Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-09, 09:40
  #1
Medlem
Förra veckan la internet ner av någon konstig anledning. Så jag startade om routern och tänkte nu bör det fungera men icke. Jag kollade om det fungerar via wifi men inte det heller. Så jag tog min ethernet kabel och satte i den direkt via bredbandsboxen och då fungerar internet på min dator. Jag testade att sätta in kabeln i en av mina bärbara datorer och det fungerar inte.

Alltså jag får inget internet via router med sladd eller wifi. Det fungerar via sladd från bredbandsboxen till min stationära men inte de andra datorerna.
Jag har felsökt problemet med windows och den säger att det är något fel med DNS när jag är kopplad via router med sladd och när jag är kopplad via sladd från bredbandsboxen till en av mina bärbara datorer.
Det jag har försökt är att byta DNS servrar, men det har inte fungerat. Jag har fabriksåterställt routern, jag har laddat ner en uppdatering till routern och jag har testat att ändra DNS i routern. Inget av detta har fungerat. Vad ska jag göra ?

PS:
Jag har en VPN tjänst på den stationära och har testat att ta bort den.
Citera
2017-06-09, 10:51
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Har du prövat att ställa in DNS manuellt i datorn och sedan koppla upp dig via routern?
Citera
2017-06-09, 11:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Har du prövat att ställa in DNS manuellt i datorn och sedan koppla upp dig via routern?
Testade det och fortfarande inget internet. Internetåtkomst saknas står det.
Citera
2017-06-09, 12:25
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
OK. Datorn har tydligen en ip-address iaf eftersom du kommer åt konfigurationssidan på routern.

Har routern en ip address på något sätt?

Kan du i så fall pinga bredbandsboxen?
Citera
2017-06-09, 13:03
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
När du ändå var inne i routern, kollade du om routern fått någon adress på WAN?
Citera
2017-06-09, 13:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När du ändå var inne i routern, kollade du om routern fått någon adress på WAN?
Ja, den har en adress.
Citera
2017-06-09, 16:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
OK. Datorn har tydligen en ip-address iaf eftersom du kommer åt konfigurationssidan på routern.

Har routern en ip address på något sätt?

Kan du i så fall pinga bredbandsboxen?
Routern har en ip adress.

Hur pingar man?
Citera
2017-06-09, 16:32
  #8
Medlem
Är värt att köpa en ny router? Kan det vara den som spökar? För jag har en belkin surf n150 F9K1001v3 och den är typ 5-6 år gammal.
Citera
2017-06-09, 16:55
  #9
Medlem
Efter att ha slagit på och av hela eftermiddagen och ändrat DNS inställningar, fungerar nu internet via routern med sladd. Men när jag försöker att koppla mig till wifi med mobilen så står det "erhåller IP-adress. Vad ska jag göra?
Citera
2017-06-09, 17:06
  #10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blinders88
Efter att ha slagit på och av hela eftermiddagen och ändrat DNS inställningar, fungerar nu internet via routern med sladd. Men när jag försöker att koppla mig till wifi med mobilen så står det "erhåller IP-adress. Vad ska jag göra?

Konstigt. Har du tidigare eller när du meckat nu möjligen givit just datorns ethernetkoppling en fast IP-adress?

I så fall kan den fungera men andra uppkopplingsvägar får ingen adress för att det inte finns någon aktiv DHCP-server i routern eller bredbandsboxen.
__________________
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2017-06-09 kl. 17:09.
Citera
2017-06-09, 17:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Konstigt. Har du tidigare eller när du meckat nu möjligen givit just datorns ethernetkoppling en fast IP-adress?

I så fall kan den fungera men andra uppkopplingsvägar får ingen adress för att det inte finns någon aktiv DHCP-server i routern eller bredbandsboxen.
Enligt routern så är DHCP påslaget
Efter att ha försökt få i gång internet via wifi genom att slå på och av slutade det fungera via routern med sladd igen...
Citera
2017-06-09, 18:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Konstigt. Har du tidigare eller när du meckat nu möjligen givit just datorns ethernetkoppling en fast IP-adress?

I så fall kan den fungera men andra uppkopplingsvägar får ingen adress för att det inte finns någon aktiv DHCP-server i routern eller bredbandsboxen.
Någon Mac inställning kan ha ändrats.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback