Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 10:31
  #1
Medlem
Hej!

Verkar som att många fonder på svenska marknaden har gått som tåget! Kolla på den här, som är en av många https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...svar+Sverige+A

13% sedan årskiftet

Jag har tappat intresset för aktiemarknaden generellt sett och vill gärna haka på konjunkturen in i nästa lågkonjunktur, som rimligen iaf borde ligga 2-3 år framåt i tiden, om vi inte ser en bostadsmarknads krasch innan dess. Det byggs ju trots allt ganska bra i Stockholm, och i övriga Sverige vad mina observationer säger mig. Med det är ett annat diskussionsämne...

Vad tror ni för resten av året? Ett bra val? Eller har ni andra tips? Horisont på 6 månader.
Citera
2017-06-09, 10:41
  #2
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Verkar som att många fonder på svenska marknaden har gått som tåget! Kolla på den här, som är en av många https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...svar+Sverige+A

13% sedan årskiftet

Jag har tappat intresset för aktiemarknaden generellt sett och vill gärna haka på konjunkturen in i nästa lågkonjunktur, som rimligen iaf borde ligga 2-3 år framåt i tiden, om vi inte ser en bostadsmarknads krasch innan dess. Det byggs ju trots allt ganska bra i Stockholm, och i övriga Sverige vad mina observationer säger mig. Med det är ett annat diskussionsämne...

Vad tror ni för resten av året? Ett bra val? Eller har ni andra tips? Horisont på 6 månader.

Beror helt på din riskvilja. Vill du begränsa risken i sparandet så begränsar du avkastningen. Är det så kort tid som 6 månader innan pengarna skall användas så har jag svårt att se annat än räntebärande, korttids. <1 år.

Du kan ju, såklart om du kan ta risken, välja en blandfond som fördelas 70-30 räntebärande-aktier.

Frågan går dock tillbaka till din vilja att ta risk.
Citera
2017-06-09, 10:44
  #3
Medlem
Danlos avatar
Jag vet inte varför du ser fonder som korttids-sparande? Själv har jag på bara 5 år sparat ihop ca 60 papp på en fondportfölj med fyra fonder. Sammanlagt har den gått upp 49% under denna tiden. Jag planerar INTE att ta ut pengarna om jag inte måste.
Ett visdomsord, man blir rik av att INTE:
köpa en vattenflaska varje gång man är på stan, spela på lotto eller köpa lotter, festa varje helg, äta ute flera gånger i veckan, äga en bil, leva på "husmanskost" bestående av bröd och pasta (med diverse välfärdssjukdomar som följd), tugga tuggummi, snusa/röka. Det man framförallt INTE ska göra är att tycka synd om sig själv och "unna sig" -vilket är det absolut största problemet för människor som aldrig lyckas få nån vettig ekonomi. Man unnar sig när man gjort något RIKTIGT bra, som tex kommit in på en grym utbildning, fått ett nytt jobb som man verkligen vill ha eller lyckats hålla igång med löpningen hela våren och sommaren till långt in på hösten - man unnar sig något när man lyckats investera i sin egen framtid, inte när man gjort motsatsen. Då blir man rik. Det finns tyvärr inga genvägar.

Det bästa man KAN göra är, MÅNADSSPARA i både fonder och sätta in pengar på högränte-konton som till exempel Sevenday. INTE "unna sig" vareviga jävla vardag.
Citera
2017-06-09, 12:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Hej!

Verkar som att många fonder på svenska marknaden har gått som tåget! Kolla på den här, som är en av många https://www.nordnet.se/mux/web/fonde...svar+Sverige+A

13% sedan årskiftet

Jag har tappat intresset för aktiemarknaden generellt sett och vill gärna haka på konjunkturen in i nästa lågkonjunktur, som rimligen iaf borde ligga 2-3 år framåt i tiden, om vi inte ser en bostadsmarknads krasch innan dess. Det byggs ju trots allt ganska bra i Stockholm, och i övriga Sverige vad mina observationer säger mig. Med det är ett annat diskussionsämne...

Vad tror ni för resten av året? Ett bra val? Eller har ni andra tips? Horisont på 6 månader.
Horisont 6 månader är så enormt kort tid så då är det bankkonto som gäller.
Citera
2017-06-09, 15:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Jag vet inte varför du ser fonder som korttids-sparande? Själv har jag på bara 5 år sparat ihop ca 60 papp på en fondportfölj med fyra fonder. Sammanlagt har den gått upp 49% under denna tiden. Jag planerar INTE att ta ut pengarna om jag inte måste.
Ett visdomsord, man blir rik av att INTE:
köpa en vattenflaska varje gång man är på stan, spela på lotto eller köpa lotter, festa varje helg, äta ute flera gånger i veckan, äga en bil, leva på "husmanskost" bestående av bröd och pasta (med diverse välfärdssjukdomar som följd), tugga tuggummi, snusa/röka. Det man framförallt INTE ska göra är att tycka synd om sig själv och "unna sig" -vilket är det absolut största problemet för människor som aldrig lyckas få nån vettig ekonomi. Man unnar sig när man gjort något RIKTIGT bra, som tex kommit in på en grym utbildning, fått ett nytt jobb som man verkligen vill ha eller lyckats hålla igång med löpningen hela våren och sommaren till långt in på hösten - man unnar sig något när man lyckats investera i sin egen framtid, inte när man gjort motsatsen. Då blir man rik. Det finns tyvärr inga genvägar.

Det bästa man KAN göra är, MÅNADSSPARA i både fonder och sätta in pengar på högränte-konton som till exempel Sevenday. INTE "unna sig" vareviga jävla vardag.

Mycket bra sagt. Tack, behövde detta själv.
Citera
2017-06-09, 15:21
  #6
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Mycket bra sagt. Tack, behövde detta själv.

Haha, vad bra Ta det lugnt bara, rom byggdes inte på en dag
Citera
2017-06-10, 22:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Beror helt på din riskvilja. Vill du begränsa risken i sparandet så begränsar du avkastningen. Är det så kort tid som 6 månader innan pengarna skall användas så har jag svårt att se annat än räntebärande, korttids. <1 år.

Du kan ju, såklart om du kan ta risken, välja en blandfond som fördelas 70-30 räntebärande-aktier.

Frågan går dock tillbaka till din vilja att ta risk.
Aha räntabärande. Kan de tipsa om några papper? Inte så insatt i räntebärande.

Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Jag vet inte varför du ser fonder som korttids-sparande? Själv har jag på bara 5 år sparat ihop ca 60 papp på en fondportfölj med fyra fonder. Sammanlagt har den gått upp 49% under denna tiden. Jag planerar INTE att ta ut pengarna om jag inte måste.
Ett visdomsord, man blir rik av att INTE:
köpa en vattenflaska varje gång man är på stan, spela på lotto eller köpa lotter, festa varje helg, äta ute flera gånger i veckan, äga en bil, leva på "husmanskost" bestående av bröd och pasta (med diverse välfärdssjukdomar som följd), tugga tuggummi, snusa/röka. Det man framförallt INTE ska göra är att tycka synd om sig själv och "unna sig" -vilket är det absolut största problemet för människor som aldrig lyckas få nån vettig ekonomi. Man unnar sig när man gjort något RIKTIGT bra, som tex kommit in på en grym utbildning, fått ett nytt jobb som man verkligen vill ha eller lyckats hålla igång med löpningen hela våren och sommaren till långt in på hösten - man unnar sig något när man lyckats investera i sin egen framtid, inte när man gjort motsatsen. Då blir man rik. Det finns tyvärr inga genvägar.

Det bästa man KAN göra är, MÅNADSSPARA i både fonder och sätta in pengar på högränte-konton som till exempel Sevenday. INTE "unna sig" vareviga jävla vardag.

60 papp på fem år? Det är ju ingenting Men grymt för dig om du tycker det är bra


Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Horisont 6 månader är så enormt kort tid så då är det bankkonto som gäller.


Bankkonto? Där blir man ju inte rik???


Jag tänker 13% på 6månader, varför inte 13% de resterande 6 månaderna. Som jag sa, jag ser inte en nedåtgående trend förens 12-24 månader. Men många indikationer innan dess.
Citera
2017-06-10, 22:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Aha räntabärande. Kan de tipsa om några papper? Inte så insatt i räntebärande.



60 papp på fem år? Det är ju ingenting Men grymt för dig om du tycker det är bra





Bankkonto? Där blir man ju inte rik???


Jag tänker 13% på 6månader, varför inte 13% de resterande 6 månaderna. Som jag sa, jag ser inte en nedåtgående trend förens 12-24 månader. Men många indikationer innan dess.
6 månader är bara bankkonto som gäller, på så kort tid har man inte pengarna på börsen
Citera
2017-06-10, 22:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danlo
Jag vet inte varför du ser fonder som korttids-sparande? Själv har jag på bara 5 år sparat ihop ca 60 papp på en fondportfölj med fyra fonder. Sammanlagt har den gått upp 49% under denna tiden.

Det bästa man KAN göra är, MÅNADSSPARA i både fonder och sätta in pengar på högränte-konton som till exempel Sevenday. INTE "unna sig" vareviga jävla vardag.

Vad har du dessa fonder i för något sorts konto och vilka är dessa fyra fonder?

Varför valde du just dessa fonder?
Citera
2017-06-10, 22:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
6 månader är bara bankkonto som gäller, på så kort tid har man inte pengarna på börsen

Men vadå bankkonto? Det är ju noll avkastning där
Citera
2017-06-10, 22:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad har du dessa fonder i för något sorts konto och vilka är dessa fyra fonder?

Varför valde du just dessa fonder?

Här har du bra fonder:

Swedbank Robur Ny Teknik 200 1.29%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 200 0.21%
Länsförsäkringar Sverige Aktiv A 200 1.37%
AMF AKTIEFOND SMÅBOLAG 200 0.61%

procentsatserna är årsavgiften, kolla upp månadsavgiften själv. men ligger runt detsamma
Citera
2017-06-10, 22:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajbaj
Men vadå bankkonto? Det är ju noll avkastning där
Fattar du trögt? Börsen kan gå upp och ner hur mycket som helst på 6 månader, däremot går den alltid upp på 10 år.. så skall du ha ut pengarna om 6 månader så har man de på bankkonto, annars finns risken att om 6 månader har dina fonder gått ner tiotals procent... detta är grundläggande kunskaper
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback