• 1
  • 2
2017-06-09, 13:18
Medlem
Har en Polo -05 som snart gått 25k mil. Tycker det är väldigt svårt att koppla/växla ryckfritt, utan att man koncentrerar sig. "Tricket" verkar vara att hålla emot kopplingen lite precis innan man släpper den. Jag vet att den inte slirar och en mekaniker har testat bilen, sagt kopplingen är ok.

Men detta måste väl ändå tyda på att kopplingen är sliten? frågan är ju då hur länge det dröjer innan den börjar slira?
Någon som kanske har erfarenhet av samma fenomen på sin vag, tänker jag.
Ett kopplingsbyte är ju inte så kul att åka på...
Citera
2017-06-09, 13:32
Medlem
Tok-Franss avatar
Den kan gå sönder när som helst. Lagar du den inte kan du blir tvungen att betala för en bärgning också.
Citera
2017-06-09, 13:53
Medlem
PeterNosters avatar
Det är dig det är fel på. Du måste ju koncentrera dig.
Tricket du beskriver är väl att du lägger dig på dragläget innan du släpper kopplingen helt.
Det tolkar jag som att du inte håller rätt varv på motorn när du växlar.
Hur länge har du haft bil?
Citera
2017-06-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är dig det är fel på. Du måste ju koncentrera dig.
Tricket du beskriver är väl att du lägger dig på dragläget innan du släpper kopplingen helt.
Det tolkar jag som att du inte håller rätt varv på motorn när du växlar.
Hur länge har du haft bil?

Fast jag har kört väldigt många bilar, haft körkort i snart 15 år. Förstår att olika bilar känns olika, men så här har jag inte upplevt andra bilar som har frisk koppling. Har kört ungefär 100 mil med bilen nu, ändå tycker jag det är svårt att köra helt ryckfritt, mest dock från 1:an till 2:an, även om det går. Med ryck menar jag att man liksom åker fram lite av motorbromsning. Men den slirar eller hugger ju inte överhuvudtaget.

Men kanske är det så här man får räkna med att en koppling känns på en bil som gått 25k mil.
Senast redigerad av Seeyouinhell 2017-06-09 kl. 14:29.
Citera
2017-06-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyouinhell
Fast jag har kört väldigt många bilar, haft körkort i snart 15 år. Förstår att olika bilar känns olika, men så här har jag inte upplevt andra bilar som har frisk koppling. Har kört ungefär 100 mil med bilen nu, ändå tycker jag det är svårt att köra helt ryckfritt, mest dock från 1:an till 2:an, även om det går. Med ryck menar jag att man liksom åker fram lite av motorbromsning. Men den slirar eller hugger ju inte överhuvudtaget.

Men kanske är det så här man får räkna med att en koppling känns på en bil som gått 25k mil.

VAG-bilar har ofta en koppling som tar ovanligt högt upp, medan t ex Ford ofta haft en koppling som tagit väldigt långt ner. Sådant kan folk ibland ha svårt att vänja sig vid, med t ex ryckighet vid körning som följd.
Citera
2017-06-09, 18:50
Medlem
Joomlas avatar
Kanske är dåliga motorfästen? Det kan både göra kopplingen svårare att manövrera men också ge ryck i drivlinan. Om du låter bilen varva lite på 2an eller 3an och så provar du röra gasen lite tvärt, antingen släppa tvärt eller att trycka till lite hastigt från att inte ge gas alls. Att det rycker litegrann får man nog räkna med på nästan alla bilar, men det ska inte kännas som att hela motorn håller på att välta fram och tillbaka under huven.
Citera
2017-06-09, 21:02
Medlem
tack för bra tips! har också hört vag har koppling som tar högre upp.. men jag var ute och körde innan och är rätt övertygad om att det är något som inte stämmer.
Motorfästen ska jag absolut undersöka. Har dock läst/hört bilen även då går ryckigt vid gaspådrag? när koppling inte är involverad. Men jag kanske har fel.
Citera
2017-06-09, 22:47
Medlem
Kan det vara så att du har en hydraulisk koppling och där är problemet, dåligt tryck=dålig känsla.
Citera
2017-06-10, 01:36
Medlem
Machiavellys avatar
Har en Volvo som gjort 31k mil och uttrampningslagret på kopplingen har sedan 1.5 år tillbaka blivit så pass slitet att man egentligen ska byta de, men de har hållt..

Jag får inte slira på kopplingen sa mekanikern, annars förvärrar jag den. Tänker inte byta som det ser ut nu då den antagligen kommer hålla till 40k mil då kopplingen funkar perfekt förutom att den avger ett högt metalliskt ljud som påminner om en biltuta. Dessutom är 70% av körsträckorna med den pendel på landsväg & motorväg så ser inte problemet med att nå 35k eller 40k mil med den.

Din bil kommer nog hålla till iaf minst 30k mil.
Senast redigerad av Machiavelly 2017-06-10 kl. 01:40.
Citera
2017-06-10, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har en Volvo som gjort 31k mil och uttrampningslagret på kopplingen har sedan 1.5 år tillbaka blivit så pass slitet att man egentligen ska byta de, men de har hållt..

Jag får inte slira på kopplingen sa mekanikern, annars förvärrar jag den. Tänker inte byta som det ser ut nu då den antagligen kommer hålla till 40k mil då kopplingen funkar perfekt förutom att den avger ett högt metalliskt ljud som påminner om en biltuta. Dessutom är 70% av körsträckorna med den pendel på landsväg & motorväg så ser inte problemet med att nå 35k eller 40k mil med den.

Det är inte urtrampningslagret som felar om det inte är helt trasigt och det kan man kolla enkelt med motorn igång, friläge och lyssna på ljudet när man trycker in och släpper kopplingen. Finns det något ljud som skiljer sig så är det urtrampningslagret. Jag är inne på dålig hydraulik mellan kopplingspedalen och tryckplattan.
Citera
2017-06-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Kan det vara så att du har en hydraulisk koppling och där är problemet, dåligt tryck=dålig känsla.

Det är hydralisk och självjusterande, japp. Det verkar som det just går att lufta som du säger (hittade en engelsk tråd om en polo TDI).
Men det hela är väl samma system som bromsvätskan? fast med en kopplingscylinder som sitter på växellådan. Bromsarna känns iallafall kanon, ingen luft där. Man tycker ju det borde märkas där, ifall dom delar samma vätska.

När jag frågade min mekaniker om det var något man kunde göra för att den skulle kännas bättre, så sa han att det inte fanns något pga att det var hydralisk, att det i så fall är att byta kopplingen.
Citera
2017-06-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Tack för tipset men jag får nog säga som Tesla, att det inte tycks vara något fel på urtrampningslagret. Det brukar väl märkas på lite olika sätt, bla genom missljud, vibrationer osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in