Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-06-20, 01:59
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
För det ej har gjorts ordentligt.
Varför är första person viktigt?

Om jag inte missminner så beslutade sig Nintendo/Retro Studios för att köra på första person just för att Samus tenderar att ständigt röra sig i trånga utrymmen och att detaljer är viktigt i spelen. Det funkar i 2D, men i 3D så blir det knepigare med tredje person. Genom att se genom hennes ögon blir det betydligt lättare att navigera i trängre 3D-miljöer. I vanliga fall föredrar jag tredje person alla dagar i veckan, men Metroid är det stora undantaget för mig.
Citera
2017-06-20, 02:11
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Om jag inte missminner så beslutade sig Nintendo/Retro Studios för att köra på första person just för att Samus tenderar att ständigt röra sig i trånga utrymmen och att detaljer är viktigt i spelen. Det funkar i 2D, men i 3D så blir det knepigare med tredje person. Genom att se genom hennes ögon blir det betydligt lättare att navigera i trängre 3D-miljöer. I vanliga fall föredrar jag tredje person alla dagar i veckan, men Metroid är det stora undantaget för mig.
Fast det fungerade ju i Other M genom att låsa kameran, det var nämligen inget fel alls på kamera-perspektivet i Other M, det var avsaknaden av utforskning i miljöer av en svunen utomjordisk civilization.
Märkligt att folk har inställningen att Metroid MÅSTE vara antingen 2D eller fps, men aldrig tredjeperson, som om de puristiska nostalgiska skälen för sidescrooling 2D även skulle gälla för första persons perspektivet. jag tror att denna inställning kommer av floppen med Other M då samma purister var emot fps Metroid innan de vande sig vid Prime-spelen.
Vi kan ju även skippa poligonerna och filmsekvenserna om det är sidescrooling av puristiska skäl, blir ju bara larvigt om samus rör sig i full 3D i sekvenserna men vi som spelare är låsta att bara styra Samus till höger eller vänster i någon sorts Linus på linjen värld. Sidescrooling var ju från början en kompromiss, att styra i 3D är mer ett sätt att scroola än att kräva "ball grafik" som puristerna påstår, full 3D ger mer möjligheter och utforskarglädje helt enkelt och borde precis som Zelda-serien ha varit Metroids öde och naturliga evolution. Steget till 3D är lika naturligt som när man gick från låst till en ruta i Donkey Kong till att kunna scrolla till höger i Super Mario bros.
Jag antar väl att jag är en sådan där tråkig futurist, för jag är då klar med 2D Metroid eller sidescrollers överhuvudtaget. Om det är sidescrooling nostalgins skull så spelar jag hellre om de gamla spelen. Ser inget som helst charmigt med 2.5D, känns mer som lathet.
__________________
Senast redigerad av xenomorph-ball 2017-06-20 kl. 02:17.
Citera
2017-06-20, 03:30
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Fast det fungerade ju i Other M genom att låsa kameran, det var nämligen inget fel alls på kamera-perspektivet i Other M, det var avsaknaden av utforskning i miljöer av en svunen utomjordisk civilization.
Märkligt att folk har inställningen att Metroid MÅSTE vara antingen 2D eller fps, men aldrig tredjeperson, som om de puristiska nostalgiska skälen för sidescrooling 2D även skulle gälla för första persons perspektivet. jag tror att denna inställning kommer av floppen med Other M då samma purister var emot fps Metroid innan de vande sig vid Prime-spelen.
Vi kan ju även skippa poligonerna och filmsekvenserna om det är sidescrooling av puristiska skäl, blir ju bara larvigt om samus rör sig i full 3D i sekvenserna men vi som spelare är låsta att bara styra Samus till höger eller vänster i någon sorts Linus på linjen värld. Sidescrooling var ju från början en kompromiss, att styra i 3D är mer ett sätt att scroola än att kräva "ball grafik" som puristerna påstår, full 3D ger mer möjligheter och utforskarglädje helt enkelt och borde precis som Zelda-serien ha varit Metroids öde och naturliga evolution. Steget till 3D är lika naturligt som när man gick från låst till en ruta i Donkey Kong till att kunna scrolla till höger i Super Mario bros.
Jag antar väl att jag är en sådan där tråkig futurist, för jag är då klar med 2D Metroid eller sidescrollers överhuvudtaget. Om det är sidescrooling nostalgins skull så spelar jag hellre om de gamla spelen. Ser inget som helst charmigt med 2.5D, känns mer som lathet.

Jag gillar inte 2D-Metroid, bara för att få det sagt. Och som jag sade, jag gillar i normala fall inte första person, men just med Metroid känns det som det bästa tänkbara. Ja det "fungerade" i Other M, men var det det optimala enligt mig? Verkligen inte. Jag säger inte att det inte funkar, men jag tycker inte att det är det bästa sättet att spela Metroid på i 3D. Kan de göra ett bättre tredje person-Metroid än Other M? Troligen. Jag föredrar ändå ett första person-Metroid där jag kan vistas i väldigt trånga utrymmen utan problem och kunna se saker på mycket nära håll... hitta ledtrådar, skanna etc. Och eftersom hennes huvudvapen är skjutvapen av olika slag, så känns första person ännu mer givet. Men visst i utomhusmiljöer skulle nog tredje person funka bättre.

Varför gillar du inte första person?
Citera
2017-06-20, 03:49
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jag gillar inte 2D-Metroid, bara för att få det sagt. Och som jag sade, jag gillar i normala fall inte första person, men just med Metroid känns det som det bästa tänkbara. Ja det "fungerade" i Other M, men var det det optimala enligt mig? Verkligen inte. Jag säger inte att det inte funkar, men jag tycker inte att det är det bästa sättet att spela Metroid på i 3D. Kan de göra ett bättre tredje person-Metroid än Other M? Troligen. Jag föredrar ändå ett första person-Metroid där jag kan vistas i väldigt trånga utrymmen utan problem och kunna se saker på mycket nära håll... hitta ledtrådar, skanna etc. Och eftersom hennes huvudvapen är skjutvapen av olika slag, så känns första person ännu mer givet. Men visst i utomhusmiljöer skulle nog tredje person funka bättre.

Varför gillar du inte första person?
Jag har inget emot första person och ser mer fram emot Prime 4 än detta, föredrar dock tredje persons perspektivet framför första persons, är helt enkelt mer estetiskt tilltalande för mig när man ser karaktären man styr och sättet man kan vinkla kameran, är väl en subjektiv smaksak.
men det som jag efterlyser allra mest är ett Metroid som likt orginalet är mer sandbox-baserat, så skulle hellre välja ett första persons Metroid som är open world än ett linjärt med tredje persons.
Metroid till nes var något så annorlunda som ett klaustrofobiskt open world spel, du kunde gå vart du ville mer eller mindre efter du har tagit bomberna, men det var via trånga utrymmen och inte öppna landskap som i Breath of the wild. Detta konceptet tilltalar mig väldigt mycket och är något jag vill se i full 3D.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback