Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-09, 10:51
  #1
Medlem
pampampam12345s avatar
Hej alla,

Har en fråga att ställa till det bästa forumet around. Hoppas du kan ge mig tips.

Åker till England om ett par veckor och ska bila runt en del i norra England. Tänkte därför använda mig av Goolge maps -vägbeskrivning som hemma.

Nu när data/roaming etc ska vara slopat är det bara att köra på som hemma med sin telefon?

Har Halebop.
Eller hur skulle du göra?

Mvh
Citera
2017-06-09, 11:12
  #2
Medlem
swebarbs avatar
Du kan ju ladda ner ett visst område och även köra det offline, så slipper du betala så mycket.

https://support.google.com/maps/answ...DAndroid&hl=sv
Citera
2017-06-09, 11:23
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampampam12345
Hej alla,

Har en fråga att ställa till det bästa forumet around. Hoppas du kan ge mig tips.

Åker till England om ett par veckor och ska bila runt en del i norra England. Tänkte därför använda mig av Goolge maps -vägbeskrivning som hemma.

Nu när data/roaming etc ska vara slopat är det bara att köra på som hemma med sin telefon?

Har Halebop.
Eller hur skulle du göra?

Mvh

Nej data/roaming är inte slopat. Priset ska däremot MOTSVARA vad du betalar i Sverige och det är helt ok att sätta ett tak.
Citera
2017-06-10, 13:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du kan ju ladda ner ett visst område och även köra det offline, så slipper du betala så mycket.

https://support.google.com/maps/answ...DAndroid&hl=sv

Sist jag provade detta utomlands gick det bra att ladda offlinekartor och få gratis GPS, men för att ladda vägbeskrivningarna krävs data. Går dock bra att ladda dem en gång sen stänga av data när man väl är på väg.
Citera
2017-07-07, 23:25
  #5
Medlem
Ett råd, se till att ha gott om tid, lita inte på GPS val av rutt.
Varför? därför att uk har 60mph som bashastighet, detta resulterar i att en massa landsvägar/skruttvägar/bondevägar klassas som 60mph när de egentligen inte bör ha mer än kanske 30mph
Klassificeringen A,B samt M vägar borde lösa detta men det gör det inte.
jag har också träffat på vägar där bönder har tröttnat och lagt ett lass jord rakt över "vägen" så att det bara är att vända och köra tillbaka kanske 5km och hitta en annan väg.

Om du planerar att bara köra mellan stora städer så kommer detta inte att bli ett problem.
lycka till.

PS missa inte lake district samt peak district.
Citera
2017-07-08, 19:22
  #6
Moderator
Neksnors avatar
Ja, det är bara att köra på som vanligt. Men tydligen är vissa abonnemang undantagna, jag fattar det som att en operatör kan säga att ett visst abonnemang inte alls funkar utomlands. Sedan kan operatören sätta gränser. Och vad jag vet är inte några regler prövade i domstol än, antar att det kommer lite grejer i höst med någon stackare som legat och tokladdat data en hel sommar nere vid Medelhavet. Men tanken är typ att du ska kunna använda luren som vanligt.
Citera
2017-07-17, 10:39
  #7
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pampampam12345
Hej alla,

Har en fråga att ställa till det bästa forumet around. Hoppas du kan ge mig tips.

Åker till England om ett par veckor och ska bila runt en del i norra England. Tänkte därför använda mig av Goolge maps -vägbeskrivning som hemma.

Nu när data/roaming etc ska vara slopat är det bara att köra på som hemma med sin telefon?

Har Halebop.
Eller hur skulle du göra?

Mvh

Det finns GPS-appar som funkar bättre än Google Maps där man får rutter mm. utan uppkoppling. T.ex. Here eller MapFactor.

Data ska kosta som hemma, har själv ett lite udda mycket billigt mobilabonnemang från Universal Telecom där data ingår obegränsat för 57:-mån. Nu när vi rest har vi fått SMS om att 2000Mb ingår gratis inom EU, så det stämmer att priset ska vara samma men även att de kan begränsa användningen.
Citera
2017-08-01, 06:57
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gron-brandbil
Ett råd, se till att ha gott om tid, lita inte på GPS val av rutt.
Varför? därför att uk har 60mph som bashastighet, detta resulterar i att en massa landsvägar/skruttvägar/bondevägar klassas som 60mph när de egentligen inte bör ha mer än kanske 30mph
Klassificeringen A,B samt M vägar borde lösa detta men det gör det inte.
jag har också träffat på vägar där bönder har tröttnat och lagt ett lass jord rakt över "vägen" så att det bara är att vända och köra tillbaka kanske 5km och hitta en annan väg.

Om du planerar att bara köra mellan stora städer så kommer detta inte att bli ett problem.
lycka till.

PS missa inte lake district samt peak district.

Samma "problem" finns i större delen av Europa. Hastighetsgränsen på landsväg är 90-100 km/h, oavsett vägens standard. Navigatorn luras av det och räknar ut tiden fel. Man ska alltså inte bry sig om tidsangivelsen om man åker på landsväg.

Det sagt så gillar jag att man som förare antas ha lite eget ansvar för att anpassa hastigheten.
Citera
2019-09-12, 19:52
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Samma "problem" finns i större delen av Europa. Hastighetsgränsen på landsväg är 90-100 km/h, oavsett vägens standard. Navigatorn luras av det och räknar ut tiden fel. Man ska alltså inte bry sig om tidsangivelsen om man åker på landsväg.

Det sagt så gillar jag att man som förare antas ha lite eget ansvar för att anpassa hastigheten.
Citerar urgammalt inlägg, men jag vet att du är aktiv än idag då jag då och då ser dina inlägg.

Precis som du säger så "går det fort" på många smala och krokiga vägar, f f a på landsbygden i Skottland/England. Nu är jag rätt van att köra där, och tycker det går bra, men om man är ovan så är det nog vettigt att lägga på 15-30% på körtiden och jag gillar att man"själv" får ansvara för att anpassa hastigheten.

Just vad det gäller navigation, så brukar jag köra på Google Maps, tycker det funkar rätt okej, händer ju att man kör fel, men det löser sig alltid. De GPS:er som finns förinstallerade är sällan ordentligt uppdaterade, i alla fall inte om man kör i större städer.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2846826

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback