citie...er-capita.html
Citera
2017-06-09, 13:45
  #5
Moderator
tobess avatar
De allra flesta som köper dyra bostäder är inte miljonärer, tvärtom är de skuldsatta upp över öronen.

För övrigt så är det självklart att du inte kan låna hur mycket som helst om du tänker köpa en lägenhet själv. "Problemet" iom de stigande bostadspriserna är att båda singlar och par till viss del konkurrerar om samma slags lägenheter. Och de som är två som köper har ju rent generellt en dubbelt starkare ekonomi än någon som köper själv.

Det finns gott och väl om par som köper både små tvåor och ettor numera, p.g.a. priset.

För din del gäller det alltså att; spara till högre kontantinsats, skaffa ett mer välbetalt yrke, skaffa fru/flickvän och köp lägenhet tillsammans, hitta en annan bank som lovar mer - eller så får du bo på hyra eller kolla på billigare objekt längre ut.
Citera
2017-06-09, 13:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Vet ej vad medelinkomsten är för personer som har en bostadsrätt i Stockholmsområdet. Mina bekanta som också äger en bostadsrätt har runt 28 000 - 32 000 kr.

Min egen lön ligger på 31 000 kr. Nu ska jag köpa bostad. Har skrapat ihop 200 000 kr i kontantinsats. Enligt SBAB:s lånekalkyl får jag låna till en bostad som inte kostar mer än 2 000 000 kr.

Vad fan får man för det i Stockholms tullar? Absolut ingenting.

Går ut och kikar på nyproduktioner. En etta i Liljeholmen på 39 kvm för 4 000 000 kr. WTF? Alltså vem fan köper en sån bostad?
Och alla dina bekanta har betalat av sina lån på bostäder?Eller köpte dom kontant?
Citera
2017-06-09, 13:48
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Det finns många som gjort fina bostadsaffärer med de senaste årens uppgång, det ironiska är att just dessa människor ändå är de mest överbelånade. T.ex. två yngre människor som flyttat ihop och sålt sina respektive lägenheter har säkert gjort över millen vinst var, men likförbannat köper de nytt för 6 millar och sitter där glatt med 4 miljoner i lån.
Citera
2017-06-09, 15:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Och alla dina bekanta har betalat av sina lån på bostäder?Eller köpte dom kontant?

Nej men alla kan säker kassera ut en 600 000 - 800 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det finns många som gjort fina bostadsaffärer med de senaste årens uppgång, det ironiska är att just dessa människor ändå är de mest överbelånade. T.ex. två yngre människor som flyttat ihop och sålt sina respektive lägenheter har säkert gjort över millen vinst var, men likförbannat köper de nytt för 6 millar och sitter där glatt med 4 miljoner i lån.

Ja det är ju deras bästa inkomstkälla. Knappast så att folk som blir beviljade bolån med deras föräldrar som säkerhet är på något sätt talangfulla. Lånade pengar är dock det bästa att göra investeringar med.
Citera
2017-06-09, 15:43
  #9
Medlem
bostadsbrist, jobben är i Sthlm. Folk föredrar att bo mindre i stan med närhet till allt än att bo i stort hus i skogen.
Citera
2017-06-09, 15:53
  #10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Vad fan får man för det i Stockholms tullar? Absolut ingenting.

Går ut och kikar på nyproduktioner. En etta i Liljeholmen på 39 kvm för 4 000 000 kr. WTF? Alltså vem fan köper en sån bostad?

90-talister i sitt esse. Vem köper sin första bostad innanför tullarna? Ingen. Och vem köper nyproduktion vid vattnet som första bostad? Ingen.

Lägg dig på en mer realistisk nivå kompis. Alla jag känner som bor innanför tullarna har gjort bostadskarriärer, det finns ingen som direkt köpt en lägenhet där under typ dom senaste 20 åren.
Citera
2017-06-09, 16:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
90-talister i sitt esse. Vem köper sin första bostad innanför tullarna? Ingen. Och vem köper nyproduktion vid vattnet som första bostad? Ingen.

Lägg dig på en mer realistisk nivå kompis. Alla jag känner som bor innanför tullarna har gjort bostadskarriärer, det finns ingen som direkt köpt en lägenhet där under typ dom senaste 20 åren.

Jag känner gott om 90-talister som genom sina föräldrars borgensåtagande köpt sin första bostadär innanför tullarna. En annan får kasta 12-14 tusen kronor i månaden på någon jävla ockerhyra för att kunna spara undan 3-4 tusen kronor i månaden.
Citera
2017-06-09, 16:28
  #12
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Jag känner gott om 90-talister som genom sina föräldrars borgensåtagande köpt sin första bostadär innanför tullarna.

Ja, men då är det ju för att deras föräldrar står för pengarna. Det är knappast en normal grej, det är väldigt få som har det såpass väl ställt att dom kan köpa en bostadsrätt innanför tullarna åt sina ungar.

Inse, dom flest får harva runt ute i förorterna ett bra tag innan dom ens kan fundera på att flytta innanför tullarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback